StoryEditor
Producenci
25.06.2020 00:00

Duże firmy kosmetyczne coraz mocniej interesują się akwizycjami niezależnych marek

Akwizycję niezależnych marek kosmetycznych ułatwi COVID-19, który uderza w małe biznesy. Oferty przejęć od dużych firm stają się dla nich w tych czasach bardzo atrakcyjne – wynika z analizy firmy badawczej Mintel.

W dzisiejszym szybko zmieniającym się krajobrazie niszowe marki kosmetyczne rzadko pozostają niezależne przez długi czas. Duże firmy wyszukują małych graczy, chcąc wykorzystać zainteresowanie ich produktami. Niebagatelne znaczenie mają dla nich emocje, które te marki wywołują w klientach.

Nielojalni konsumenci wciąż szukają czegoś nowego

Rozwój internetu napędza zainteresowanie niezależnymi markami kosmetycznymi. Zapewnia konsumentom dostęp do większej liczby marek kosmetycznych niż kiedykolwiek wcześniej. Nie muszą  oni ograniczać swoich wyborów do produktów dostępnych w lokalnych sklepach. W rezultacie lojalność wobec marki zmniejsza się, konsumenci chętniej eksperymentują z kosmetykami marek niszowych, wcześniej nieznanych.

– Potwierdzeniem tego trendu jest badanie z którego wynika, że ponad jedna trzecia nabywców kosmetyków kolorowych w Wielkiej Brytanii kupiła w ubiegłym roku produkt, nie próbując go wcześniej – mówi Samantha Dover, analityk w Mintelu.

Jako przykład niezależnej marki, która zrobiła karierę analityczka wskazuje Charlotte Tilbury. Marka, mimo że powstała dopiero w 2013 roku, ma obecnie globalny zasięg. W samej Wielkiej Brytanii ponad połowa kobiet słyszała o tej marce, a jedna na dziesięć z niej korzystała. Jej świadomość i wykorzystanie świadczy o sile marki w kategorii kosmetyków kolorowych.

– Charlotte Tilbury z powodzeniem wyróżniła się w zatłoczonej kategorii, a konsumenci uważają, że marka jest efektowna i wysokiej jakości, co pomogło jej wyprzedzić wzrost w kategorii kosmetyków kolorowych – mówi Samantha Dover.

Teraz marką zainteresowała się Puig, spółka specjalizująca się w ofercie perfumeryjnej. Zatem eksperci rynku widzą w tej akwizycji nową erę dla firmy i umocnienie jej pozycji na rynku kosmetycznym.

Rok 2020 rokiem przejęć

– Chociaż Charlotte Tilbury była jedną z największych niezależnych marek kosmetycznych na rynku, co czyni ją atrakcyjną akwizycyjnie, to mało prawdopodobne, aby było to ostatnie głośne przejęcie w 2020 roku – przewiduje analityczka Mintela.  

Według niej duże firmy kosmetyczne będą nadal nabywać małe niezależne marki, aby dotrzeć do nowych grup konsumenckich. Zakusy akwizycyjne ułatwi COVID-19, który uderza w małych graczy, dzięki czemu oferty przejęcia od dużych firm stają się dla nich atrakcyjne.

Na rynku kosmetyków kolorowych wciąż niezależne pozostają marki KKW, Huda Beauty czy Pat McGrath Labs. Jednak w porównaniu do segmentu pielęgnacyjnego jest ich niewiele. Dlatego Mintel przewiduje, że duże firmy zainteresowane przejęciami skupią się na firmach oferujących produkty do pielęgnacji skóry. W tym obszarze niezależne marki przyciągają klientów zrównoważonymi, czystymi i innowacyjnymi recepturami.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.10.2025 10:22
Avon International złożył wniosek o przejęcie Natura & Co UK Holdings
Kolejne wielkie zmiany w globalnej marce.Avon

8 października 2025 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek w sprawie planowanej koncentracji pomiędzy Avon International Limited a Natura & Co UK Holdings Limited. Postępowanie prowadzone jest pod sygnaturą DKK-2.421.69.2025.RAW. Zgodnie z informacjami opublikowanymi w rejestrze UOKiK, wnioskodawcą jest Avon International Limited z siedzibą w Birmingham w Wielkiej Brytanii, a sprawa pozostaje na etapie rozpatrywania.

Planowana transakcja polega na przejęciu przez Avon International Limited wyłącznej kontroli nad spółką Natura & Co UK Holdings Limited z siedzibą w Bristolu. Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, koncentracja tego rodzaju wymaga zgody UOKiK, jeżeli może ona wpływać na strukturę konkurencyjną rynku. Avon International Limited należy do grupy kapitałowej kontrolowanej przez osobę fizyczną, której spółki portfelowe działają w różnych sektorach gospodarki – od technologii i dóbr konsumpcyjnych po przemysł, media i rozrywkę. Grupa prowadzi działalność w Europie, Ameryce Północnej i Azji.

