StoryEditor
Producenci
04.11.2020 00:00

Bielenda przejmuje marki Dermika i Soraya

Firma Bielenda Kosmetyki Naturalne rozpoczęła procedurę włączenia do swojego portfolio pielęgnacyjnych marek należących dotychczas do Orkla Group: Dermika i Soraya. Wniosek w sprawie przejęcia został właśnie złożony do UOKiK.

Po zatwierdzeniu przez organy ochrony konkurencji, transakcja przejęcia zostanie sfinalizowana. Tym samym Soraya i Dermika dołączą do marek zarządzanych przez firmę Bielenda Kosmetyki Naturalne.

Inwestycja przełoży się na wzrost udziałów rynkowych firmy głównie w segmencie kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, i pozwoli zdywersyfikować ofertę pod kątem pozycjonowania na półce. Jesteśmy przekonani, że wpłynie także na przyspieszenie wzrostu wartości firmy. Bielenda jest jednym z najpoważniejszych graczy na rynku beauty w Polsce, a obecny ruch niewątpliwie ugruntuje naszą pozycję – skomentował Marek Bielenda, prezes spółki.

Dodał równocześnie, że zawsze darzył szacunkiem Jolantę Zwolińską, założycielkę marek Dermika i Soraya. – Dermika i Soraya powstawały w tym samym czasie co nasza firma. Był to okres transformacji naszego kraju na wielu płaszczyznach – także gospodarczej. Powstawały nowe biznesy, za którymi stały osoby z ciekawymi pomysłami i odwagą. Tak też było w przemyśle kosmetycznym – mówi Marek Bielenda.

Natomiast Jacek Bielenda, członek zarządu firmy odpowiedzialny za kosmetykę profesjonalną i eksport dodał, że włączenie Dermiki i Sorai do Grupy Bielenda rozwinie ich potencjał nie tylko w handlu detalicznym, ale także w obrębie kosmetyki profesjonalnej. – Przygotowujemy się również do wzmocnienia eksportu – nasza oferta będzie bezkonkurencyjna w zakresie asortymentu i wachlarza cenowego – wyjaśnił.

Strategicznym partnerem transakcji jest Innova Capital, niezależny doradca private equity.

Cieszymy się, że możemy jako partner i inwestor uczestniczyć w sukcesie Bielendy, wspierając spółkę w procesie konsolidacji obejmującym tak rozpoznawalne w branży kosmetycznej podmioty. W ramach naszej strategii inwestujemy w spółki mające silną branżową pozycję, gotowe do dynamicznego wzrostu, poprzez konsolidację, wzmacnianie pozycji na rynku krajowym i ekspansję na rynki międzynarodowe. Wierzymy, że włączenie Dermiki i Sorai do portfolio zwiększy konkurencyjność firmy i otworzy przed nią szerokie perspektywy rozwoju – stwierdził Leszek Muzyczyszyn, senior partner w Innova Capital, który nadzorował inwestycję.

W jego ocenie transakcja jest szansą dla włączanych do portfolio marek na równie szybki rozwój jak marka parasolowa. – Bielenda jest bowiem jednym z najsilniejszych i najbardziej dynamicznie rozwijających się polskich brandów – zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych – ocenił Leszek Muzyczyszyn. Dodał, że konsolidacja jest jednym z elementów strategii rozwoju firmy, wpisującym się w globalny trend przejęć i fuzji, których dokonują najmocniejsi gracze rynkowi.

Bielenda Kosmetyki Naturalne od przeszło trzydziestu lat oferuje kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Wdraża rozwiązania pielęgnacyjne łączące właściwości składników naturalnych z osiągnięciami nauki i technologii. Ma własne centrum badawcze oraz nowoczesne linie produkcyjne w fabryce zlokalizowanej w Krakowie. Firmę założyła w 1990 roku Barbara Bielenda. Obecnie spółka jest zarządzana przez kolejne pokolenie właścicielskie – za rozwój segmentu kosmetyki detalicznej odpowiada Marek Bielenda, prezes zarządu, natomiast kosmetyka profesjonalna i eksport to kompetencje Jacka Bielendy, członka zarządu.

W czerwcu 2019 roku Bielenda przejęła kosmetyczny start-up BodyBoom. Rozwinęła markę o produkty do pielęgnacji ciała, twarzy i kosmetyki dla dzieci. Wzmocniła też dystrybucję tych kosmetyków, wprowadzając markę do tradycyjnego kanału sprzedaży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 13:11