StoryEditor
Producenci
16.01.2017 00:00

Monika Rut, General Manager Coty: Największe wzrosty w kosmetykach do makijażu

Redakcja magazynu „Wiadomości Kosmetyczne” i portalu wiadomoscikosmetyczne.pl zapytała menadżerów z sektora kosmetycznego o wyzwania stojące przed branżą w 2017 r. Sytuację komentuje Monika Rut, General Manager Coty na region Europy Środkowo-Wschodniej.

Przed nami rok… pełen kolejnych wyzwań związanych z utrzymaniem pozycji lidera w wielu kategoriach, w których prowadzimy nasz biznes.

Największym wyzwaniem dla branży kosmetycznej będzie… wzrastające nasycenie sprzedaży, prowadzące do spadku obrotów pojedynczego sklepu, i zatrzymania możliwości wzrostu organicznego. Przykładem mogą tu być drogerie, w których nasycenie jest już tak wysokie, że każdy kolejny sklep przynosi coraz niższy obrót.

Kluczowe dla rozwoju rynku kosmetycznego będą kategorie… makijaż i zapachy selektywne. Największych wzrostów sprzedaży spodziewamy się w kategorii kosmetyków do makijażu, która od wielu lat charakteryzuje się dwucyfrową dynamiką. Polki wciąż zwiększają liczbę kosmetyków w koszyku zakupowym, dotyczy to głównie kosmetyków komplementarnych, które już teraz notują dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Wzrost zamożności Polaków oraz dostępność marek prestiżowych w szerszej dystrybucji znacząco wpłynęły również na wzrosty sprzedaży w kategorii zapachów.

Jeśli chodzi o kanały sprzedaży, to można powiedzieć, że dystrybucja kosmetyków ewoluuje w kierunku… handlu wielkopowierzchniowego. Ciągle najwięcej jest drogerii, jednak sprzedaż w kanale dyskontów rośnie z roku na rok.

Najważniejsze trendy, które będą wyznaczać kierunki rozwoju w branży kosmetycznej, to… hybrydowe, wielozadaniowe formuły.

Spodziewamy się, że hitami roku 2017 wśród składników będą... nadal olejki oraz substancje pozwalające uzyskać supertrwałość produktów.

W makijażu zapanuje moda na… kontrasty! Z jednej strony efekt mat, a z drugiej rozświetlenie we wszelkich możliwych wymiarach. Hitem będą także bardzo ciemne usta i ich brokatowe wykończenie.

Konsumenta 2017 charakteryzuje… smart shopping, zainteresowanie promocjami, oczekiwanie najwyższej jakości za przystępną cenę, poszukiwanie produktów innowacyjnych i marek wyróżniających się komunikacją marketingową, zmiana podejścia do mediów.

Główne cele, które nasza firma chce zrealizować w 2017 r., to... utrzymanie dalszego tempa wzrostu i rozwoju firmy.

Obawiamy się… nie tyle się obawiamy, co bardzo obserwujemy rozwój marek niszowych, które często szybciej niż duże firmy czy korporacje wychwytują mikrotrendy i odpowiadają na potrzeby konsumentów.

W 2016 r. udało nam się… sfinalizować transakcję fuzji z biznesem Procter & Gamble Specialty Beauty (fuzja globalna). Jako Coty Polska od października 2016 r. przejęliśmy odpowiedzialność za biznes Coty w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nasze najbardziej udane wdrożenie 2016 r. to… launch maskary Bourjois Volume Reveal.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.11.2025 15:41
Shiseido z dużymi stratami po trzech kwartałach 2025 roku
Największe spadki sprzedaży Shiseido odnotowało w obydwu AmerykachShutterstock

Japoński koncern Shiseido odnotował stratę netto w wysokości blisko 250 mln euro w okresie od stycznia do września 2025. Rok temu w analogicznym okresie firmie udało się wygenerować zysk na poziomie 4,2 mln euro.

Przychody Shiseido do września wyniosły łącznie 693 817 mln jenów (3 893 mln euro), co oznacza spadek o 4 proc. Przychody koncernu w Japonii wzrosły zaledwie o 0,1 proc. do 1 229 mln euro, podczas gdy w Chinach i w kanałach sprzedaży detalicznej w sektorze travel retail spadły o 7,6 proc. do 1 347 mln euro.

Sprzedaż spółki w regionie EMEA wyniosła 539 mln euro, co stanowi wzrost o 5 proc., podczas gdy w obu Amerykach odnotowano spadek aż o 10,3 proc. do 439 mln euro. W pozostałych regionach Azji i Pacyfiku spadek wyniósł 1,4 proc. do 295 mln euro.

image

Dziś oficjalnie startują targi Cosmoprof Asia 2025 – z udziałem polskich firm

Koszty sprzedaży (koszt sprzedanych towarów) wyniósł łącznie 908 mln euro, co oznacza spadek o 4 proc., a koszty sprzedaży ogólne i administracyjne spadły o 6,2 proc. do 2921 mln euro. W bieżącym kwartale spółka utworzyła nadzwyczajne obciążenie księgowe w wysokości 263 mln euro z powodu słabszych wyników w obu Amerykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. listopad 2025 00:01