StoryEditor

Bernadeta Ziemińska, Sonia: Japoński minimalizm przejawia się w prostocie rytuałów urodowych [FBK 2025]

Czy j-beauty i k-beauty to w zasadzie to samo? Nie, nic bardziej mylnego. O tym między innymi opowiedziała Bernadeta Ziemińska podczas debaty "K-beauty, J-beauty, a może C-beauty? Ewolucja trendów pielęgnacji z Azji" która odbyła się podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025.

Bernadeta Ziemińska jest od ponad 25 lat związana z handlem, zdobywała doświadczenie w sieciach detalicznych, hurtowych i po stronie producenta. W hurtowni Sonia odpowiada za współpracę z markami koreańskimi i japońskimi oraz rozwój segmentu k-beauty i j-beauty. Kieruje się filozofią kaizen, łącząc wiedzę biznesową z pasją do kultury Korei i Japonii, co pozwala jej z unikalnej perspektywy przybliżać potencjał azjatyckiego rynku beauty w Polsce.

Choć często wymieniane jednym tchem, j-beauty i k-beauty to dwa zupełnie różne światy. Koreańska pielęgnacja stawia na innowacje, eksperymenty i efekt „wow” – kolorowe opakowania, nowe składniki i wieloetapowe rytuały. Japońska natomiast pozostaje wierna filozofii minimalizmu i harmonii – opiera się na prostocie, wysokiej jakości formułach i świadomym, spokojnym podejściu do pielęgnacji. K-beauty kusi zabawą i trendami, a j-beauty zachwyca elegancją i ponadczasową równowagą.

Jak mówi Bernadeta Ziemińska,

W Korei dominują nowe składniki, eksperymenty i kultowe podejście, według którego wszystko ma być „cute” – różowe, urocze, zabawne. Konsumenci uwielbiają motywy kotków, króliczków i maskotek. Japonia natomiast jest bardziej stonowana, wyważona i tradycyjna. Tam pielęgnacja wiąże się ze spokojem, harmonią duszy i ciała. Japoński minimalizm przejawia się w prostocie rytuałów – zazwyczaj obejmują one od czterech do sześciu kroków, a Japonki wybierają kosmetyki wysokiej jakości, stosując tylko tyle, ile naprawdę potrzeba.

Zapytana o pojawiający się pomału trend na c-beauty, czyli kosmetyki chińskie, odpowiedziała:

Chińskie trendy prędzej czy później pojawią się również na polskim rynku kosmetycznym – tego procesu nie da się uniknąć. Z perspektywy rozmów z klientami posiadającymi własne sieci drogerii oraz doświadczeń z targów B2C widać, że jeśli dla konsumenta kluczowym kryterium będzie cena, produkty z Chin mają realną szansę dobrze się sprzedawać. Problemem pozostaje jednak wizerunek – wielu Polaków wciąż kojarzy „chińskie” z niską jakością. Tymczasem kosmetyki prezentowane na targach zaskakują świetnym designem i solidnym wykonaniem. Aby jednak trend mógł się naprawdę rozwinąć, potrzebna jest konsekwentna praca nad zmianą postrzegania – przekonaniem konsumentów, że chińskie nie znaczy już „tanie i tandetne”.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]
Forum Branży Kosmetycznej

Czy TikTok jest tylko dla gen Z? Nic podobnego, a przynajmniej tak twierdzi Jakub Soska, Brand Partnership Manager dla tej platformy. W branży beauty aż 78 proc. decyzji zakupowych poprzedza research online. TikTok jest dziś kluczowym punktem styku w tej ścieżce – miejscem, gdzie konsumenci szukają inspiracji, nowych produktów i trendów. W Polsce największe zainteresowanie budzi content z kategorii skincare, haircare i make-up, skupiony wokół tagu #BeautyTok, który osiąga obecnie skalę ponad 51 miliardów wyświetleń.

Jakub Soska pełni funkcję Brand Partnership Managera w TikTok, gdzie od 2024 roku rozwija relacje z kluczowymi markami sektora CPG w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Od wielu lat związany z branżą digital, łączy doświadczenie zdobyte w Google, GroupM, Colgate-Palmolive i Mercedesie. Dzięki szerokiej perspektywie rynkowej pomaga markom tworzyć strategie, które zwiększają ich rozpoznawalność i wspierają wzrost biznesowy.

Beauty to jedna z najaktywniejszych i najbardziej kreatywnych społeczności na TikToku. To siła napędowa całej platformy i jedna z największych subkategorii, która realnie wpływa na decyzje zakupowe użytkowników. TikTok zmienił sposób, w jaki ludzie odkrywają trendy i produkty – stał się głównym źródłem inspiracji zakupowych. Widać to w danych: w 2024 roku liczba wyszukiwań haseł i hashtagów związanych z kategorią beauty wzrosła o 108 proc. rok do roku, osiągając prawie 4 miliardy wyszukiwań.

- powiedział w trakcie swojego wystąpienia podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025. 

