StoryEditor
Rynek i trendy
28.09.2022 00:00

Katarzyna Kostrzyńska, Chantal: Minimalizm? Nie w kategorii kosmetyków do włosów

Rynek kosmetyków do włosów nie zmierza w kierunku minimalizmu. Wprost przeciwnie. Jest dynamiczny i stale napędzają go nowe produkty i nowe formuły – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Katarzyna Kostrzyńska, dyrektor marketingu w firmie Chantal.

Jaki główny trend określa dziś rynek kosmetyków do pielęgnacji włosów?

Powiedziałabym, że najważniejszy staje się efekt po zastosowaniu kosmetyków. Do tej pory rządziły trendy naturalne i produkty musiały mieć wysoką zawartość składników pochodzenia naturalnego, ekstraktów roślinnych. Obecnie konsumenci mocniej skupiają się na efekcie i idą za tym marki. Obserwujemy to jako producent zarówno linii profesjonalnych, dla salonów, jak i linii drogeryjnych. Również w liniach drogeryjnych kosmetyk przede wszystkim musi dawać taki rezultat, jak obiecuje.  

Rynek kosmetyków do włosów napędzały w ostatnich latach produkty specjalistyczne. Można powiedzieć, że rynek się rozdrabniał. Tymczasem w raportach firm badawczych dotyczących trendów na rynku beauty przewijają się od jakiegoś czasu słowa:minimalizm i wielofunkcyjność. Czy idziemy w tym kierunku?

Nie obserwujemy tego. Wręcz przeciwnie. Rynek włosowy jest w takim stadium rozwoju, w jakim kiedyś była kategoria pielęgnacji twarzy. Nieustannie powiększa się o nowe produkty i nowe funkcje produktów. Nadal bazą są szampon i odżywka, ale bardzo mocno wkroczyły maski, które przez poprzednie dekady były marginalizowane. Dziewczyny zaczynają używać serum do włosów. Zaczynają mówić głośno o tym, że silikony wcale nie są złe dla włosów. Powstają kremy, fluidy, toniki do pielęgnacji włosów. Spraye ochronne są również chętnie kupowane. Powszechna jest wiedza, że muszą być zachowane cztery etapy pielęgnacji włosów, czyli otwarcie łuski włosa i oczyszczenie, zamknięcie łuski włosa, głęboka regeneracja i finalizacja pielęgnacji. A do tego są potrzebne kosmetyki o określonym działaniu.

Gdzie konsumenci po raz pierwszy spotykają się dziś z nowością kosmetyczną?

Zdecydowanie w internecie. Myślę, że około 80 proc. konsumentów zaczyna interesować się marką, produktem, nowością na skutek polecenia. Widzimy jak skaczą nam zasięgi, gdy nasz produkt jest promowany przez wysokozasięgowe influencerki. Oczywiście w tę współpracę trzeba włożyć wysiłek i uzbroić internetowych twórców w wiedzę. Wtedy przejmują oni też rolę edukacyjną.  

Konsumenci zdobywają wiedzę w internecie, a gdzie kupują kosmetyki do włosów?

Jest bardzo duże przesunięcie do e-commerce. Jest wiele marek, które w ogóle nie zawracają sobie głowy szeroką dystrybucją. Ktoś ma pomysł na ciekawy kosmetyk, promuje go w internecie, robi to na tyle sprawnie i skutecznie, że robi się o nim głośno i same sieci zwracają się do niego po ten kosmetyk. Można powiedzieć, że droga kosmetyku na rynek została odwrócona. Najpierw internet, potem drogeryjne półki. My również będziemy e-commerce rozwijać, by klienci zetknęli się z naszym produktem i mieli czytelną drogę, gdzie go kupić, jak znaleźć.

