StoryEditor
Producenci
17.04.2023 00:00

Henkel otrzymał siedem wyróżnień za działania w obszarze CSR w Polsce

Świat Młodych Badaczy - jedna z inicjatyw CSR firmy Henkel / fot. materiały prasowe
Firma Henkel Polska i jej działania w obszarze CSR zostały wyróżnione w 21. edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Obok sześciu praktyk realizowanych od wielu już lat, znalazła się w nim po raz pierwszy także nowa inicjatywa, która zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Henkel Polska realizuje działania CSR w różnorodnych obszarach, takich jak zaangażowanie w rozwój społeczności lokalnej, ochrona środowiska czy wolontariat pracowniczy. W najnowszym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu wyróżnionych zostało siedem aktywności koncernu.

Edukacja i działania lokalne

W kategorii Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej twórcy raportu docenili aż 3 projekty Henkel Polska. Pierwszy to realizowany od wielu lat Świat Młodych Badaczy, skierowany do uczniów klas 2-4 szkół podstawowych. W 2022 roku w interaktywnych warsztatach z zakresu nauk ścisłych, które pobudzają kreatywność oraz uczą dzieci zbierania informacji, analizy i interpretacji danych, uczestniczyło 2 040 uczniów z 40 szkół z okolic Raciborza, Stąporkowa i Dzierżoniowa, gdzie Henkel ma swoje fabryki.

Do tej samej kategorii zakwalifikowała się inicjatywa firmy Henkel i Fundacji Polki Mogą Wszystko – Wiem, że warto się uczyć, która daje szansę wyboru kierunku edukacji dzieciom z domów dziecka oraz podopiecznym rodzin zastępczych. Przyznawane w programie stypendia otrzymują dzieci z najlepszymi wynikami w nauce.

Jego realizacja pomaga rozwiązywać problem nierówności w zakresie dostępu do edukacji, a otrzymana pomoc może zostać przeznaczona na dowolny edukacyjny cel, taki jak np. zakup niezbędnego sprzętu czy kursu językowego. W 2022 r. ze stypendiów o łącznej wartości 74 tys. zł korzystało 28 dzieci, a od 2005 r. firma przekazała na ten cel 630 tys. zł.

Kolejne wyróżnienie w tej samej kategorii zdobyła inicjatywa Pralni społecznie odpowiedzialnych Persil, które Henkel otworzył w Gdańsku i Wrocławiu we współpracy z Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta i Fundacją Społecznie Bezpieczni. W pralniach swoje ubrania, koce czy okrycia mogą uprać osoby w kryzysie bezdomności. Możliwość skorzystania z pralni i zachowania codziennej czystości wspiera osoby zagrożone społecznym wykluczeniem w ich staraniach o powrót do normalnego życia.

Firma w ramach tego projektu przekazała profesjonalne pralnice i środki do prania także dwóm ośrodkom dla samotnych matek. W 2022 roku z pralni skorzystało ponad 5 tys. osób i wyprano ponad 23 tony odzieży i okryć (w tym 7 ton odzieży uchodźców z Ukrainy). Praktyka ta została nagrodzona Srebrnym Spinaczem w 2021 roku w kategorii Kampania Społeczna.

W trosce o planetę

W kategorii Środowisko wyróżnienie uzyskała akcja edukacyjna Lekcja Nieśmiecenia realizowana z Fundacją Nasza Ziemia. Kampania ma na celu przekazanie uczniom szkół podstawowych praktycznej wiedzy z zakresu właściwej segregacji odpadów. W dotychczasowych dwóch edycjach kampanii wzięło udział 870 szkół, a 40 zespołów, które zwyciężyły w konkursie, wygrało dla swoich szkół systemy do praktycznej segregacji odpadów.

Inicjatywa jest realizowana również w tym roku. 11 kwietnia ruszyła III edycja, a udział w programie szkoły mogą zgłaszać do 15 maja na stronie lekcjaniesmiecenia.pl.

