StoryEditor
Producenci
19.11.2020 00:00

[FBK 2020] Henryk Orfinger, Dr Irena Eris: Efekt szminki nie zadziałał. Pandemia wyrządziła dużo szkody

Rynek kosmetyczny skurczył się, choć miał wzrosnąć o 5-7 proc. Wynik jest daleki od katastrofy, jednak pandemia COVID-19 wyrządziła branży kosmetycznej bardzo dużo szkody - mówił podczas Forum Branży Kosmetycznej 2020 Henryk Orfinger, współwłaściciel Grupy Dr Irena Eris i przewodniczący Rady Nadzorczej Dr Irena Eris SA.

- Próbowałem doszukać się pozytywnych efektów pandemii, ale jakoś nie mogę. Oczywiście nastąpiło zwiększenie elastyczności, czy poprawienie sprawności, ale to niewiele. Sytuacja naszej branży nie jest jednak katastrofalna. Nie jest tak, że wyniki się walą; są średnie - tłumaczył Orfinger.

Współwłaściciel Dr Irena Eris podkreślił, że obecna sytuacja wpływa negatywnie na psychikę pracowników. - Online nie zastąpi nigdy prawdziwych kontaktów i prawdziwego życia - podkreślił.

Odniósł się także do ogłoszonych przez L'Oreal planów stworzenia urządzenia, które pozwoli nieumalowanym kobietom na prezentowanie się w świecie online w taki sposób, jakby były umalowane. - Może nie ubolewam mocno nad tym, że "kolorówka" ucierpi, ale jeżeli jeszcze odzieżówka wprowadzi narzędzie, dzięki czemu rozebrany człowiek będzie wyglądał jak ubrany, albo mieszkanie będzie wyglądało na posprzątane pomimo bałaganu, to będzie problem - skomentował przedstawiciel Dr Irena Eris.

Henryk Orfinger w trakcie dyskusji podczas FBK przypomniał, że w pierwszych miesiącach pandemii podkreślał, iż płynność w firmach jest ważniejsza od sprzedaży. - Wtedy nie wiedzieliśmy jeszcze, ile miesięcy potrwa lockdown. Problem płynności nadal jest dla mnie istotny, ale już trochę mniej. Stawianie płynności jako najważniejszej ma w pewnym momencie minus, bo może doprowadzić do tego, że marka będzie słabła. Płynność czasami osłabia sprzedaż, a osłabienie sprzedaży może oznaczać osłabienie pozycji na rynku. Jest tutaj wiele elementów, które trzeba umieć wyważyć - powiedział prelegent.

Podkreślił przy tym, że przy obecnym kryzysie nie zadziałał tzw. efekt szminki, który - przypomnijmy - polega na tym, że nawet w trudnych sytuacjach gospodarczych kosmetyki i tak są kupowane (podobnie jak np. słodycze). To konsekwencja zamknięcia ludzi w domach podczas pierwszego lockdownu oraz pracy zdalnej.

- Moim zdaniem innowacyjność przy pracy z domu słabnie. Nie każdy jest Einsteinem, żeby samemu wymyślać ciekawe rzeczy. Ciekawe rzeczy rodzą się w pracy zespołowej - powiedział Henryk Orfinger.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.10.2025 11:16
Beiersdorf: sprzedaż kosmetyków spada, Nivea nie spełniła oczekiwań

Notowana na indeksie DAX spółka Beiersdorf ponownie musiała obniżyć swoją prognozę sprzedaży. Pod presją znalazła się w szczególności najbardziej znana marka koncernu: Nivea, dla której firma ogłosiła już zmianę strategii. „Nivea nie spełniła oczekiwań” – przyznał Vincent Warnery, prezes Beiersdorf.

Produkty marki Nivea osiągnęły organiczny wzrost sprzedaży na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku. Trzeci kwartał pokazał dalsze osłabienie na rynku pielęgnacji ciała, szczególnie na rynkach wschodzących.

Dlatego obecnie spodziewamy się organicznego wzrostu sprzedaży na poziomie około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku – ocenił Vincent Warnery, prezes Beiersdorf. Beiersdorf skorygował swoją prognozę dopiero w sierpniu, prognozując wzrost o 3-4 proc. procent dla dywizji. Oczekuje się, że marża operacyjna na sprzedaży wzrośnie o 0,2 proc. rok do roku do poziomu 13,6 proc.