Przedmiot przejęcia – Natura & Co UK Holdings Limited – wraz ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży kosmetyków oraz produktów do pielęgnacji ciała. Jak wskazano we wniosku, spółka prowadzi działalność pod marką Avon poza rynkami Ameryki Łacińskiej, Ameryki Północnej i Rosji. Obecnie sprawa oczekuje na decyzję UOKiK dotyczącą dopuszczalności koncentracji.

Obecnie marka Avon przechodzi etap restrukturyzacji i zmian właścicielskich. W dniu 18 września 2025 roku grupa Natura &Co ogłosiła, że zawarła wiążącą umowę sprzedaży działalności Avon International (obejmującej rynki Europy, Azji i Afryki) firmie private equity Regent – wartość transakcji ma być nominalna (1 funt brytyjski), z możliwością dodatkowych płatności warunkowych do 60 mln funtów.  Jednocześnie Natura zaznaczyła, że sprzedaż nie obejmuje operacji w Ameryce Łacińskiej ani Rosji, gdzie marka Avon pozostaje pod jej kontrolą.  Wcześniej, Avon International był już klasyfikowany jako „przeznaczony do sprzedaży” w raportach Naty (Natura) – to część strategii upraszczania struktury, rozpoczętej w 2022 roku. 

Ponadto firma Avon zmaga się z trudnościami finansowymi. Na przykład w raporcie za I kwartał 2023 r. wykazano stratę netto z działalności ciągłej w wysokości 92,5 milionów dolarów oraz łączne zobowiązania krótkoterminowe sięgające 1 579,6 milionów dolarów, przy aktywach ogółem 2 074,4 milionów dolarów. W ostatnich latach marka Avon generowała przychody rzędu 9,1 miliardów dolarów rocznie (stan przed połączeniem z grupą kosmetyczną Natura) i była obecna w ponad 100 krajach, z bazą milionów przedstawicieli sprzedaży bezpośredniej. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.10.2025 15:30
Kimberly-Clark inwestuje 28,7 mln dolarów w programy wspierające kobiety i dziewczęta
W ramach akcji kobiety i dziewczynki na całym globie otrzymają pomoc materialną.Kimberly-Clark

Kimberly-Clark Corporation ogłosiła nowy etap globalnego zaangażowania społecznego, którego celem jest poprawa dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej dla kobiet i dziewcząt. W ramach czteroletnich partnerstw z organizacjami Baby2Baby, Plan International, Project HOPE oraz UNICEF, firma planuje wesprzeć około 24 miliony kobiet i dziewcząt w siedmiu krajach – Brazylii, Peru, Chinach, Indiach, Indonezji, Wietnamie i Stanach Zjednoczonych – w ciągu najbliższych trzech lat.

Nowe programy są finansowane przez Kimberly-Clark Foundation, która przeznaczy na ten cel 28,7 mln USD. Fundacja skoncentrowała swoją działalność na wspieraniu kobiet i dziewcząt w kluczowych etapach życia – od okresu dojrzewania po macierzyństwo. Projekty obejmą m.in. programy dotyczące higieny menstruacyjnej, edukacji zdrowotnej i przełamywania tabu wokół miesiączki, a także inicjatywy zwiększające dostęp do bezpiecznych rozwiązań sanitarnych oraz kompleksowej opieki okołoporodowej i poporodowej.

Znacząca część środków trafi do regionów i społeczności o ograniczonym dostępie do opieki zdrowotnej. Projekty realizowane z partnerami będą obejmować m.in. działania z zakresu wsparcia zdrowia psychicznego matek oraz wzmocnienia lokalnych systemów ochrony zdrowia, by poprawić wyniki zdrowotne w najbardziej wrażliwych grupach społecznych.

Kimberly-Clark od lat współpracuje z organizacją Baby2Baby, która wspiera rodziny żyjące w ubóstwie w Stanach Zjednoczonych. Partnerstwo rozpoczęte w 2011 roku stało się jednym z filarów społecznego zaangażowania firmy. W 2024 roku marka Huggies zacieśniła współpracę, wspierając inicjatywę mającą na celu przeciwdziałanie rosnącej śmiertelności matek w USA, realizowaną wspólnie z Departamentem Zdrowia i Opieki Społecznej USA.

Jednym z kluczowych elementów tego projektu jest dystrybucja Maternal Health & Newborn Supply Kits – zestawów wspierających zdrowie matek i noworodków. Program łączy kwestie niedoboru pieluch, zdrowia noworodków i psychicznego dobrostanu matek, tworząc spójny model pomocy o wymiernym znaczeniu społecznym. Dzięki nowym inwestycjom Kimberly-Clark zamierza rozszerzyć ten model również na inne regiony świata, by skutecznie odpowiadać na globalne wyzwania w zakresie opieki nad kobietami i dziećmi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 14:20