StoryEditor
Prawo
07.06.2019 00:00

Policja wzywa influencerów do zaprzestania promowania podrabianych kosmetyków

Perfumy i kosmetyki należą do najbardziej podrabianych towarów konsumpcyjnych. Według najnowszych danych, kosmetyki są szóstą najczęściej podrabianą kategorią na rynku podrabianych towarów - podała firma badawcza Kroll. 

Brytyjska policja wzywa osoby, które zajmują się zawodowo kosmetykami, aby przestały używać fałszywych produktów w swoich filmikach na YouTube. Jednostka Policji ds. Przestępczości Własności Intelektualnej Miasta Londyn (PIPCU) twierdzi, że makijaż podrabianymi kosmetykami może powodować oparzenia, reakcje alergiczne i obrzęki. Testy laboratoryjne wykazały, że fałszywe kosmetyki zawierają toksyczny poziom chemikaliów i szkodliwych substancji, takich jak arsen, rtęć i ołów.

Ostrzegano również, że podróbki makijażu są często produkowane w niehigienicznych fabrykach i zdarzały się przypadki, gdy odchody i trucizny szczurów znajdowały się w nieoryginalnych kosmetykach. Od momentu powstania PIPCU w 2013 roku funkcjonariusze nadzorowali w Wielkiej Brytanii przypadki ponad 70 000 fałszywych stron internetowych z kosmetykami. Policja poinformowała konsumentów, że znaki ostrzegawcze nielegalnej strony internetowej to niepoprawna pisownia, gramatyka, zdjęcia i niespójne czcionki.

Na początku tego roku Stowarzyszenie Samorządów Lokalnych oświadczyło, że w UK ujawniono warte setki tysięcy funtów fałszywe produkty kosmetyczne. Niektóre z najczęściej podrabianych marek to Chanel, MAC i Benefit Cosmetics. Szczególnie Amazon jest podatny na fałszywe kosmetyki. Niektóre marki, takie jak Olay, e.l.f. i L'Oréal szacują, że około 75 proc. ich produktów na rynku nie jest autentyczna.

- Fałszerstwa nie zaczynają się i nie kończą na sprzedawcy na ulicy - istnieje cały łańcuch dostaw w celu stworzenia fałszywych towarów i  aby powstrzymać jego przepływ, musimy znaleźć źródło. Tylko podążając za łańcuchem fałszywych towarów aż do tych, którzy je produkują i podnosząc świadomość problemu, będziemy w stanie zabezpieczyć się przed potencjalnymi zagrożeniami stwarzanymi przez podróbki – skomentował Benedict Hamilton, dyrektor zarządzający w Kroll.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 07:28