StoryEditor
Zdrowie
24.10.2023 16:48

Kolagen – co go niszczy w organizmie i jak go odbudować?

Do jednych z najważniejszych białek w organizmie należy kolagen. Ma on wiele kluczowych właściwości dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego ciała. Wspiera zdrowie stawów, włosów, skóry czy paznokci To białko ma niesamowite możliwości i należy dbać o jego odpowiednią ilość w ogranizmie. Warto to zrobić za pomocą umiejętnie zrównoważonej diety i trafnie dobranych suplementów diety.

Co wpływa na niszczenie kolagenu?

Kolagen, jak i inne białka w organizmie, niestety w pewnych warunkach ulega procesowi niszczenia. Głównym czynnikiem wpływającym na degradację włókien kolagenowych jest proces starzenia. Już po 25. roku życia organizm ludzki zaczyna się starzeć, a co za tym idzie – odbudowywanie włókien kolagenowych jest utrudnione. Stają się one ścieńczałe i pofragmentowane. Synteza kolagenu najbardziej spada po 50. roku życia, a po 60. roku życia ustaje zupełnie.

Stres oksydacyjny również wpływa negatywnie na syntezę kolagenu. Wolne rodniki przyśpieszają degradację tego białka, co skutkuje obniżeniem jego funkcji. Przyczynami wytworzenia się stresu oksydacyjnego w organizmie może być: niewłaściwa dieta, przewlekły stres, palenie tytoniu, promieniowanie UV czy ekspozycja na metale ciężkie.

Czynnikiem uszkadzającym włókna kolagenowe jest długotrwała ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe (UV). Efektem tego jest pogorszenie stanu skóry i pojawienie się zmarszczek, ponieważ następuje fotodegradacja kolagenu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na stosowanie kremów z filtrem, które chronią skórę przed negatywnymi skutkami promieniowania UV i zapobiegają niszczeniu kolagenu i starzeniu się skóry.

Cukier i produkty przetworzone mogą mieć wpływ na uszkadzanie kolagenu w organizmie przez proces zwany glikacją. Glikacja to nieenzymatyczna reakcja pomiędzy cukrami a grupami aminowymi białek (np. kolagenem), co skutkuje zaburzeniem ich struktury. Ponadto niedobory witaminowe i mineralne również mają negatywny wpływ na produkcję włókien kolagenowych, dlatego dieta powinna być szczególnie bogata w witaminę C, cynk, miedź, witaminę A i E.

Skutki niedoborów kolagenu

Kolagen pełni wiele funkcji w organizmie. Większość układów odczuwa efekty niedostatecznej ilości tego białka. Oto najważniejsze z nich:

  • Pogorszenie stanu skóry i pojawienie się zmarszczek – kolagen to tzw. rusztowanie dla skóry – jeśli organizm odczuwa jego braki to skóra staje się mniej jędrna, zwiotczała i zauważalne są zmarszczki.
  • Słabsze stawy – chrząstka składa się głównie z kolagenu, a zatem jeśli jego poziom spada, chrząstka ulega osłabieniu, co skutkuje bólem stawów i problemami w poruszaniu się.
  • Osłabienie kości – kolagen jest kluczowym składnikiem kości, więc spadek jego ilości prowadzi do osłabienia ich struktur i zwiększonego ryzyka osteoporozy.
  • Łamliwe i cienkie włosy – kolagen zawiera aminokwasy potrzebne do budowy keratyny, głównego białka tworzącego włos. Gdy jego produkcja spada to włosy stają się cieńsze i bardziej podatne na uszkodzenia.
  • Kłopoty z układem pokarmowym – głównym składnikiem błony śluzowej, która wyścieła układ trawienny jest kolagen. Jego niedobór może mieć wpływ na wystąpienie przykrych dolegliwości w tym zakresie.

Jak odbudować kolagen? Czy to możliwe?

