StoryEditor
Producenci
21.10.2019 00:00

Jak osiągnąć sukces w biznesie kosmetycznym?

Wszyscy znamy firmy kosmetyczne, które wydają się mieć ten sam potencjał – ale jedna jest na pewnej drodze do sukcesu, a druga utknęła na etapie walki o przetrwanie. Dlaczego tak jest – tłumaczy Adrienne Varga, australijska ekspertka i właścicielka salonu kosmetycznego.

Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukcesy, a inne nie? Odpowiedź nie brzmi tak, jak powinna, czyli że prężnie rozwijająca się firma znajduje się w lepszej lokalizacji, wydała fortunę na duży branding lub podcinała rynek ceną. Nie – rozwiązanie leży po stronie właściciela firmy. Przyjrzyjmy się zatem, co odróżnia odnoszącego sukcesy właściciela biznesu kosmetycznego od tego, którzy walczy. Co możesz od razu wdrożyć, aby rozpocząć pozytywne zmiany w swojej firmie? Co robią, ci, którzy zwyciężają?

1. Szukają odpowiedzi. Zatrzymaj się na chwilę i spójrz w lustro. To właśnie robią ludzie sukcesu - nie spiesz się, zastanawiaj się i bądź otwarty na to, w jaki sposób możesz przyspieszyć i dokonać prawdziwej, trwałej zmiany. Jeśli nie jesteś tam, gdzie chcesz być w swojej firmie, to dlatego, że jeszcze nie nauczyłeś się, co musisz wiedzieć, aby się tam dostać. Przypatrz się jakim jesteś liderem? Czy Twój zespół wie, czego oczekujesz? Czy im ufasz? Może uważasz, że to pech, że twój zespół osiąga gorsze wyniki, klienci narzekają, a Twój sklep zbiera kurz na półce? Możesz robić wszystkie wymówki na świecie, ale prawda jest taka, że ​​patrzysz na siebie - musisz być zmianą. To, co stoi między tobą a sukcesem, to ty.

2. Mają jasny plan. Przedsiębiorcy planują przyszłość – zawsze, codziennie, co tydzień, każdego miesiąca. Niezależnie od tego, czy jest to harmonogram szkolenia zespołu, kalendarz marketingowy na następne dwanaście miesięcy, czy lista kontrolna na dziś, przejrzysty plan stanowi ramy potrzebne do wykonania zadań. Doświadczeni ludzie biznesu uwzględniają swój zespół w planowaniu, aby każdy rozumiał cele i oczekiwania. Jeśli zmieniasz zdanie, cały czas zmieniasz kierunek lub czujesz się przytłoczony od rana, to dlatego, że nie masz jasnego planu.

3. Znają różnicę między liderem a szefem. Czy zastanawiasz się kiedyś, czy jesteś szefem, czy przywódcą? Czy rozumiesz różnicę? Szefowie zarządzają członkami swojego zespołu, przydzielają zadania i mówią im, co mają robić, nie wyjaśniając dlaczego, a nawet jak. Bossowie nie proszą o wkład zespołu ani wysiłek. Nie zachęcają do szkolenia ani tworzenia ścieżek kariery. Liderzy komunikują się otwarcie i wyraźnie. Liderzy zabierają swój zespół w podróż, inspirując ich do kreatywności i innowacyjności. Wydobywają to, co najlepsze w otaczających ich ludziach. Ludzie lubią podążać za liderami, poświęcają się im. I nic nie przebije lojalnego członka zespołu, który chce przyczynić się do sukcesu firmy. Zaangażowani członkowie zespołu dzielą się Twoimi celami, rozumieją twoje aspiracje i pracują z Tobą, aby magia się wydarzyła. Włączają taki sposób myślenia.

4. Odnoszący sukcesy właściciele firm mają zupełnie inny sposób myślenia, który je wyróżnia. Kiedy sprawy stają się trudne i napotykają przeszkodę, nie poddają się. Rozumieją, że kiedy mówisz do siebie „Nie mogę”, tak naprawdę mówisz swojemu mózgowi, by „przestał nad tym pracować”. Wiedzą zadać właściwe pytanie: „Jak mogę?” To wysyła sygnał do mózgu: „Zacznij nad tym pracować”. Twój mózg jest magiczny. Będzie wymyślał dla ciebie świetne pomysły w kółko. Pytaj, a ostatecznie pojawi się rozwiązanie twojego problemu.

