StoryEditor
Producenci
28.02.2018 00:00

Dla Polaków ważniejsza od niskiej ceny jest jakość i przyjemność z kupowania

Przez ponad 10 lat niskie ceny były najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, gdzie Polacy robili zakupy. Teraz zaczynają zwracać coraz większą uwagę na szerokość i adekwatność asortymentu. To główny trend na który wskazują wyniki Rankingu Postrzegania Sieci Detalicznych w Polsce 2017, przeprowadzonego w Polsce po raz szósty przez firmę doradztwa strategicznego OC&C Strategy consultants.

Polski handel detaliczny wkroczył w kolejną fazę rozwoju, w którym decydujące znaczenie ma rozpiętość oferty i jej dopasowanie do potrzeb kupujących. Na taki przełom wpływ miało przede wszystkim dynamiczne przyspieszenie tempa wzrostu dochodu (z 2,4 proc. w 2015 r. do 6,3 proc. w 2017 r.) oraz dojrzewająca świadomość konsumencka. Mogąc pozwolić sobie na zakupy, nie kierując się wyłącznie ceną i nie szukając najbardziej opłacalnych opcji, Polacy  zaczynają zwracać coraz większą uwagę na różnorodność dostępnego asortymentu i jego dopasowanie do indywidualnych potrzeb.

– Nazwaliśmy ten etap fazą radości z kupowania, bo Polacy w końcu nie wybierają się na zakupy z bólem głowy i z myślą jak bardzo uszczupli to ich domowy budżet. Zaczęli czerpać przyjemność z wyboru, dlatego szerokość i adekwatność oferty sieci handlowych odgrywa teraz tak istotną rolę. Ten przeskok to naturalnie nowe wyzwanie dla polskiego handlu i jak pokazało nasze badanie, sieci które najszybciej zauważyły nowe potrzeby u konsumentów i najwcześniej odpowiedziały na nie zmianami w ofercie, zyskały jednocześnie największe uznanie w oczach klientów - mówię o Lidlu i Rossmanie. Taka wolność od stresu spowodowanego wydatkami, sprawiła dodatkowo, że zakupy stały się jednym z ulubionych sposobów na spędzanie czasu i wyrazem na nieskrępowane okazywanie rosnącej zamożności – tłumaczy Marek Zdziech, partner zarządzający biura OC&C Strategy consultants w Polsce.

Na zmianie podejścia Polaków do zakupów najbardziej zyskują galerie handlowe, których liczba od lat systematycznie rośnie. Mając pod jednym dachem szeroki asortyment z każdej kategorii, dodatkowo uzupełniony ofertą gastronomią, punktami usługowymi i miejscami rozrywki, odpowiadają na wszystkie potrzeby współczesnego konsumenta. 

Trendy, które obserwujemy dziś w Polsce, na dobre umacniają się także w innych krajach europejskich, gdzie sieci oferujące większy wybór i lepszą jakość zwiększają swoje udziały w rynku na rzecz dominujących wcześniej dyskontów.

Zakupy, a nawet szerzej – bywanie w sklepach – stało się źródłem przyjemności i najbardziej namacalnym wyrazem sukcesu ekonomicznego, którego doświadczają Polacy. Zwrot w stronę  jakości oferty i poziomu obsługi to zwiastun kolejnej fazy – fazy radości z doświadczania, której przejawy są już widoczne w największych miastach. OC&C przeanalizowało zachowania mieszkańców Warszawy. Dysponując dochodem na poziomie innych europejskich stolic oczekują od zakupów znacznie więcej: wygody, jakości i wrażeń. Oprócz tego co kupują i gdzie, zwracają również uwagę na to, jakie towarzyszą temu doświadczenia, jaka atmosfera i możliwości interakcji społecznych. Zakupy nie są już dla nich tylko kupowaniem, ale także szansą na nowe doznania, urozmaicenie życia towarzyskiego i sposobem spędzania czasu wolnego.

Ranking Postrzegania Sieci Detalicznych w Polsce to doroczne, globalne badanie sprawdzające postrzeganie sieci handlowych przez konsumentów. Badanie prowadzone jest w 10 krajach i obejmuje blisko 800 detalistów. Realizuje je firma OC&C przy wsparciu międzynarodowej agencji badawczej VI.GA. W szóstej edycji polskiego badania próbie poddano 55 sieci handlowych, które zostały ocenione przez ponad 3200 konsumentów. W najnowszej edycji rankingu OC&C Rossmann okazał się najlepiej ocenianą siecią ze wszystkich działających w Polsce i objętych badaniem. Lidl został wskazany, jako najlepsza sieć spożywcza. 

OC&C Strategy consultants jest międzynarodową firmą doradztwa strategicznego, o ponad trzydziestoletniej historii, z siedzibą główną w Londynie oraz biurami na wszystkich kontynentach. Specjalizuje się w branży dóbr konsumenckich, handlu detalicznym oraz w sektorach skupionych wokół nowych technologii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 10:39