StoryEditor
Producenci
03.07.2018 00:00

Eko trendy – warto zainwestować w rosnący rynek

Polska branża kosmetyczna jest jedną z większych w Europie. Kilka procent rynku stanowią kosmetyki naturalne powstałe na bazie surowców pochodzących z kontrolowanych upraw organicznych. Firmy działające na tym rynku stawiają na rozwój mocy produkcyjnych i wzmocnienie detalicznej sieci sprzedaży, korzystając często ze wsparcia instytucji finansowych. Czy to się opłaca? Tak – przekonują eksperci ING Banku Śląskiego.

Rozwojowi rynku kosmetycznego sprzyjają trendy. Konsumenci coraz częściej szukają produktów w pełni naturalnych, ekologicznych, produkowanych w sposób zrównoważony. To wymusza na producentach inwestycje związane np. z modernizacją linii technologicznych czy wdrożeniem nowych receptur produktów. Rosnące zapotrzebowanie na dobrej jakości kosmetyki wymaga udoskonalenia procesów produkcyjnych, co wiąże się z nakładami pieniężnymi.

Źródło finansowania działalności przedsiębiorstw

Szczególnie dobrym rozwiązaniem są komercyjne kredyty inwestycyjne ze stałą stopą oprocentowania. Taką formę finansowania dla Przedsiębiorców proponuje ING Bank Śląski. Kredyt komercyjny przeznaczony jest do finansowania dowolnego celu związanego z działalnością gospodarczą, w tym inwestycji w branży kosmetycznej takich jak: zakup maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz salonach fryzjerskich i kosmetycznych, budowa, rozbudowa i modernizacja budynków i budowli oraz linii technologicznych. Środki mogą być wykorzystane również na spłatę zobowiązań z tytułu dostaw i usług, spłatę kredytów obrotowych/inwestycyjnych w innych bankach lub na konsolidację dotychczasowych zobowiązań firmowych w ING Banku.

Stabilne koszty pożyczki i roczna karencja

Tego typu kredyt nie tylko umożliwia rozwój przedsiębiorstwa. Dzięki stałej stopie oprocentowania kredytobiorca od początku zna całkowity koszt pożyczki, co pozwala mu dokładnie zaplanować budżet inwestycyjny i nie musi się obawiać nagłego wzrostu odsetek.
Stabilne koszty pożyczki i związana z nimi łatwość przewidywania wydatków zapewniają wysoki stopień niezależności od zmiennych warunków rynkowych czy politycznych, np. zmiany stóp procentowych przez NBP. Natomiast dla tych kredytobiorców, którzy w ciągu roku od daty zawarcia umowy mogą się borykać z przejściowymi trudnościami, ING Bank Śląski proponuje możliwość uzgodnienia karencji w spłacie kredytu.  
Korzyści płynące z kredytów inwestycyjnych ze stałą stopą oprocentowania każą przypuszczać, że ich udział w finansowaniu rozwoju przedsiębiorstw w branży kosmetycznej wzrośnie, zwłaszcza w obliczu obniżonych środków na dopłaty w nowym budżecie Unii Europejskiej. Stabilny budżet i łatwość prognozowania wydatków sprzyjają dokonywaniu inwestycji, a jak powszechnie wiadomo, w świecie stałej modernizacji technologii, nadążanie za postępem jest podstawowym warunkiem powodzenia w biznesie.

materiał partnera
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.12.2025 14:47
Miraculum prezentuje strategię na lata 2026–2030
Polska firma kosmetyczna opublikowała swoje plany na najbliższe lata.Miraculum

Miraculum przedstawiło strategię rozwoju obejmującą lata 2026–2030, opartą na założeniu dalszego wzrostu globalnego rynku kosmetycznego. Spółka zakłada, że w perspektywie najbliższych pięciu lat wartość światowego rynku wzrośnie łącznie o około 30 proc. Na tym tle rynek polski ma rozwijać się wolniej, z dynamiką szacowaną na poziomie 2–3 proc. rocznie, co oznacza utrzymanie umiarkowanego, ale stabilnego tempa wzrostu.

W ujęciu geograficznym kluczowym rynkiem dla Miraculum pozostanie Europa, mimo że tempo wzrostu w tym regionie będzie niższe niż w krajach rozwijających się. Spółka wskazuje, że wynika to przede wszystkim z wysokiego stopnia dojrzałości europejskiego rynku kosmetycznego oraz rosnących wymogów regulacyjnych, które ograniczają dynamikę sprzedaży w porównaniu z regionami o niższym poziomie nasycenia.