Kolagen jest białkiem, którego ilość w organizmie można zwiększyć poprzez odpowiednie mechanizmy, ale jednocześnie należy ograniczyć inne, które będą powodowały jego degradację. Bardzo ważna jest modyfikacja stylu życia, w tym stylu odżywiania oraz uzupełnienie codziennej diety o suplementy kolagenowe. Dieta jest kluczowym czynnikiem, który możemy zmienić i urozmaicić ją o produkty bogate w kolagen. Suplementacja odpowiednim produktem kolagenowym jest również ważnym wsparciem organizmu w uzupełnianiu niedoborów kolagenu. Warto spożywać przy tym produkty bogate w witaminę C, która wspomaga produkcję włókien kolagenowych. Ponadto należy unikać ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe oraz nie palić papierosów, ponieważ prowadzi to do niszczenia tego białka. Skutecznymi czynnikami ułatwiającym produkcję kolagenu są regularne ćwiczenia fizyczne, odpowiednia ilość snu i unikanie sytuacji stresowych. Dodatkowo, zabiegi takie jak mezoterapia mikroigłowa czy radiofrekwencja również stymulują organizm do produkcji kolagenu i wspomagają jego syntezę w skórze.

Przeczytaj także: Jak działa kolagen do picia? Czy warto go stosować?

Suplementy i dieta bogate w kolagen

Głównym źródłem kolagenu powinna być odpowiednio skomponowana dieta bogata w produkty z dużą zawartością tego białka. Co zatem powinniśmy jeść? Dobrym źródłem są buliony na bazie kości wieprzowych, wołowych lub drobiowych. Ponadto warto spożywać produkty, które są niezbędne do produkcji kolagenu – np. mięsa, ryby czy owoce morza, ponieważ zawierają lizynę i prolinę. Witamina C obecna w cytrusach, takich jak pomarańcze, truskawki czy grejfruty, również wspomaga syntezę kolagenu. Dodatkowo warto stosować suplementy kolagenowe, ponieważ mogą one hamować wytracanie kolagenu przez organizm. Najlepiej wybierać kolagen hydrolizowany, który charakteryzuje się dobrą przyswajalnością. Wołowy czy rybi mają podobne właściwości, ale wołowy wyraźnie wyróżnia się brakiem nieprzyjemnego rybiego posmaku. Jeśli szukasz najlepszego kolagenu to warto sięgnąć po hydrolizowany wołowy kolagen Salvitis, który posiada w swoim składzie witaminę C i szereg innych witamin i składników mineralnych. Jest w wygodnej, płynnej i łatwej do spożycia formie. Kolagen przyjmowany doustnie może być dobrze wykorzystany przez nasz organizm.

Autorka tekstu: Emilia Ścieszko

BIBLIOGRAFIA

  • S. Dybalski, Kolagen, sekret młodości skóry i stawów. Skutki niedoboru i sposoby na uzupełnienie kolagenu, melissa.pl [online] https://www.apteka-melissa.pl/blog/artykul/kolagen-sekret-mlodosci-skory-i-stawow-skutki-niedoboru-i-sposoby-na-uzupelnienie-kolagenu,1256.html [dostęp: 10.09.2023]
  • L. Jelonek, Co niszczy kolagen w organizmie i go wypłukuje – porady jak temu zaradzić, natu.care.pl [online] https://natu.care/pl/kolagen/co-niszczy-kolagen-w-organizmie [dostęp: 10.09.2023]
  • J. Orzeł, Kolagen – właściwości i zastosowanie. Jaki ma wpływ na zdrowie? Doz.pl [online] https://www.doz.pl/czytelnia/a15774-Kolagen__wlasciwosci_i_zastosowanie._Jaki_ma_wplyw_na_zdrowie [dostęp: 10.09.2023]
  • I. Radziejewska-Choma, Kolagen pod lupą, radziejewska.pl [online] https://radziejewska.pl/uploads/pdf/Publikacja_14/Kolagen.pdf [dostęp: 10.09.2023]
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.07.2025 11:28
Dieta pudełkowa: kobiety są wierniejsze, Zetki – lubią poszukiwania [badanie PMR]
Tylko 14 proc. badanych wskazało wzrost ceny jako główny powód zmiany dostawcy cateringu. Konsumenci częściej kierują się różnorodnością smaków, dopasowaniem do stylu życia czy atrakcyjnością oferty.envato elements

