StoryEditor
Producenci
19.11.2020 00:00

[FBK 2020] Henryk Orfinger, Dr Irena Eris: Efekt szminki nie zadziałał. Pandemia wyrządziła dużo szkody

Rynek kosmetyczny skurczył się, choć miał wzrosnąć o 5-7 proc. Wynik jest daleki od katastrofy, jednak pandemia COVID-19 wyrządziła branży kosmetycznej bardzo dużo szkody - mówił podczas Forum Branży Kosmetycznej 2020 Henryk Orfinger, współwłaściciel Grupy Dr Irena Eris i przewodniczący Rady Nadzorczej Dr Irena Eris SA.

- Próbowałem doszukać się pozytywnych efektów pandemii, ale jakoś nie mogę. Oczywiście nastąpiło zwiększenie elastyczności, czy poprawienie sprawności, ale to niewiele. Sytuacja naszej branży nie jest jednak katastrofalna. Nie jest tak, że wyniki się walą; są średnie - tłumaczył Orfinger.

Współwłaściciel Dr Irena Eris podkreślił, że obecna sytuacja wpływa negatywnie na psychikę pracowników. - Online nie zastąpi nigdy prawdziwych kontaktów i prawdziwego życia - podkreślił.

Odniósł się także do ogłoszonych przez L'Oreal planów stworzenia urządzenia, które pozwoli nieumalowanym kobietom na prezentowanie się w świecie online w taki sposób, jakby były umalowane. - Może nie ubolewam mocno nad tym, że "kolorówka" ucierpi, ale jeżeli jeszcze odzieżówka wprowadzi narzędzie, dzięki czemu rozebrany człowiek będzie wyglądał jak ubrany, albo mieszkanie będzie wyglądało na posprzątane pomimo bałaganu, to będzie problem - skomentował przedstawiciel Dr Irena Eris.

Henryk Orfinger w trakcie dyskusji podczas FBK przypomniał, że w pierwszych miesiącach pandemii podkreślał, iż płynność w firmach jest ważniejsza od sprzedaży. - Wtedy nie wiedzieliśmy jeszcze, ile miesięcy potrwa lockdown. Problem płynności nadal jest dla mnie istotny, ale już trochę mniej. Stawianie płynności jako najważniejszej ma w pewnym momencie minus, bo może doprowadzić do tego, że marka będzie słabła. Płynność czasami osłabia sprzedaż, a osłabienie sprzedaży może oznaczać osłabienie pozycji na rynku. Jest tutaj wiele elementów, które trzeba umieć wyważyć - powiedział prelegent.

Podkreślił przy tym, że przy obecnym kryzysie nie zadziałał tzw. efekt szminki, który - przypomnijmy - polega na tym, że nawet w trudnych sytuacjach gospodarczych kosmetyki i tak są kupowane (podobnie jak np. słodycze). To konsekwencja zamknięcia ludzi w domach podczas pierwszego lockdownu oraz pracy zdalnej.

- Moim zdaniem innowacyjność przy pracy z domu słabnie. Nie każdy jest Einsteinem, żeby samemu wymyślać ciekawe rzeczy. Ciekawe rzeczy rodzą się w pracy zespołowej - powiedział Henryk Orfinger.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 11:27
Unilever tnie etaty i oszczędza – pierwszy kwartał 2025 pod znakiem restrukturyzacji
Unilever szuka oszczędności w zasobach ludzkich.Shutterstock

Unilever, jeden z największych koncernów dóbr konsumenckich na świecie, ogłosił redukcję około 6 tysięcy miejsc pracy w pierwszym kwartale 2025 roku. Cięcia są częścią globalnego planu restrukturyzacyjnego zapowiedzianego jeszcze w 2024 roku, którego celem jest likwidacja łącznie około 7,5 tysiąca etatów. Dzięki tym działaniom firma spodziewa się oszczędności rzędu 550 milionów euro do końca bieżącego roku.

W opublikowanym raporcie kwartalnym Unilever wykazał mieszane wyniki finansowe. Pomimo trudnych warunków rynkowych, skorygowany wzrost sprzedaży bazowej wyniósł 3 proc., co przypisano wzrostowi wolumenu sprzedaży oraz cen. Dobrze poradziły sobie tzw. „power brands” spółki – takie jak Dove i Rexona – co miało szczególne znaczenie dla wzrostu w segmencie Beauty & Wellbeing (wzrost o 4,1 proc.) oraz Personal Care (wzrost o 5,1 proc.), zwłaszcza na rynku północnoamerykańskim.

