"Jeśli chcemy zachować silny sektor kosmetyczny, musimy dbać o to, by produkcja pozostała w Europie i w Polsce. Bo jeśli ten komponent stracimy, stanie się to początkiem końca" - powiedziała Justyna Żerańska, dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, podczas debaty "Big & Beautiful Retail. Przyszłe silniki wzrostu rynku kosmetycznego w Polsce i na świecie".
Dr. inż. Justyna Żerańska to ekspertka od lat związana z branżą kosmetyczną i sektorem beauty i dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Odpowiada za strategię i rozwój organizacji w Polsce i UE – od rzecznictwa na najwyższym szczeblu po integrację branży. Jako członkini kluczowych grup w Cosmetics Europe współtworzy jej strategię. Ekspertka w zakresie komunikacji produktów kosmetycznych, uznana wykładowczyni i trenerka. Z branżą związana od początku kariery – pracowała w Dr Irena Eris S.A., a następnie w dziale techniczno-legislacyjnym związku. Doktor nauk farmaceutycznych, absolwentka biotechnologii SGGW.
Podczas debaty "Big & Beautiful Retail. Przyszłe silniki wzrostu rynku kosmetycznego w Polsce i na świecie" zwróciła uwagę na kwestie regulacyjne, dotykające polski (i nie tylko) biznes urodowy:
Jesteśmy w Europie, mierzymy się z regulacjami unijnymi, które są najbardziej restrykcyjne na świecie. Unia Europejska nosi koszulkę lidera regulacyjnego i jakby przykręca nam tę śrubę coraz bardziej, więc produkuje nam się trudniej.
Jak dalej argumentowała dr. Żerańska, trzeba jednak pamiętać, że nie wszyscy partnerzy spoza UE są w stanie sprostać tym standardom. Do organizacji branżowych docierają sygnały, że niektóre produkty dostępne na rynkach zagranicznych nie spełniają europejskich norm – zawierają składniki niedozwolone lub nie utrzymują deklarowanej jakości, np. w zakresie ochrony przeciwsłonecznej. To realne zagrożenie dla zdrowia konsumentów, którzy ufają, że produkt zapewni im bezpieczeństwo, a w rzeczywistości tej ochrony nie otrzymują.
Dlatego zdaniem dr. Żerańskiej tak ważne jest, by konsumenci wspierali europejskie, a zwłaszcza polskie marki kosmetyczne – silne, oparte na doświadczeniu i tradycji.
Warto też zwrócić uwagę na naszą konsumencką skłonność do szybkiego entuzjazmu wobec nowości. Chętnie po nie sięgamy, ale równie szybko tracimy zainteresowanie. Mam jednak nadzieję, że w przypadku silnych, europejskich i polskich marek, ugruntowanych doświadczeniem i tradycją, tak się nie stanie. To właśnie w historii, wiedzy i ciągłości produkcji tkwi ich prawdziwa siła.
Jeśli chcemy zachować silny sektor kosmetyczny, musimy dbać o to, by produkcja pozostała w Europie i w Polsce. Bo jeśli ten komponent stracimy, stanie się to początkiem końca – staniemy się jedynie odbiorcami i zakładnikami cudzych rozwiązań, a nie ich twórcami. Mam nadzieję, że taki scenariusz nigdy się nie spełni, dlatego tak mocno apeluję, byśmy zawsze pamiętali o lokalnych producentach – o tych, którzy współtworzą nasz sektor od jego pierwszego ogniwa.
Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.