5. Zarządzają czasem i przekazują swoje zadania. Ludzie sukcesu rozumieją znaczenie zarządzania czasem. Są wytrwali, zdyscyplinowani i potrafią skupić się na tym, co ważne. Przedsiębiorcy delegują zadania osobom wokół nich. Uznają, że inni ludzie są zdolni i godni zaufania, a próba zrobienia wszystkiego samemu to przepis na katastrofę. Otaczają się wspaniałym zespołem - ludźmi chętnymi i zdolnymi, a następnie prowadzą ich do sukcesu. Próba kontrolowania każdej rzeczy w twoim biznesie zapewni ci gorzkie doświadczenia. Wkrótce poczujesz się przytłoczony i bardzo samotny. Naucz się ufać swojemu zespołowi. Pozwól im udowodnić, co potrafią. Zdziwisz się, jak bardzo są utalentowani. Nigdy nie przestają się uczyć.

6. Odnoszący sukcesy właściciele firm wierzą w innych. Są otwarci na nowe informacje, świeże pomysły i mądrzejsze sposoby realizacji. Dzień, w którym zdecydujesz, że wiesz wszystko, to dzień, w którym wydasz na siebie wyrok śmierci. Wszystko w życiu podlega ciągłej zmianie. Aby odnieść sukces, musisz kształcić się na wielu poziomach. Możesz być pięciogwiazdkowym stylistą fryzjerskim lub wysoko wykwalifikowaną kosmetyczką, ale czy naprawdę wiesz, jak zarządzać zespołem, finansami i biznesem? Nie? No to zacznij się uczyć.

7. Są elastyczni. Odnoszący sukcesy właściciele firm wiedzą, jak wyjść poza sytuację i zobaczyć ją bez emocjonalnego przywiązania. Jeśli muszą zmienić sposób myślenia o czymś, aby osiągnąć lepszy wynik, robią to. Przeszli poza stan „ego”, gdzie nie ma już znaczenia, kto ma rację, a kto nie. Liczy się to, co należy zmienić, aby przenieść działalność we właściwym kierunku. Im bardziej jesteś elastyczny, tym bardziej prawdopodobne jest to, że wykorzystasz nawet najbardziej niewygodną sytuację.

8. Odnoszący sukcesy właściciele firm wiedzą, że upadek jest częścią prowadzenia firmy. Biorą każdą sytuację, analizują ją, wykorzystują to, co ważne, a resztę pozostawiają. Są pewni, że zawsze znajdą rozwiązanie, bez względu na to, jak duże lub małe wydaje się to wyzwanie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
31.10.2025 09:37
Puig z 8-proc. wzrostem sprzedaży – kurs na rekordowy rok 2025
Hiszpańska grupa świętuje sukces.Puig

Hiszpańska grupa Puig odnotowała w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku wzrost przychodów o 8 proc., osiągając poziom 3,9 miliarda euro. Wynik ten potwierdza utrzymującą się silną pozycję koncernu w segmencie perfum prestiżowych i niszowych, które stanowią obecnie główny motor wzrostu spółki.

Na czele najlepiej sprzedających się marek znalazły się Charlotte Tilbury, Rabanne, Carolina Herrera i Byredo, a także rosnące w siłę niszowe domy perfumeryjne, takie jak Dries Van Noten i Penhaligon’s. Segment zapachów luksusowych pozostaje dla Puig kluczowym obszarem rozwoju, zapewniającym wysokie marże i globalną rozpoznawalność.

Pod względem geograficznym najlepsze wyniki zanotowano w Europie oraz obu Amerykach, podczas gdy rynek azjatycki – po miesiącach spowolnienia – zaczął wykazywać oznaki odbicia. Zdywersyfikowana obecność regionalna pozwala firmie stabilizować sprzedaż mimo zróżnicowanych warunków makroekonomicznych w poszczególnych krajach.

Puig potwierdził swoje prognozy na cały rok 2025, przewidując, że jego sprzedaż przekroczy 5 miliardów euro, a rentowność ulegnie dalszej poprawie. Wzrost ma być napędzany zarówno przez rozwój marek premium, jak i ekspansję w kanałach cyfrowych oraz nowych rynkach.

Wyniki za dziewięć miesięcy potwierdzają silną kondycję finansową grupy i utrzymujący się globalny popyt na zapachy z segmentu prestige. Puig, który w ostatnich latach umocnił się w czołówce światowych producentów luksusowych kosmetyków, wchodzi w końcowy kwartał 2025 roku z wyraźną perspektywą rekordowych przychodów i dalszego wzrostu udziałów rynkowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. listopad 2025 09:57