Jeśli mowa o kanałach sprzedaży, na pewno konsumenci nadal szukają tanich produktów w dyskontach. Natomiast sieci drogeryjne wyspecjalizowały się w swoich działaniach. Jedne pozycjonują się ceną, inne innowacyjnymi, nawet niszowymi produktami, i takich poszukują.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 15:28
Santander: Polacy wybierają świąteczne prezenty w sieci — najczęściej kosmetyki i perfumy
Shutterstock

Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, że kupowanie prezentów świątecznych coraz silniej przenosi się do internetu. Aż 46 proc. ankietowanych deklaruje, że w e-sklepach najczęściej wybiera kosmetyki i perfumy jako upominki dla bliskich. Dla porównania, książki wskazało 33 proc. uczestników badania, a zabawki – 32 proc.

W kwestii podejścia do samego wyboru prezentów Polacy są podzieleni niemal po równo. Po 36 proc. respondentów przyznaje, że albo pyta bliskich wprost o oczekiwania, albo kieruje się praktycznością przy zakupach. Jednocześnie 26 proc. skrupulatnie planuje prezenty z wyprzedzeniem, a 13 proc. zbiera inspiracje przez cały rok. Z drugiej strony 23 proc. decyduje się na zakup spontanicznie, często tuż przed świętami. 

Struktura wyborów różni się także między grupami wiekowymi. Najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej pytają bliskich o preferencje – robi tak 47 proc. z nich. Trzydziestolatkowie wyróżniają się planowaniem zakupów (39 proc.) oraz całorocznym zbieraniem pomysłów (18 proc.). Tymczasem 29 proc. czterdziestolatków kupuje prezenty spontanicznie, a w grupie 50–59 lat dominują zakupy praktycznych podarunków (46 proc.). Seniorzy najczęściej rezygnują z kupowania upominków – deklaruje to 7 proc. badanych. 

W e-commerce poza kosmetykami i perfumami (46 proc.), Polacy najczęściej sięgają po książki (33 proc.), zabawki (32 proc.) oraz odzież i obuwie (25 proc.). Po 20 proc. badanych wybiera elektronikę lub produkty związane z hobby, a 19 proc. decyduje się na biżuterię. Vouchery i usługi cyfrowe kupuje 14 proc. respondentów, szczególnie młodych dorosłych (21 proc. w grupie 18–29 lat). Najrzadziej wybierane są produkty AGD (9 proc.) czy artykuły do wyposażenia wnętrz (8 proc.). 

Badanie zwraca także uwagę na zwyczaje związane z dekorowaniem domów na święta. Aż 59 proc. Polaków kupuje ozdoby okazjonalnie, kiedy coś szczególnie im się spodoba lub gdy wcześniejsze elementy ulegną zniszczeniu. Z kolei 24 proc. korzysta z tych samych dekoracji od lat. Co roku nowe ozdoby wybiera jedynie 6 proc. badanych, podczas gdy 4 proc. preferuje własnoręczne ich tworzenie lub w ogóle nie obchodzi świąt. Wyniki podkreślają zarówno rosnącą rolę e-commerce, jak i zróżnicowane podejścia do świątecznych przygotowań w polskich gospodarstwach domowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 12:44
Zaskakujący kolor roku Pantone – wybrano biel „Cloud Dancer”
Pantone

Wczoraj amerykański Instytut Pantone ogłosił kolorem roku odcień bieli PANTONE 11-4201 „Cloud Dancer”. Jest to spore zaskoczenie, ponieważ od lat nie wybrano neutralnych kolorów takich jak biały i czarny.

Dosłownie tydzień temu wzięłam udział w ankiecie na stronie Instytutu i obstawiano, że zostanie wybrany zielony (31 proc.) lub niebieski (18 proc.), a entuzjastów bieli było najmniej (4 proc.): Jak czytamy na stronie Instytutu „Cloud Dancer” jest to subtelny, „napowietrzony” odcień bieli, który symbolizuje spokój, refleksję i przestrzeń do kreatywności.

image
Natalia Basałaj
Zdaniem Pantone wybór nie jest przypadkowy: w świecie przeładowanym bodźcami rośnie potrzeba minimalizmu, harmonii i świadomego odpoczynku. Pantone opisuje Cloud Dancer jako barwę zachęcającą do zatrzymania się, skupienia i innowacji. To nie tylko kolor, lecz sposób myślenia i styl życia – idealny dla branży wellness, projektów minimalistycznych oraz marek komunikujących wartości związane z równowagą.

