StoryEditor
Producenci
10.07.2019 00:00

Co trzeci sprzedawany produkt w Europie to marka własna [Raport]

W 17 krajach europejskich, w tym w Polsce wolumenowy udział marek własnych w rynku FMCG wyniósł ok. 30 proc. Jednak w takich państwach jak Hiszpania, Szwajcaria, czy Wielka Brytania udziały produktów private label oscylowały wokół 50 proc. - wynika z danych firmy Nielsen opracowanych na potrzeby International Private Label Yearbook, publikacji przygotowanej przez targi PLMA 2019.

- Najnowsze statystyki Nielsena wyraźnie pokazują, że popularność wśród konsumentów marek własnych w Europie pozostaje ogromna. W 17 krajach zbadanych, co najmniej co trzeci sprzedawany produkt jest produktem własnej marki. Na czele są Hiszpania i Szwajcaria, gdzie co drugi sprzedawany produkt jest marką detaliczną – komentuje Brian Sharoff, prezes PLMA.

W największej europejskiej gospodarce, czyli Niemczech, udział w rynku marek własnych utrzymał się powyżej 44 proc. już trzeci rok z rzędu. W Wielkiej Brytanii, gdzie supermarkety inwestują w rozwój marek własnych, aby sprostać konkurencji ze strony dyskontów, których strategia asortymentowa zbudowana jest na markach prywatnych, udział w rynku wzrasta do około 47 proc. Udział marek własnych w Wielkiej Brytanii utrzymuje się powyżej 40 proc. od czasu, gdy w 1997 r. Nielsen zaczął gromadzić dla PLMA dane dotyczące produktów sieciowych.

Marki prywatne osiągnęły bardzo wysoki udział rynkowy w Belgii, gdzie po raz pierwszy wzrósł do prawie 44 proc. Ich udział wzrósł do najwyższych poziomów w czterech innych krajach, czyli Szwecji, Norwegii, Holandii i Turcji. Dwa lata z rzędu największy wzrost udziału w rynku odnotowano w Turcji, gdzie marki prywatne wzrosły o prawie 2 punkty, do prawie 29 proc. Wzrosty odnotowano także w Skandynawii. W Szwecji, Norwegii i Finlandii udział produktów sieciowych był powyżej 30 proc. Najmocniejszy wzrost odnotowano na rynku norweskim, o 1 punkt.

Udział marek własnych również wyniósł 30 proc. lub więcej w czterech krajach Europy Środkowej i Wschodniej - w Polsce (31 proc.), na Węgrzech (34 proc.) w Czechach (30 proc.) i na Słowacji (32 proc.). Udział private label w rynku austriackim pozostaje powyżej 40 proc.

Zdaniem ekspertów PLMA perspektywy rozwoju rynku marek własnych są pozytywne. Widoczne jest oraz mocniejsze zaangażowanie detalistów w pracy nad produktami private label, co przekłada się na rosnącą popularność marek własnych. Niemal wszystkie sieci supermarketów, hipermarketów, drogerii i sklepów dyskontowych oferują dziś niemal każdy produkt pod marką sprzedawcy. Etykiety prywatne obejmują pełne linie świeżej, konserwowanej, mrożonej i suchej żywności; przekąski, specjały etniczne, karmę dla zwierząt domowych, produkty z kategorii zdrowie i uroda, leki bez recepty, kosmetyki, produkty gospodarstwa domowego i chemię gospodarcza, DIY, produkty dla ogrodu, farby, sprzęt techniczny, np. przeznaczony do pielęgnacji przydomowych ogródków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
01.12.2025 15:09
Chińczycy inwestują 17 mln euro w fabrykę opakowań kosmetycznych w Portugalii
Grupa SHP, założona w 1970 roku, posiada cztery fabryki na całym świecie - dwie w Chinach i dwie w MeksykuShyaHsin Packaging

Chińska firma ShyaHsin Packaging zainwestuje 16,86 mln euro w budowę zakładu produkcyjnego opakowań kosmetycznych premium w Portugalii – poinformowałą AICEP (Agência para o Investimento e Comércio Externo de Portugal).

