StoryEditor
Producenci
25.04.2023 00:00

Branża farmaceutyczna uzależniona od importu surowców [Raport PKO BP]

Na rentowności firm farmaceutycznych także odbił się wzrost kosztów działalności oraz surowców sprowadzanych z Azji / fot. shutterstock
Branża farmaceutyczna straciła w ubiegłym roku na rentowności na skutek droższego importu surowców oraz wzroście kosztów działalności, w tym wynagrodzeń pracowników – wynika z danych zebranych przez zespół analiz sektorowych PKO BP. Na początku bieżącego roku sprzedaż zwiększyła się o 6,9 proc. r/r w cenach bieżących, co zapowiada jednocyfrowy wzrost przychodów w 1 kwartale 2023 r. Analitycy spodziewają się dalszego wzrostu cen leków.

Zespół Analiz Sektorowych PKO BP opublikował dane obrazujące sytuację ekonomiczną w różnych branżach, w tym w farmaceutycznej.

Z raportu wynika, że w 4 kwartale 2022 r. nastąpiło wyraźne osłabienie rentowności branży farmaceutycznej spowodowane silnym wzrostem kosztów funkcjonowania. Dynamika kosztów (52 proc. r/r w 4 kwartale 22 vs 27 proc. r/r w 3 kwartale 22, co jest skutkiem m.in. droższego importu surowców oraz wzrostu wynagrodzeń pracowników) była wyższa niż wzrost przychodów (44 proc. r/r w 4 kwartale 22 vs 20,7 proc. r/r w 3 kwartale 22), co negatywnie odbiło się na wyniku finansowym (-17,5 proc. r/r) oraz rentowności sprzedaży (-4,9 pp. r/r).

Firmy wyprodukowały w 4 kwartale 2022 leki o wartości 3,3 mld zł (+14 proc. r/r) oraz podstawowe substancje farmaceutyczne o wartości 183 mln zł (+29  proc. r/r). Produkcja sprzedana farmaceutyków w 4 kwartale 22 wzrosła w cenach bieżących o 14,2 proc. przy inflacji producenckiej sięgającej ok. 5 proc. r/r.

„W miesiącach styczeń-luty’23 sprzedaż zwiększyła się o 6,9 proc. r/r w cenach bieżących, co zapowiada jednocyfrowy wzrost przychodów w 1 kwartale 2023” – czytamy w raporcie.

Wzrósł import leków (o 12,5 proc. r/r, do 2,5 mld euro w 4 kwartale 22). Leki są sprowadzane głównie z Niemiec, Belgii, USA, Irlandii, Włoch i Francji. Eksport zmniejszył się o 3,3% r/r, do 1,3 mld euro. Główne kierunki eksportowe to: Niemcy, Węgry, Rosja, Czechy, Włochy i Rumunia.

Branża farmaceutyczna w Polsce, tak jak w Europie,  jest silne uzależnienie od półproduktów z Azji. Niemal 80 proc. leków sprzedawanych w Europie ma w składzie substancję aktywną (API) produkowaną przez chińskich lub hinduskich wytwórców. Autorzy raportu powołują się na resort zdrowia, który podaje, że tylko ok. 30 proc. leków sprzedawanych w Polsce pochodzi z krajowej produkcji, przy czym udział polskiego API w tych lekach jest marginalny. W Polsce 33 podmioty zajmują się produkcją 656 substancji czynnych.

„Spodziewamy się, że sytuacja branży w najbliższych kwartałach pozostanie stabilna z uwagi na większy rynek konsumencki (uchodźcy z Ukrainy), spodziewane przyspieszenie wzrostu cen leków pełnopłatnych i bez recepty, zwiększenie cen ponad 600 leków refundowanych (m.in. antybiotyków i insuliny) po aktualizacji listy refundacyjnej w marcu’23. W kierunku osłabienia marży oddziaływać będą wyższe koszty produkcji (podwyżka cen energii oraz importowanych substancji aktywnych) oraz obsługi kredytów. W  maju 2023 r. pod obrady Sejmu ma trafić projekt nowelizacji ustawy refundacyjnej. Wśród założeń znalazły się zapisy o ustalaniu sztywnych cen na wybrane wyroby medyczne” – czytamy w podsumowaniu raportu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.07.2025 14:42
PZ Cussons odstępuje od sprzedaży marki St. Tropez
St. Tropez to marka produktów do samoopalania należąca do PZ Cussons.St. Tropez

W kwietniu 2024 r. Grupa PZ Cussons ogłosiła zamiar sprzedaży marki St. Tropez i rozpoczęła szeroki proces aukcyjny, który przyciągnął „liczne oferty”. Decyzja zapadła w momencie, gdy segment Beauty notował spadek wycen, a przychody spółki w USA w roku obrotowym FY25 malały. Mimo szczegółowej analizy propozycji zarząd ostatecznie postanowił markę zatrzymać i nadać jej nowy kierunek rozwoju.