Z raportu „Rynek cateringów dietetycznych w Polsce 2025”, przygotowanego przez PMR Market Experts by Hume’s wynika, że rynek diet pudełkowych staje się coraz bardziej konkurencyjny, a konsumenci coraz częściej zachowują się jak cyfrowi nomadzi – testują różne oferty i nie są skłonni do lojalności wobec jednej marki, preferując elastyczność, różnorodność i dopasowanie do stylu życia.

Dane platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed pokazują, że już ponad połowa klientów korzysta dziś naprzemiennie z 2–3 marek cateringowych, szukając najlepszego rozwiązania.

Catering = testy i zmiany  

Według badania PMR Market Experts by Hume’s, w 2024 roku średnia liczba marek cateringowych, z których skorzystała jedna osoba, wyniosła 1,61, a aż 28 proc. Polaków korzystających z cateringu zamówiło posiłki od więcej niż jednego dostawcy.

To zjawisko coraz bardziej przypomina tzw. cenowy nomadyzm, czyli poruszanie się klientów pomiędzy różnymi ofertami i półkami cenowymi w poszukiwaniu najlepszej relacji jakości do ceny, ciekawszego menu lub korzystniejszych promocji, nie chcąc wiązać się z jedną firmą na stałe. Lojalność klientów cateringu staje się warunkowa: uzależniona od korzyści, świeżości oferty i dopasowania do aktualnych potrzeb – mówi Karolina Szałas, Senior Market Analyst w PMR Market Experts/Hume’s Institute.

Rynek cateringu dietetycznego w Polsce przypomina dziś coraz bardziej świat aplikacji mobilnych czy serwisów streamingowych – użytkownicy testują, zmieniają i rzadko przywiązują się na długo do jednej marki.

Wygrywa ten, kto potrafi serwować nowe doświadczenia jak serialowy hit, bo rynek diet pudełkowych zaczyna przypominać świat platform streamingowych – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z grupy Goodspeed.

Pudełkowy trend: cenowi nomadzi zmieniają rynek, a lojalność jest warunkowa

Dane z platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed pokazują, że ponad połowa konsumentów rotuje pomiędzy różnymi ofertami cateringowymi – testując różnorodne smaki i modele diet, zanim zdecyduje się na pozostanie przy 2–3 ulubionych dostawcach. To potwierdza zjawisko warunkowej lojalności i poszukiwania dopasowania zamiast przywiązania do jednej marki.

Według badania PMR Market Experts by Hume’s aż 77 proc. klientów, którzy próbowali więcej niż jednego cateringu, zmienia przy tym półkę cenową, pokazując, że lojalność jest dziś warunkowa. To zdecydowanie luksus, a nie reguła. Nasze analizy pokazują dodatkowo, że klienci próbują, zmieniają, a finalnie zatrzymują się przy średnio 2–3 dostawcach, którzy najlepiej trafiają w ich gust i potrzeby. To współczesny cyfrowy nomadyzm w świecie diet pudełkowych – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed.

image
PMR

Cena nie zawsze najważniejsza

Tylko 14 proc. badanych wskazało wzrost ceny jako główny powód zmiany dostawcy cateringu. Konsumenci częściej kierują się różnorodnością smaków, dopasowaniem do stylu życia czy atrakcyjnością oferty.