Do tej samej kategorii zakwalifikowała się kampania #ReThinkFashion. Ma ona na celu edukację społeczeństwa w obszarze odpowiedzialnej konsumpcji mody. Inicjatywa od 2019 roku zachęca Polki i Polaków, by kupowali mniej ubrań, ale lepszej jakości i przykładali większą wagę do dbania o nie. W 2022 r. w ramach kampanii odbyły się m.in. trzy pokazy mody, zamykającym eventem był pokaz kolekcji „Bloom” Macieja Zienia..

Środowisko pracy

W kategorii Praktyki z zakresu pracy zostały docenione dwie inicjatywy. Pierwszą z nich jest Program wolontariatu pracowniczego MIT, którego uczestnicy wspierają lokalne społeczności w rozwiązywaniu ich problemów. Program realizowany jest w Henklu na świecie oraz w Polsce już od ponad 20 lat, a w roku 2022 miał szczególny przebieg. Od momentu wybuchu wojny na Ukrainie ponad 200 pracowników Henkel Polska zaangażowało się w różnorodne działania na rzecz ponad 60 rodzin pracowników Henkel Ukraina poszukujących bezpieczeństwa w Polsce.

Wolontariusze Henkla pomagali także innym uchodźcom z Ukrainy. Na wszystkie te działania poświęcali prywatny czas oraz, za zgodą firmy, także oficjalne godziny pracy. Budżet pomocowy, który firma Henkel Polska wyasygnowała w 2022 na różnego rodzaju pomoc charytatywną dla Ukrainy i jej obywateli, sięgnął poziomu 3,7 miliona złotych. W tej kwocie zamykają się także środki przekazane wyspecjalizowanym organizacjom pomocowym w Polsce tj. Caritas i PCK.

Kolejna praktyka w tej kategorii to Safety First – inicjatywa, której celem jest przede wszystkim zachowanie bezpieczeństwa. Dla Henkla, który działa w branży chemicznej, jest to zagadnienie o najwyższym priorytecie. W inicjatywę tę wpisują się coroczne szkolenia dla wszystkich zainteresowanych z pierwszej pomocy medycznej, realizowane co roku w zakładzie produkcji detergentów w Raciborzu.

Wprowadzenie tej praktyki jest także odpowiedzią na potrzeby pracowników, którzy po pandemii stali się bardziej świadomi zagrożeń zdrowotnych i zaczęli doceniać umiejętności udzielania pierwszej pomocy. W 2022 r. chęć udziału w tym szkoleniu zgłosiło 137 ze 164 pracowników. Uczestnicy szkolenia nabyli umiejętności na wagę życia, co poprawi bezpieczeństwo zdrowotne nie tylko pracowników, ale także ich rodzin i członków lokalnej społeczności.

Myślę, że co roku udowadniamy, że społeczna odpowiedzialność niejedno ma imię, co znajduje odbicie w różnorodności praktyk, jakie realizujemy. Zrównoważony rozwój widać w naszych działaniach nie tylko na rzecz środowiska czy naszych pracowników, ale również na rzecz społeczności lokalnych. Angażowanie się w sprawy otoczenia, w którym działamy biznesowo jest nam niezwykle bliskie i naturalne. Chcemy przyczyniać się do wyrównywania szans, poprawienia dostępu do edukacji i ogólnej pomocy lokalnym społecznościom – powiedziała Dorota Strosznajder, dyrektorka działu komunikacji korporacyjnej oraz pełnomocnik zarządu ds. odpowiedzialności społecznej w firmie Henkel Polska.

***

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to największy polski przegląd działań firm w zakresie CSR. Najnowsza, 21. edycja, opisuje 1 705 dobrych praktyk, zgłoszonych przez 272 organizacje. Dobre praktyki zostały pogrupowane w siedem obszarów opisanych przez normę ISO 26000: zaangażowanie i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy, środowisko, prawa człowieka, zagadnienia konsumenckie, uczciwe praktyki operacyjne, a także ład organizacyjny.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.09.2025 13:37
Moody’s obniża rating Shiseido z powodu problemów z rentownością
Japoński gigant kosmetyczny przechodzi intensywną reorganizację połączoną z awansami poziomymi i pionowymi.Shutterstock

Agencja Moody’s Ratings obniżyła rating Shiseido Company, Limited z poziomu A3 do Baa1, utrzymując negatywną perspektywę. Decyzja wynika z utrzymujących się problemów z rentownością oraz trudnych warunków rynkowych, które ograniczają potencjał wzrostu japońskiego giganta kosmetycznego.

