StoryEditor
Rynek i trendy
04.01.2023 00:00

Prestiżowe nagrody rynku perfumiarskiego Fragrantica Readers Awards 2022 rozdane

Portal Fragrantica, najbardziej opiniotwórcze źródło wiedzy dotyczącej wszelkich produktów kosmetyczno-zapachowych (perfumy, wody toaletowe i perfumowane, mgiełki) ogłosił zwycięzców corocznego rankingu najlepszych... i najgorszych perfum roku. W czołówce znalazły się takie marki, jak Dior, Yves Saint Laurent, Penhaligon‘s czy Xerjoff.

Coroczne rozdanie nagród czytelników i czytelniczek portalu Fragrantica mamy już za sobą; lista zwycięzców w kilkunastu kategoriach oscyluje pomiędzy oczywistościami a bardzo interesującymi, zaskakującymi wynikami. Fragrantica przyznaje także co roku perfumiarski rodzaj "Złotych malin", czyli nagrodę dla najbrzydszych flakonów, najbardziej nielubianych zapachów, zapachów z najgorszą kampanią reklamową bądź przereklamowych.

Oto lista zwycięzców:

  • Najlepszy zapach damski: Libre Le Parfum Yves Saint Laurent
  • Najlepszy zapach męski: Sauvage Elixir Dior
  • Najlepszy zapach unisex: Angels‘ Share Anniversary Edition By Kilian
  • Najlepszy zapach niszowy i najlepszy francuski zapach niszowy: Gris Charnel Extrait BDK Parfums
  • Najlepszy brytyjski zapach niszowy: Legacy of Petra Penhaligon‘s
  • Najlepszy amerykański zapach niszowy: Followed Kerosene
  • Najlepszy włoski zapach niszowy: Italica (2021) Xerjoff

  • Najlepszy zapach ze Środkowego Wschodu: Khamrah Lattafa Perfumes
  • Najlepszy zapach afrykański: L‘Air du Desert Marocain Tauer Perfumes
  • Zapach z najlepszymi zdjęciami na Instagramie: Elixir des Merveilles Hermès
  • Damski zapach wszechczasów: Hypnotic Poison Dior
  • Męski zapach wszechczasów: Dior Homme Intense 2011
  • Niszowy zapach wszechczasów: XJ 1861 Naxos Xerjoff
  • Najlepsza kampania reklamowa: Empress Soki London
  • Najgorsza kampania reklamowa: Phantom Legion Paco Rabanne

  • Najlepszy świeży zapach męski: Terre d‘Hermes Eau Givree Hermès
  • Najlepszy zapach miodowy: XJ 1861 Naxos Xerjoff
  • Najlepszy zapach wiśniowy: Lost Cherry Tom Ford
  • Najlepszy zapach szyprowy ostatniej dekady: Nomade Chloé
  • Najbardziej nielubiany zapach: 1 Million Paco Rabanne (w tej kategorii palmy pierwszeństwa o mało co nie zdobył Burnt Hair, niesławna kompozycja autorstwa Elona Muska)

Zwycięzcy wybierani są drogą głosowania użytkowników i użytkowniczek portalu. W bazie Fragrantica znajduje się w tym momencie ponad 76 tysięcy zapachów z ponad 80 krajów; portal może się również poszczycić ponad 870 tysiącami czytelników i czytelniczek.

Czytaj także: Polskie marki perfumeryjne na Fragrantica.com - stracony potencjał?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.07.2025 15:59
ChangeUp: 69 proc. kupujących czuje się przytłoczonych wyborem w drogerii
Klienci i klientki drogerii czują się przytłoczeni możliwościami wyboru w sklepie stacjonarnym.Agata Grysiak

Pierwsze wnioski z raportu „Beyond Transactions: Navigating Beauty Retail’s New Normal” agencji ChangeUp pokazują, że 69 proc. kupujących kosmetyki uważa wybór produktów za przytłaczający, co skutecznie zniechęca ich do wizyt w sklepach stacjonarnych. Aż 63 proc. badanych życzyłoby sobie, aby placówki beauty oferowały coś więcej niż samą możliwość zakupu, wskazując na rosnącą potrzebę doświadczeń i porad zamiast jedynie ekspozycji towaru.

