StoryEditor
Opakowania
26.11.2021 00:00

EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym [BEZPŁATNY WEBINAR]

Detaliści, sieci handlowe, e-sklepy coraz wnikliwiej analizują swój asortyment i oczekują od producentów produktów z naturalnymi składami i w ekologicznych opakowaniach. Wszystkie deklaracje eko muszą być potwierdzone certyfikatami. Konsumenci coraz chętniej sięgają po kosmetyki naturalne - segment rośnie szybciej niż cały rynek. Producenci muszą szybko wdrażać rozwiązania, które odpowiedzą na te trendy, ale także na wymogi Europejskiego Zielonego Ładu. O tym wszystkim porozmawiamy już 2 grudnia podczas webinaru EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym. 

Segment kosmetyków naturalnych rozwija się szybciej niż cały rynek. Według danych GfK Polonia za okres od maja 2020 do kwietnia 2021 wzrósł o 76 proc. rok do roku i osiągnął wartość 400 mln zł. Pandemia okazała się trampoliną do wzrostu produktów bio, eko, vege, ponieważ konsumenci zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na to, co jedzą, jakich kosmetyków używają, ile produkują odpadów. Wiele osób zwraca się także w kierunku minimalizmu i wdraża w życie idee zero waste starając się jak najmniej wyrzucać, a jak najwięcej odzyskiwać i przedłużać życie przedmiotom.

Według danych Mobile Institute zebranych w raporcie Green Generation kosmetyków natura

EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym

ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNY WEBINAR

lnych używa 13 proc. Polaków, a 33 proc. zamierza zacząć. Konsumenci, którzy korzystają z kosmetyków naturalnych najbardziej cenią je za skuteczność działania i za dobry skład. Ci, którzy ich nie używają – twierdzą, że są dla nich za drogie. Niektórzy nie mają zaufania do kosmetyków naturalnych, albo nie są pewni faktycznego pochodzenia składników. 27 proc. respondentów nie potrafi określić czym jest kosmetyk naturalny.

60 proc. respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby raportu deklaruje, że zwracają uwagę na to, czy kupowane przez nich produkty są ekologiczne, a 21 proc. twierdzi, że czyta etykiety produktów. Kiedy jednak wejdziemy w temat głębiej, okazuje się deklaracje konsumentów często mijają się z ich faktycznymi postawami.  Ponad 70 proc.  twierdzi, że nie zna pojęcia „ekologia", a zaledwie 95 osób z 700 uważających, że zna to pojęcie potrafi wyjaśnić, jak je rozumieją. Prawie połowa Polaków uważa ekologię za przemijającą modę! Tylko co 5 badany kojarzy pojęcie „zero waste", a 18 proc. twierdzi, że zna termin „gospodarka o obiegu zamkniętym”.   

Konsumenci nie chcą wszechobecnego plastiku i degradacji Ziemi, a zarazem nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za segregowanie odpadów. W wyborze ekologicznych produktów oraz rozwiązań chcą być prowadzeni za rękę, ponieważ uważają, że odpowiedzialność spada na producentów wprowadzających na rynek ekologiczne (lub nie) produkty.

Detaliści, sieci handlowe, e-sklepy coraz wnikliwiej analizują swój asortyment i oczekują od producentów produktów z naturalnymi składami i w ekologicznych opakowaniach. Wszystkie deklaracje eko muszą być potwierdzone certyfikatami.

Sami producenci stoją przed ogromem wyzwań związanych z Europejskim Zielonym Ładem, Muszą zadbać o to, by ich produkty pozostawiały jak najmniejszy ślad środowiskowy i będą zobowiązani robić to już na etapie projektowania produktów. Zgodnie z projektem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta będą także ponosić większe koszty za wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach.

W ocenie Blanki Chmurzyńskiej-Brown, dyrektor generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, w związku z proekologiczną polityką Komisji Europejskiej branżę kosmetyczną czeka prawdziwa rewolucja. Długa i kosztowna. Do zmian należy przygotować się jak najszybciej.

O ekologicznych wyzwaniach stojących przed branżą kosmetyczną porozmawiamy z ekspertami podczas webinaru, który odbędzie się już 2 grudnia 2021 r. o godz. 10.00.

Naszymi gośćmi będą:

Katarzyna Wielgosz-Żerdzicka, analityk, menedżerka ds. rozwoju firmy badawczej Mobile Institute

Kamilla Stańczyk, współwłaścicielka, wiceprezes, dyrektor marketingu firmy Eco & More

Michał Mikołajczyk, Prokurent, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.  

Podczas spotkania poruszymy następujące tematy: 

  • Trendy na rynku produktów naturalnych – rozwojowe kategorie
  • Kosmetyki naturalne –  potencjał rynku
  • Kosmetyki naturalne – co to znaczy dla konsumentów?
  • Dlaczego konsumenci używają kosmetyków naturalnych i dlaczego ich nie używają?
  • Kogo słuchają konsumenci podejmując decyzję o zakupie produktów naturalnych?
  • Gdzie szukać nabywców kosmetyków naturalnych? Kanały sprzedaży online i offline
  • Wydatki na produkty naturalne
  • Ekologiczne trendy w opakowaniach kosmetyków
  • Opakowania ekologiczne – co to znaczy?
  • Projektowanie ekologicznych opakowań
  • Wprowadzanie produktów do obrotu i recykling opakowań – co się zmieni?
  • Odpowiedzialność producenta za wprowadzanie opakowania do obrotu – skutki Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta
  • Wpływ opakowania na decyzje zakupowe konsumentów
  • Strategie sieci handlowych wobec kosmetyków naturalnych
  • Znaczenie certyfikatów
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. lipiec 2025 00:20