Warto dbać o półkę z produktami do higieny jamy ustnej. To właśnie ta kategoria jest jedną z najszybciej rozwijających się wśród produktów kosmetycznych. Wartościowe wzrosty notują szczoteczki i pasty do zębów, a także nici dentystyczne. Cały rynek tych produktów jest wart ponad 1 mld zł rocznie. Pasty stanowią 68 proc., a szczoteczki 19 proc. Na znaczeniu zyskują też płyny do płukania jamy ustnej, które mają obecnie 13-proc. udziały (Johnson & Johnson za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, sprzedaż wartościowa, okres III 2013-II 2014, kategoria: higiena jamy ustnej). – Rynek produktów do higieny jamy ustnej jest bardzo bogaty i zawiera asortyment odpowiadający na różnorodne potrzeby – mówi Magdalena Milewska, trade marketing specialist, Johnson & Johnson Poland (Listerine). – Coraz większa grupa osób sięga nie tylko po podstawowy produkt, jakim są pasty do zębów, ale również po płyny do płukania ust oraz nici dentystyczne – dodaje.
Lojalność za jakość
Na jakie produkty postawić, komponując ofertę? Wybory przy sklepowej półce pokazują, że w kategorii produktów do higieny jamy ustnej bardzo duże znaczenie odgrywa jakość, niejednokrotnie kojarzona z marką. Co więcej, konsumenci wykazują dużą lojalność w stosunku do konkretnego produktu, gdy spełnia ich oczekiwania, i są gotowi zapłacić więcej za pastę czy szczoteczkę do zębów, które są pozycjonowane jak produkty profesjonalne. To właśnie ten segment – produktów profesjonalnych – rośnie najszybciej. Jak wynika z danych Nielsena (sprzedaż wartościowa marzec-kwiecień 2014), rynek past do wrażliwych zębów rośnie o 6 proc. wartościowo rok do roku, a rynek past do ochrony dziąseł o 12 proc. – Polacy dbają o siebie, stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami i sięgają po produkty, które niosą określoną jakość i gwarancję działania – wyjaśnia Łukasz Parada, shopper activation manager GSK Consumer Healthcare (właściciel marek Sensodyne, Sensodyne Proszkliwo).
Tu promocje też są ważne
Bardzo na czasie są pasty, szczoteczki i płukanki do zębów wrażliwych. To podczas niedawnych letnich miesięcy Polacy narażali swoje zęby na erozję, której przyczyną jest dieta bogata w owoce i soki. Kwasy w nich zawarte potrafią osłabić zęby, czyniąc powierzchnię szkliwa bardziej podatną na ścieranie. W efekcie jeden na pięciu, a według innych danych jeden na trzech, dorosłych odczuwa dyskomfort związany z nadwrażliwością zębów. To dlatego past mających zmniejszyć nadwrażliwość zębów i odbudowywać szkliwo jest coraz więcej.
Z pewnością warto zwrócić uwagę na oferty producentów, którzy, chcąc umacniać swoją pozycję na rynku, oferują różnego typu mechanizmy promocyjne, w tym także promocje cenowe. – Dzięki takim aktywnościom zwiększają oni zainteresowanie kategorią oraz, w wypadku mniej lojalnych konsumentów, skłaniają do wyboru właśnie ich marki – podpowiada Magdalena Milewska.
Anna Zawadzka-Szewczyk