Strategia zakłada koncentrację na rozwoju marek uznanych za kluczowe, takich jak Pani Walewska, Wars, JOKO, Miraculum, Prastara oraz Chopin. Celem jest nadanie im wyraźnych i spójnych cech wyróżniających, które pozwolą budować długofalową wartość rynkową oraz wzmocnić pozycję konkurencyjną w segmencie średniej półki cenowej. Jednocześnie spółka deklaruje utrzymanie jakości opartej na naturalnych składnikach, co ma odpowiadać na rosnące oczekiwania konsumentów w tym obszarze.

Istotnym elementem strategii jest wzmocnienie obecności w kanale nowoczesnym oraz przeprowadzenie re-designu produktów zgodnie z nowym pozycjonowaniem marek. Miraculum planuje także rozwój oferty pielęgnacyjnej do twarzy poprzez wprowadzenie linii opartych na wysoko efektywnych składnikach aktywnych, co wpisuje się w rosnący udział kategorii face-care w strukturze sprzedaży rynku kosmetycznego.

Równolegle spółka zakłada rozwój segmentu perfumerii, koncentrując się na tworzeniu unikalnych kompozycji zapachowych. Celem jest zbudowanie silniejszej pozycji marki Miraculum w świecie zapachów oraz zwiększenie jej rozpoznawalności poza rynkiem krajowym. Strategia na lata 2026–2030 przewiduje także rozszerzanie obecności na rynkach międzynarodowych i stopniowe umacnianie globalnej pozycji spółki, przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztowej i spójności portfela marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.12.2025 13:57
Coty sprzedaje ostatnie udziały w Wella i przyspiesza redukcję zadłużenia
W portfolio Coty obecnie znajdują się takie brandy jak Bruno Banani, Lancaster, Sally Hansen czy Miss Sporty.Shutterstock

Amerykański koncern kosmetyczny Coty poinformował o sprzedaży pozostałych 25,8 proc. udziałów w marce fryzjerskiej Wella do funduszu KKR za 750 mln dolarów. Transakcja zamyka wieloletni proces wyjścia Coty z tej inwestycji, przy jednoczesnym zachowaniu prawa do udziału w przyszłych wpływach z ewentualnej sprzedaży Wella lub jej pierwszej oferty publicznej.

Jak donosi Bloomberg, zgodnie z komunikatem spółki Coty będzie uprawnione do 45 proc. wpływów z potencjalnej sprzedaży lub IPO Wella po osiągnięciu przez KKR tzw. preferowanego zwrotu z inwestycji. Większość środków uzyskanych z transakcji ma zostać przeznaczona na redukcję zadłużenia, co wpisuje się w deklarowany przez spółkę cel poprawy bilansu i stabilności finansowej.

Decyzja o sprzedaży udziałów zapada w okresie wyraźnych trudności operacyjnych Coty. W ciągu ostatnich dwóch lat spółka miała problemy ze wzrostem sprzedaży w segmencie mass beauty, który pozostaje pod silną presją konkurencji ze strony nowszych marek. Notowania Coty spadły w tym czasie o ponad 70 proc., choć po ogłoszeniu transakcji akcje wzrosły o około 2 proc. w handlu przedsesyjnym.

Na początku 2025 roku Coty rozpoczęło przegląd strategiczny, rozważając sprzedaż części aktywów w celu skoncentrowania się na segmencie zapachów, który pozostaje kluczowym obszarem działalności spółki. Tydzień wcześniej „Financial Times” informował, że główny akcjonariusz, JAB Holding, rozważa zmiany w kierownictwie, które mogą skutkować odejściem przewodniczącego rady nadzorczej oraz dyrektora generalnego.

Coty podkreśla, że obecna transakcja finalizuje program restrukturyzacyjny zapoczątkowany w 2020 roku, którego celem było uproszczenie portfela marek i operacji. Spółka nabyła Wella w 2015 roku od Procter & Gamble w ramach transakcji o wartości 12,5 mld dolarów obejmującej biznes kosmetyczny P&G. Założona w 1904 roku w Paryżu Coty posiada obecnie kapitalizację rynkową na poziomie około 2,8 mld dolarów i licencjonuje m.in. zapachy marek Gucci, Chloé oraz Burberry.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2025 20:31