Kluczowym elementem nowej strategii jest powołanie dedykowanego zespołu, którego rezultaty będą mierzone trzema wskaźnikami: skutecznością działań handlowych (w tym aktywności cyfrowych), tempem wdrażania innowacji oraz odświeżeniem wizerunku St. Tropez. Ma to pozwolić na lepsze wykorzystanie potencjału marki w międzynarodowym portfolio PZ Cussons.

Istotnym krokiem będzie również partnerstwo z amerykańską firmą The Emerson Group. Emerson przejmie obsługę kluczowych sieci detalicznych w USA, oferując zarządzanie klientem, logistykę i wsparcie marketingowe. Model ten ma zniwelować problem „niedoskalowanego” biznesu PZ Cussons w Stanach Zjednoczonych i ponownie wprowadzić markę na ścieżkę wzrostu dzięki połączeniu zasięgu dystrybucyjnego Emersona i kapitału marki St. Tropez.

Ze względu na ostatnie wyniki St. Tropez (marka wypracowała 7,5 mln funtów skorygowanego zysku operacyjnego w FY25) Grupa spodziewa się ujęcia odpisu aktualizującego o charakterze niepieniężnym, który zostanie zaprezentowany w wynikach za FY25 we wrześniu 2025 r. Szczegółowy plan dalszego rozwoju marki ma zostać przedstawiony również we wrześniu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.07.2025 16:35
Kosmetyki marki Runmageddon? Marka eventowo-sportowa wkracza w nowe segmenty
Czy Runmageddon stanie się konkurentem globalnych graczy w segmencie kosmetyków sportowych?DALL-E

Do zarządu spółki Runmageddon S.A. wszedł Milivoj Puškar, obejmując nowo utworzone stanowisko chief commercial & brand officera (CC&BO). To pierwszy od dwóch lat awans na poziomie zarządu i jednocześnie jedyna zmiana personalna ogłoszona w 2025 r. przez organizatora największych w Polsce biegów z przeszkodami.

Wprowadzenie Puškara zbiega się z wdrożeniem nowej strategii biznesowej. Runmageddon deklaruje odejście od modelu stuprocentowo eventowego na rzecz kompleksowego rozwoju marki i jej filarów. – „Uświadomienie sobie wartości brandu skłoniło mnie do komercjalizacji Runmageddonu” – podkreśla założyciel spółki Jarosław Bieniecki. Firma zamierza uporządkować portfolio tak, aby przychody nie zależały wyłącznie od kalendarza imprez.

Założyciel marki Runmageddon w wypowiedzi dla Wirtualnemedia.pl tłumaczy swoje zamierzenia:

Filary naszego brandu można podzielić na dwie kategorie [...] Po pierwsze to retail, w którym chcemy wprowadzać na rynek produkty z brandem Runmageddon, takie jak żywność funkcjonalna, suplementy, zdrowe słodycze, kosmetyki. Po drugie — stawiamy mocno na Generację Runmageddonu, pod którą kryje się m.in. organizacja darmowych wydarzeń dla ponad 40 tys. dzieci w 2026 roku.

Kluczowym krokiem jest przesunięcie 7 obszarów kompetencyjnych – komunikacji, brandingu, sprzedaży, SSC, B2C, B2B oraz IT – do holdingu Runmageddon. Natomiast spółka zależna Extreme Events skoncentruje się wyłącznie na logistyce cyklu biegów w kilkunastu lokalizacjach w całym kraju. Pozwoli to, według zarządu, ograniczyć koszty operacyjne nawet o kilkanaście procent i równolegle zwiększyć tempo prac nad nowymi przedsięwzięciami.

Jednocześnie spółka buduje fundamenty pod przyszłe projekty w obszarach sportu, rekreacji, edukacji oraz e-commerce, deklarując, że pierwsze nowe inicjatywy zostaną ogłoszone w II półroczu 2026 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. lipiec 2025 21:21