Dzisiejszy klient nie ucieka od dostawcy z powodu kilku złotych więcej – ucieka od nudy. Wyniki PMR Market Experts by Hume’s pokazują, że zaledwie kilkanaście procent badanych wskazuje cenę jako główny powód zmiany. W Foodango.pl zauważyliśmy, że wrażliwość cenowa słabnie lub utrzymuje się na podobnym poziomie, ale apetyt na ciekawe oferty diet rośnie – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed.

Pokolenie Z szuka zmian, kobiety cenią stabilność

Analiza PMR Market Experts by Hume’s pokazuje, że kobiety znacznie częściej wybierają oferty z niższej lub średniej półki cenowej – łącznie aż 57 proc. z nich korzystało z jednego z tych segmentów. Mężczyźni wykazują większą gotowość do testowania: 25 proc. zdecydowało się na oferty ze wszystkich trzech poziomów cenowych.

Również wiek wpływa na wzorce zakupowe. Klienci z pokolenia Z częściej rotują między różnymi poziomami cenowymi, szukając nowych smaków i promocji. Osoby powyżej 34. roku życia znacznie rzadziej zmieniają strategię zakupową – zwykle pozostają w ramach jednej półki cenowej, najczęściej średniej lub wysokiej

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Targi i konferencje
27.06.2025 10:40
Badanie Henkel: Polki a profilaktyka raka piersi. Zaangażowanie marek w kwestie prozdrowotne
– Gliss wspiera kobiety w tym, co naprawdę ważne – w trosce o zdrowie i budowaniu świadomości wokół profilaktyki raka piersi – podkreśla Aleksandra Gawlas-Wilińska, dyrektorka marketingu HCB firmy Henkel, ambasadorka Różowego Patrolu GlissHenkel mat.pras.

Z najnowszego badania, zrealizowanego na zlecenie Henkel Polska przez Maison&Partners Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” wynika, że kobiety podejmują działania profilaktyczne nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że chcą – z odpowiedzialności, troski o zdrowie i chęci życia w pełni. To wyraz świadomego wyboru.

Badanie pokazało także, że konsumentki doceniają marki angażujące się w działania prozdrowotne. Choć wiedza i świadomość roli profilaktyki rośnie, kobiety nadal potrzebują wsparcia i edukacji, również od innych kobiet, czego dowodem są już 79 otwarte kluby Różowego Patrolu Gliss oraz ponad 350 certyfikowanych ambasadorek programu, które wspierają ponad 30 tys. kobiet w całej Polsce. Polki pozytywnie oceniają tę inicjatywę.

Profilaktyka raka piersi przestaje być tematem tabu i źródłem lęku. Wyniki badania pokazują, że kobiety coraz częściej podejmują działania z zakresu profilaktyki raka piersi nie dlatego, że się boją, ale dlatego, że czują odpowiedzialność – za siebie i bliskich. 

Na pytanie o powody podejmowania działań zapobiegawczych 36 proc. pań wskazało na rekomendacje lekarskie, a 30 proc. na wewnętrzną potrzebę dbania o swój organizm. Zdarza się również, że motywację przynoszą własne doświadczenia, takie jak obciążenie genetyczne (28 proc.) lub wystąpienie niepokojących objawów (27 proc.).

Dla uczestniczek badania ważną rolę w skutecznym zachęcaniu do badań odgrywają ginekolodzy (tak wskazało 50 proc. kobiet). Co ciekawe, niemal 40 proc. pań wymieniło w tym względzie osoby, które mają osobiste doświadczenie choroby nowotworowej. Kobiety coraz częściej sięgają również po informacje z internetu, mediów społecznościowych oraz kampanii edukacyjnych,  takich jak webinary czy warsztaty. Jednocześnie niepokojący wydaje się fakt, że aż 20 proc. badanych przyznało, że w ogóle nie szuka informacji na temat profilaktyki raka piersi.