W branży beauty aż 78 proc. decyzji zakupowych poprzedza research online. TikTok jest dziś kluczowym punktem styku w tej ścieżce – miejscem, gdzie konsumenci szukają inspiracji, nowych produktów i trendów. W Polsce największe zainteresowanie budzi content z kategorii skincare, haircare i make-up, skupiony wokół tagu #BeautyTok, który osiąga obecnie skalę ponad 51 miliardów wyświetleń. Użytkownicy cenią autentyczność i możliwość identyfikacji z twórcami, a marki, które potrafią zaufać kreatorom i oddać im swobodę interpretacji, budują najtrwalsze relacje z odbiorcami.

Algorytm TikToka i spersonalizowany For You Page sprawiają, że treści trafiają do użytkowników w odpowiednim momencie ich ścieżki zakupowej – od fazy odkrywania po moment zakupu. Obecnie TikTok ma ponad 200 mln aktywnych użytkowników w Europie, a w Polsce – według danych Komisji Europejskiej – 13,4 mln, choć realnie liczba ta przekracza 15 mln. Co istotne, platforma wspiera zarówno globalne koncerny, jak i małe lokalne marki. Z badań przeprowadzonych z polskimi firmami wynika, że ponad 50 proc. z nich potwierdza, że TikTok pomógł im dotrzeć do nowych klientów, a 70 proc. użytkowników przyznaje, że dzięki TikTokowi odkryło lokalne brandy.

- dodał Soska.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Justyna Żerańska, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Unia Europejska nosi koszulkę lidera regulacyjnego [FBK 2025]
Justyna Żerańska to dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.Forum Branży Kosmetycznej

"Jeśli chcemy zachować silny sektor kosmetyczny, musimy dbać o to, by produkcja pozostała w Europie i w Polsce. Bo jeśli ten komponent stracimy, stanie się to początkiem końca" - powiedziała Justyna Żerańska, dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, podczas debaty "Big & Beautiful Retail. Przyszłe silniki wzrostu rynku kosmetycznego w Polsce i na świecie".

Dr. inż. Justyna Żerańska to ekspertka od lat związana z branżą kosmetyczną i sektorem beauty i dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Odpowiada za strategię i rozwój organizacji w Polsce i UE – od rzecznictwa na najwyższym szczeblu po integrację branży. Jako członkini kluczowych grup w Cosmetics Europe współtworzy jej strategię. Ekspertka w zakresie komunikacji produktów kosmetycznych, uznana wykładowczyni i trenerka. Z branżą związana od początku kariery – pracowała w Dr Irena Eris S.A., a następnie w dziale techniczno-legislacyjnym związku. Doktor nauk farmaceutycznych, absolwentka biotechnologii SGGW.

Podczas debaty "Big & Beautiful Retail. Przyszłe silniki wzrostu rynku kosmetycznego w Polsce i na świecie" zwróciła uwagę na kwestie regulacyjne, dotykające polski (i nie tylko) biznes urodowy:

Jesteśmy w Europie, mierzymy się z regulacjami unijnymi, które są najbardziej restrykcyjne na świecie. Unia Europejska nosi koszulkę lidera regulacyjnego i jakby przykręca nam tę śrubę coraz bardziej, więc produkuje nam się trudniej.

Jak dalej argumentowała dr. Żerańska, trzeba jednak pamiętać, że nie wszyscy partnerzy spoza UE są w stanie sprostać tym standardom. Do organizacji branżowych docierają sygnały, że niektóre produkty dostępne na rynkach zagranicznych nie spełniają europejskich norm – zawierają składniki niedozwolone lub nie utrzymują deklarowanej jakości, np. w zakresie ochrony przeciwsłonecznej. To realne zagrożenie dla zdrowia konsumentów, którzy ufają, że produkt zapewni im bezpieczeństwo, a w rzeczywistości tej ochrony nie otrzymują.

Dlatego zdaniem dr. Żerańskiej tak ważne jest, by konsumenci wspierali europejskie, a zwłaszcza polskie marki kosmetyczne – silne, oparte na doświadczeniu i tradycji. 

Warto też zwrócić uwagę na naszą konsumencką skłonność do szybkiego entuzjazmu wobec nowości. Chętnie po nie sięgamy, ale równie szybko tracimy zainteresowanie. Mam jednak nadzieję, że w przypadku silnych, europejskich i polskich marek, ugruntowanych doświadczeniem i tradycją, tak się nie stanie. To właśnie w historii, wiedzy i ciągłości produkcji tkwi ich prawdziwa siła.

 

Jeśli chcemy zachować silny sektor kosmetyczny, musimy dbać o to, by produkcja pozostała w Europie i w Polsce. Bo jeśli ten komponent stracimy, stanie się to początkiem końca – staniemy się jedynie odbiorcami i zakładnikami cudzych rozwiązań, a nie ich twórcami. Mam nadzieję, że taki scenariusz nigdy się nie spełni, dlatego tak mocno apeluję, byśmy zawsze pamiętali o lokalnych producentach – o tych, którzy współtworzą nasz sektor od jego pierwszego ogniwa.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 13:26