Fabryka chińskiej firmy, specjalizującej się w projektowaniu i produkcji opakowań kosmetycznych (m.in. na tusze do rzęs, błyszczyki do ust, pomadki, pudry w kompakcie, pędzle i lakiery do paznokci) oraz dostarczaniu kompletnych rozwiązań dla przemysłu kosmetycznego, jest już na zaawansowanym etapie budowy. Lokalizacja fabryki to Maceria na zachodzie Portugalii. Oddanie inwestycji do użytku planowane jest na koniec października 2026 roku. Będzie ona korzystać z 17-procentowej zachęty inwestycyjnej, w pełni kwalifikującej się do finansowania europejskiego.

Inwestycja ta jest uznawana za „strategicznie interesującą dla gospodarki kraju lub danego regionu”, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Spójności Terytorialnej z 5 sierpnia, a także „spełnia warunki niezbędne do przyznania zachęt finansowych” – wynika z analizy przeprowadzonej przez AICEP.

Projekt, który otrzyma 2,86 mln euro wsparcia z programu Compete 2030, „ma na celu utworzenie w Portugalii jednostki produkcyjnej Grupy SHP, która będzie wytwarzać opakowania kosmetyków dla segmentu premium” – jak można przeczytać w opisie projektu.

image

Chiny modernizują regulacje kosmetyczne: wielki smok zacieśnia pasa

Grupa SHP, założona w 1970 roku, posiada cztery fabryki na całym świecie, dwie w Chinach i dwie w Meksyku, i specjalizuje się w produkcji opakowań kosmetyków od ponad 50 lat. W styczniu 2024 roku poinformowano, że chińska firma stworzy w budynku dawnej fabryki Dexprom „jedną z największych fabryk opakowań kosmetycznych”, która będzie obsługiwać wiodących producentów kosmetyków, w tym L’Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
28.11.2025 09:32
Estée Lauder zamyka centrum technologiczne w Bukareszcie i redukuje zatrudnienie
Estée Lauder zapowiada poważne zmiany w strukturze firmy.M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Estée Lauder Companies ogłosiła zamknięcie swojego bukareszteńskiego centrum technologicznego, co wiąże się ze zwolnieniem 150 pracowników. Decyzja wpisuje się w szeroko zakrojony program restrukturyzacyjny Beauty Turnaround, który firma realizuje w odpowiedzi na pogorszenie wyników sprzedażowych w ostatnich miesiącach.

Bukareszteński hub technologiczny został uruchomiony w kwietniu 2023 roku jako trzecie globalne centrum technologiczne ELC. Jak podaje serwis Profit.ro, obiekt został całkowicie zamknięty, choć decyzja ta nie obejmuje większego biura Estée Lauder w stolicy Rumunii, które kontynuuje działalność bez zmian. Zamknięcie tak niedawno uruchomionej jednostki podkreśla skalę i pilność bieżących działań oszczędnościowych.

Restrukturyzacja, zapowiedziana przez CEO Stéphane’a de La Faverie w lutym 2025 roku, przewiduje redukcję nawet do 7 000 etatów na całym świecie. Do tej pory zlikwidowano już 3 200 stanowisk, a zamknięcie rumuńskiego centrum stanowi kolejny krok w realizacji strategii cięcia kosztów i porządkowania globalnej struktury operacyjnej.

Program Beauty Turnaround został wdrożony po roku słabszych wyników sprzedaży, które skłoniły firmę do rewizji dotychczasowych działań i ograniczenia kosztów tam, gdzie jest to możliwe. Władze ELC podkreślają, że zmiany mają na celu przywrócenie dynamiki wzrostu oraz wzmocnienie efektywności technologicznej i operacyjnej przedsiębiorstwa.

Zamykanie wybranych jednostek i redukcje zatrudnienia są częścią szerszej strategii restrukturyzacyjnej obejmującej rynki na wielu kontynentach. Estée Lauder zapowiada, że kolejne etapy programu będą konsekwentnie wdrażane w 2025 roku, a firma koncentruje się na osiągnięciu stabilizacji finansowej po okresie osłabionych wyników sprzedaży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. grudzień 2025 02:41