Ponad połowa (56  proc.) uczestniczek badania zadeklarowało, że chętnie wzięłoby udział w spotkaniach edukacyjnych, jeśli odbywałyby się one w odwiedzanych przez nie miejscach: galeriach handlowych, salonach kosmetycznych czy kawiarniach. Aż 55 proc. respondentek uznało, że największą motywacją do udziału byłaby możliwość wykonania badań „na miejscu”. 

Marki w trosce o zdrowie. Co sądzą o tym kobiety? 

Polki doceniają zaangażowanie firm i marek w działania społeczne, szczególnie w profilaktykę onkologiczną oraz pomoc pacjentom onkologicznym. 

Jak pokazują wyniki badania, dla ponad połowy kobiet w wieku 20–60 lat (57 proc. uczestniczek) inicjatywy podejmowane przez marki na rzecz społeczeństwa mają realny wpływ na codzienne życie i przyczyniają się do poprawy w istotnych obszarach. Ogólną profilaktykę zdrowotną za istotną uznaje 35 proc. badanych, a 32 proc. zwraca uwagę na wsparcie osób chorych na raka.

Różowy Patrol Gliss – ważny i potrzebny

Na potrzeby wskazane w badaniu odpowiada ogólnopolska inicjatywa edukacyjna Różowy Patrol Gliss, realizowana przez Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej we współpracy z marką Gliss. Projekt ten wystartował w 2023 roku, docierając z wiedzą i wsparciem do kobiet w całej Polsce. Spotkania prowadzone są przez ambasadorki, które nie tylko edukują, ale też inspirują i wzajemnie mobilizują. 

Gliss wspiera kobiety w tym, co naprawdę ważne – w trosce o zdrowie i budowaniu świadomości wokół profilaktyki raka piersi. Z dumą angażujemy się w projekt Różowego Patrolu, który realnie zmienia podejście do badań profilaktycznych w Polsce. Wierzę, że to kobieta najlepiej rozumie inną kobietę – jej obawy, potrzeby i wątpliwości – pokazują to także badania. Dlatego chcemy je inspirować i wspierać. Wiemy, że zmiana nie dzieje się z dnia na dzień, ale dzięki konsekwentnym działaniom budujemy zdrowszą przyszłość dla tysięcy kobiet – mówi Aleksandra Gawlas-Wilińska, dyrektorka marketingu HCB firmy Henkel, ambasadorka Różowego Patrolu Gliss.

Dzięki inicjatywie działa już 79 klubów Różowego Patrolu Gliss, przeszkolono ponad 350 Ambasadorek, a działania objęły łącznie ponad 30 tys.kobiet w całej Polsce. Ruch ten nie mógłby się rozwijać bez zaangażowania marki Gliss, która nie tylko wspiera projekt finansowo, ale i aktywnie promuje jego rozwój. W 2025 roku projekt wszedł w nową fazę – powołano pięć koordynatorek regionalnych, odpowiedzialnych za wspieranie i szkolenie nowych ambasadorek. W całym kraju do końca roku powstanie 50 nowych klubów, w których zacznie działać aż 150 nowych ambasadorek.

W badaniu po raz pierwszy zapytano Polki, co sądzą na temat Różowego Patrolu Gliss. Aż 83 proc. kobiet, które zetknęły się z Różowym Patrolem, ocenia inicjatywę jako potrzebną. Co ciekawe, 82 proc. postrzega ją jako bardziej istotną „dla innych kobiet” niż dla siebie – co pokazuje, że społeczna percepcja profilaktyki wciąż się kształtuje. 56% badanych uznało projekt za skuteczny, a około 75 proc. określiło go jako przyjazny i godny zaufania.

Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej powstała w 2014 roku z inicjatywy Anny Kupieckiej, która chorowała na nowotwór piersi. Celem założonej przez nią Fundacji jest działanie w obszarze ochrony i promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób nowotworowych oraz zapewnienie wsparcia dla osób zarówno w trakcie diagnozy i leczenia onkologicznego, jak i po jego zakończeniu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. lipiec 2025 01:23