Warnery przedstawił również dane, dotyczące swojej głównej marki, jaką jest Nivea. Beiersdorf skupia się obecnie na substancji czynnej Epicelline, która działa odmładzająco na komórki skóry. Warnery ocenia, że Epicelline jest „największą premierą nowego produktu w historii” Nivea. Globalna premiera rynkowa miała miejsce we wrześniu i potrwa do końca tego roku. Dzięki temu Nivea odnotowała we wrześniu organiczny wzrost sprzedaży o 7,8 proc.. To jednak nie wystarczy dla utrzymania pierwotnej prognozy sprzedaży dla Beiersdorf. 

Dlatego Beiersdorf zmienia swoją strategię dla Nivea: producent zamierza rozwijać przede wszystkim dział dezodorantów jako strategiczny filar wzrostu. Beiersdorf chce również uwzględnić rosnącą wrażliwość konsumentów na ceny.

Klienci znacząco zareagowali na podwyżki cen w tym roku –  przypomina Warnery. W nadchodzącym roku zamierza on unikać w miarę możliwości podwyżek cen, aby utrzymać dostępność cenową produktów Nivea, z których większość kosztuje od dwóch do czterech euro.

Marki dermatologiczne Beiersdorfa, takie jak Eucerin i Aquaphor, odnotowały bardzo dobre wyniki. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy ich sprzedaż w regionie wzrosła o 12,3 proc. Dział produktów medycznych (m.in. marka Hansaplast), również radził sobie dobrze, odnotowując wzrost sprzedaży o 8,8 proc.

Sprzedaż szwajcarskiej marki luksusowej La Prairie, również należącej do Beiersdorfa, spadła o 7,2 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów. Vincent Warnery wykluczył przeniesienie produkcji La Prairie do USA w celu zminimalizowania kosztów celnych, ponieważ produkcja w Szwajcarii stanowi „istotę marki”. Beiersdorf produkuje już znaczną część swoich marek konsumenckich w USA lub Meksyku. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.10.2025 10:05
Procter & Gamble zamyka kwartał z 20-procentowym wzrostem zysków
Na zdj. siedziba Procter&Gamble fot. Shutterstock

Amerykański koncern Procter & Gamble (P&G) rozpoczyna rok obrotowy z zyskiem netto o wysokości 4,093 mld euro. Są to wyniki za okres od lipca do września. Stanowi to wzrost o 20 proc. w porównaniu z zyskiem odnotowanym w analogicznym okresie roku ubiegłego. P&G, będący właścicielem takich marek jak Gillette czy Pantene, zmniejszyło o połowę zakładane w swojej prognozie negatywne wpływy ceł.

Sprzedaż netto P&G w ostatnim kwartale wyniosła 19,29 mld euro, co stanowi wzrost o 3 proc. rok do roku. Wzrost organiczny (bez uwzględnienia wpływu kursów walut oraz przejęć i zbyć) wyniósł 2 proc.

W okresie od lipca do września dział beauty P&G wygenerował sprzedaż w wysokości 3,57 mld euro, co stanowi wzrost o 6 proc. rok do roku. W segmencie kosmetyków i akcesoriów do golenia (grooming) sprzedaż osiągnęła 1,566 mld euro, co stanowi wzrost o 5 proc.

Z kolei dział Health Care odnotował sprzedaż w wysokości 2,775 mld euro, co stanowi wzrost o 2 proc., a dział Home Care wzrósł o 1 proc. do 6,715 mld euro. Segment Baby, Feminine and Family Care odnotował sprzedaż w wysokości 4,456 mld euro, co stanowi wzrost o 1 proc. rok do roku.

Te wyniki pozwalają nam utrzymać prognozowane zakresy dla wszystkich kluczowych wskaźników finansowych na rok obrotowy, w trudnym otoczeniu geopolitycznym i konsumenckim – skomentował Jon Moeller, prezes i dyrektor generalny P&G.

W całym bieżącym roku obrotowym koncern spodziewa się wzrostu sprzedaży na poziomie 1-5 proc. 

Firma podtrzymuje również prognozę organicznego wzrostu sprzedaży na poziomie 3-9 proc.  

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. październik 2025 23:27