Konsumenci podkreślają, że trendy zmieniają się szybciej, niż detalista nadąża z aktualizacją asortymentu, co niemal połowa respondentów (48 proc.) uznaje za kluczowy problem. „Dzisiejsi klienci beauty nie kupują tylko produktów — szukają inspiracji i autentycznych relacji, których nie zastąpi nawet najlepsze e-commerce” – komentuje Lynn Gonsior, COO ChangeUp. Badanie dowodzi, że rola fizycznego retailu w procesie zakupowym pozostaje ważna, lecz wymaga redesignu.

Media społecznościowe diametralnie odmieniły etap odkrywania nowości. Już 70 proc. przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów dokonuje zakupów bezpośrednio przez TikToka lub klikając linki influencerów. Oznacza to, że punkt styku z marką często następuje poza sklepem, a sprzedawcy muszą przenieść inspiracyjny charakter platform społecznościowych do rzeczywistej przestrzeni handlowej.

image

UCE Research: Drogerie i apteki w tendencji spadkowej z promocjami w gazetkach

Największym rozczarowaniem w sklepach pozostaje brak towaru: na niedostępność produktów skarży się 47 proc. kupujących. Tuż za tym plasują się zbyt zatłoczone salony (46 proc.) oraz długie kolejki do kas (40 proc.). Pomimo powszechnej deklaracji, że klienci wolą sklepy specjalistyczne, poziom zadowolenia z drogerii masowych silnie różni się między segmentami rynku.

Presja cenowa staje się kolejnym wyróżnikiem nowych zachowań. Aż 83 proc. respondentów twierdzi, że zwraca większą uwagę na wartość produktu, a 59 proc. aktywnie poszukuje tzw. „dupes”, czyli tańszych zamienników kosmetyków premium. Trend ten wymusza na markach balansowanie między aspiracyjnym wizerunkiem a atrakcyjną strategią cenową.

Co ciekawe, 65 proc. ankietowanych deklaruje, że testowanie nowych kosmetyków to „jedna z moich ulubionych rzeczy”. Wynik potwierdza, że doświadczenie sensoryczne wciąż ma ogromną wagę. Raport, oparty na badaniu ponad 1 600 amerykańskich konsumentów, podkreśla jednoznacznie: aby pozostać relewantnym, beauty retail musi połączyć bogate, angażujące doświadczenia z bezproblemową dostępnością produktów i świadomością wartości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.07.2025 14:30
Korea Południowa wyprzedza USA i zostaje drugim największym eksporterem kosmetyków na świecie
K-beauty coraz bardziej rządzi światem.K. Bochner

Korea Południowa zajęła drugie miejsce w globalnym eksporcie kosmetyków, wyprzedzając Stany Zjednoczone i ustępując jedynie Francji – wynika z najnowszych danych Koreańskiego Stowarzyszenia Handlu Międzynarodowego (KITA). W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku Korea wyeksportowała kosmetyki o wartości 3,61 mld dolarów amerykańskich, podczas gdy USA osiągnęły wynik 3,57 mld dolarów. To pierwszy raz w historii, gdy Korea Południowa wyprzedziła Stany Zjednoczone w tym segmencie rynku.

Już w 2024 roku Korea wykazywała silny wzrost w eksporcie kosmetyków, osiągając wartość 10,3 mld dolarów i wyprzedzając Niemcy, co pozwoliło jej zająć trzecie miejsce w rankingu światowym. Wzrost ten był znacznie szybszy niż u konkurencji – eksport koreańskich kosmetyków wzrósł o 20,3 proc. rok do roku, podczas gdy Francja odnotowała 6,3 proc., a Stany Zjednoczone zaledwie 1,1 proc. W samym kwietniu 2025 roku Korea osiągnęła miesięczny eksport przekraczający 1 mld dolarów.

Wzrostowi eksportu sprzyjają zwłaszcza rynki wschodzące w Europie i na Bliskim Wschodzie. W okresie od stycznia do maja 2025 roku eksport do Polski zwiększył się aż o 121 proc. rok do roku, osiągając wartość 111,8 mln dolarów. Znaczący wzrost zanotowano również w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich – o 74 proc., do poziomu 99,3 mln dolarów.

Za sukcesem koreańskiego sektora kosmetycznego stoi ekspansja tzw. K-beauty, napędzana przez innowacyjność, przystępne ceny oraz skuteczny marketing cyfrowy. W miarę jak dojrzałe rynki stabilizują się, południowokoreańskie marki zdobywają pozycję w nowych regionach, takich jak Europa Wschodnia i Bliski Wschód, co znacząco wpływa na globalną pozycję Korei w handlu kosmetykami.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 00:59