W ciągu 12 miesięcy zakończonych w czerwcu 2025 r. marża EBITA Shiseido wyniosła 6,4 proc., co było wynikiem poniżej oczekiwań. Moody’s wskazało na słabe nastroje konsumenckie w Chinach, utrzymującą się stagnację w handlu podróżnym oraz spowolnienie sprzedaży w obu Amerykach i Europie jako główne czynniki presji. Na problemy operacyjne nałożyły się także trudności produkcyjne w marce Drunk Elephant.

Pomimo wdrażanych działań restrukturyzacyjnych – takich jak redukcja zatrudnienia, wycofanie wybranych marek czy programy oszczędnościowe – agencja nie spodziewa się znaczącej poprawy rentowności w najbliższych 12–18 miesiącach. Bardziej wyraźna poprawa ma nastąpić dopiero od końca 2026 r., przy czym marże EBITA mogą osiągnąć ok. 8 proc. do 2027 r., o ile działania kosztowe przyniosą oczekiwane efekty.

Shiseido zachowuje jednak solidną płynność, mocną pozycję na rodzimym rynku w Japonii oraz kontynuuje strategiczne inwestycje w segment prestiżowej pielęgnacji skóry i badania oraz rozwój. Jednocześnie ograniczona dywersyfikacja portfela i duża koncentracja geograficzna zwiększają ryzyko dla stabilności spółki.

Obniżenie ratingu podkreśla, jak poważnie na wyniki Shiseido wpływa spowolnienie gospodarcze w Chinach, stagnacja w segmencie travel retail oraz wyzwania związane z realizacją strategii marek. Dla inwestorów i branży to sygnał, że mimo prestiżowego pozycjonowania grupa pozostaje podatna na wahania rynku i będzie musiała oprzeć stabilność przede wszystkim na rynku japońskim oraz efektach restrukturyzacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
01.09.2025 13:44
Nivea z nowym country managerem na Polskę i kraje bałtyckie
Polska i kraje bałtyckie mają nowego country managera dla marki Nivea.Beiersdorf

Z dniem 1 września 2025 r. stanowisko country manager Poland & Baltics w Nivea Polska objął dr Martin Stoebe. Zastąpił on Fatiha Alpaslana, który pełnił tę funkcję od grudnia 2021 r. przez blisko cztery lata. Zmiana ta wpisuje się w strategię wzmacniania pozycji firmy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Fatih Alpaslan odpowiadał w ostatnich latach za realizację strategii rozwoju marki, zwiększanie zaangażowania pracowników oraz poprawę wyników w Polsce i krajach bałtyckich. Jego kadencja zbiegła się z okresem dynamicznych zmian w branży kosmetycznej, w tym rosnącego znaczenia e-commerce oraz innowacyjnych modeli sprzedaży.

Nowy szef Nivea Polska, dr Martin Stoebe, związany jest z Grupą Beiersdorf od dziesięciu lat. W tym czasie zdobywał doświadczenie m.in. jako country manager w Kolumbii oraz jako kierujący działalnością firmy w Rumunii i Bułgarii. Wcześniej pracował również w sektorze doradczym jako project leader, a także jako managing director w start-upie, co daje mu szeroką perspektywę zarządzania w różnych warunkach rynkowych.

Firma podkreśla, że nominacja nowego country managera to krok w kierunku dalszego umacniania pozycji Nivea na rynku europejskim. Celem jest nie tylko dostarczanie produktów pielęgnacyjnych najwyższej jakości, ale także intensyfikacja działań lokalnych, wspierających rozwój i innowacyjność w Polsce i krajach bałtyckich.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. wrzesień 2025 03:29