Pantone – autorytet koloru

Instytut od około 60 lat wyznacza globalne trendy barw w obszarach od mody i designu, po opakowania produktów i marketing. Kolory ogłaszane przez Pantone szybko przenikają do mediów społecznościowych i identyfikacji wizualnych marek. W 2025 roku królował kawowo-czekoladowy brąz „Mocha Mousse”, a teraz nadszedł czas na „uspokajającą biel”.

Kolor jako znak towarowy – czy da się go „opatentować”? Komentarz ekspercki: 

Choć „Cloud Dancer” kojarzy się ze spokojem i uniwersalnością, w prawie własności przemysłowej kolory wcale nie są neutralne. W Polsce rejestracja koloru per se jako znaku towarowego należy do wyjątków, a w bazie Urzędu Patentowego RP znajduje się tylko kilka takich znaków.  W celu uzyskania tak szerokiego monopolu jak używanie danego koloru dla wybranych produktów, przedsiębiorca musi wykazać, że dany odcień przez lata był używany w sposób konsekwentny, a następnie stał się dla odbiorców jednoznacznym symbolem konkretnej marki. 

Przykładowo uczestniczyłam w projekcie, który skończył się uzyskaniem prawa ochronnego na znak towarowy kolor per se (sam w sobie) fiolet w odcieniu RGB: 72/34/124 (R.310678) usług łączności w zakresie: telefonii komórkowej „PLAY”. Istotne jest złożenie dowodów potwierdzających używanie dokładnie tego odcienia barwy, który został wskazany w zgłoszeniu znaku towarowego, przy czym kolor należy określić w uznanym międzynarodowym systemie standaryzacji (np. Pantone, RGB, RAL), a same dowody powinny odnosić się do tego konkretnego odcienia. Bardzo przydatne dowodowo są analizy i badania rynkowe od niezależnych podmiotów.

Przykład monopolu na kolor w branży beauty: NIVEA – granat Pantone 280C

Charakterystyczny granatowy odcień  (Pantone 280 C)  znany z puszki kultowego kremu NIVEA został zgłoszony w 2007 r. i zarejestrowany w Niemczech dla produktów kosmetycznych (DE 305 71 072). Do dziś w wielu krajach na całym świecie ten kolor jednoznacznie kojarzy się z marką NIVEA. W branży kosmetycznej zastrzeżenie koloru jest rzadkością i trudno wskazać inne unijne przykłady z tego rynku. To doskonały przykład, jak spójna strategia brandingowa może przekształcić kolor w cenny składnik majątku przedsiębiorstwa.

image
Pantone

Kolor jako własność intelektualna

Kolor roku Pantone 2026 „Cloud Dancer” może inspirować przedsiębiorców, którzy stawiają na minimalistyczny branding. Biel kojarzona ze spokojem może skutecznie wzmacniać wizerunek, jeśli jest stosowana konsekwentnie i w sposób wyróżniający markę. Choć uzyskanie ochrony na sam kolor - odcień bieli - byłoby w praktyce bardzo trudne, to przy odpowiedniej strategii może on pełnić rolę chronionego elementu identyfikacji jako część charakterystycznego logo, etykiety czy opakowania. Bardzo mi się ten kolor podoba i nieco kojarzy z baletem. Ciekawa jestem, czy również w branży fashion i beauty zyska popularność.

Autorka: Natalia Basałaj, radczyni prawna, Kancelaria Hansberry Tomkiel

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. grudzień 2025 09:02