Całkowity przychód koncernu spadł jednak o 0,9 proc., do poziomu 14,8 miliarda euro. Na wynik ten wpływ miały głównie koszty związane z wyprzedażą aktywów oraz negatywne różnice kursowe. Mimo to dyrektor generalny firmy, Fernando Fernandez, ocenił początek roku jako „zahartowany” i wyraził optymizm co do dalszego wzrostu, zwłaszcza dzięki strategii premiumizacji i innowacji produktowej na rynkach rozwiniętych.

W ujęciu kategorii produktowych, segment pielęgnacji włosów utrzymał się na stabilnym poziomie, z minimalnym wzrostem, który częściowo zrekompensował ponowny debiut Dove z technologią odbudowy włókien. W Brazylii marka Sunsilk odnotowała spadki związane z ograniczaniem zapasów, podczas gdy Nexxus zanotował dwucyfrowy wzrost dzięki premierze linii HY-Volume. Segment dezodorantów – w tym nowości do całego ciała – szczególnie umocnił pozycję działu Personal Care, w którym sama marka Dove odpowiadała za 40 proc. przychodu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 10:15
Oriflame opublikowało wyniki finansowe za Q1; sprzedaż w euro spadła o 7 proc.
Szwedzki MLM zanotował w pierwszym kwartale roku spadek sprzedaży w euro.Oriflame

Oriflame opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał zakończony 31 marca 2025 roku, wskazując na dalsze wyzwania w zakresie sprzedaży i rentowności. Sprzedaż w euro spadła o 7 proc., osiągając poziom 145,6 milionów euro w porównaniu do 156,5 milionów euro w analogicznym okresie ubiegłego roku. W walutach lokalnych spadek wyniósł 6 proc. Skorygowana EBITDA osiągnęła poziom -1 milion euro wobec 6,7 milionów euro rok wcześniej, co przełożyło się na marżę -1,4 proc. Skorygowany wynik operacyjny zamknął się stratą 7,2 milionów euro, a marża operacyjna wyniosła -5,0 proc.

Pomimo słabszych wyników sprzedażowych, firma odnotowuje pewne postępy strategiczne. Spadek sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku (-7 proc.) był znacznie mniejszy niż w pierwszym kwartale 2024 roku (-25 proc.), co może wskazywać na stabilizację. EBITDA została osłabiona głównie przez niższy poziom sprzedaży oraz wzrost kosztów sprzedaży i marketingu jako procent sprzedaży. Jednocześnie koszty administracyjne nadal malały dzięki wcześniejszym działaniom restrukturyzacyjnym. Model “Beauty Community Model” (BCM), który obecnie funkcjonuje w 48 krajach odpowiadających za ponad 80 proc. sprzedaży grupy, został w pełni wdrożony i przynosi pozytywne rezultaty.

W ramach reorganizacji działalności produkcyjnej, Oriflame ogłosiło kontynuację procesu przenoszenia produkcji z fabryki w Polsce do sieci wybranych, wysokojakościowych producentów w Europie. Inicjatywa ta została ogłoszona w styczniu i będzie realizowana przez najbliższe dwa lata. W międzyczasie firma zakończyła kwartał z saldem gotówki wynoszącym 56,2 milionów euro (spadek z 62 milionów euro), a wykorzystanie linii kredytowej RCF osiągnęło 65 milionów euro po zwiększeniu zadłużenia o 20 milionów euro w ciągu kwartału.

Istotnym wydarzeniem było osiągnięcie porozumienia z akcjonariuszami oraz konsorcjum obligatariuszy reprezentujących ponad 91 proc. niespłaconych obligacji. Planowana transakcja rekapitalizacyjna ma na celu znaczne zmniejszenie zadłużenia oraz kosztów odsetkowych, a także dostarczenie dodatkowego kapitału. Zarząd Oriflame uważa, że pomimo trudności związanych z wynikami finansowymi i płynnością, wdrożenie rekapitalizacji oraz dalsze działania operacyjne pozwolą ograniczyć niepewności dotyczące zdolności kontynuowania działalności.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:32