Warsztaty poprzedzone były prezentacjami agencji kreatywnej Nonoproblemo oraz czołowych firm z branży opakowaniowej: Albea Group, Heinz Glas, Heinz Plactics, MMP Neupack, MPS Białystok, TFP, Skanem i Smurfit Kappa. Bezcenne okazały się wskazówki dotyczące trendów w projektowaniu opakowań, wykorzystywanych technologii oraz ich wpływu na koszty. – Inne opakowanie nie znaczy droższe – przekonywali eksperci. Zarazem podkreślali, że jego końcowa cena będzie uzależniona od użytego surowca (np. szkło albo plastik) i barwnika, wielkości opakowania, rodzaju zamknięcia, wielkości serii produkcyjnej, a także sposobu pakowania.
Uczestnicy warsztatów rozmawiali także o tym, jak usprawnić współpracę pomiędzy działami marketingu a wykonawcami opakowań z korzyścią dla obu stron. – Przyjdźcie z pomysłem, ideą, powiedzcie, czego oczekujecie, a nam zostawcie kwestie techniczne. To my jesteśmy fachowcami i dobierzemy właściwe materiały i technologie, aby uzyskać oczekiwany efekt – zgodnie podkreślali wykładowcy. Zachęcali także do trzymania właściwych etapów projektowania i produkcji, aby nie zdominowała ich faza paniki, w którą popadają wszyscy – i zleceniodawcy, i wykonawcy – gdy termin realizacji zadania wyznaczony jest „na wczoraj”.
Co jest ważniejsze – kreacja czy budżet? Od tego pytania nie daje się uciec przy tworzeniu nowego produktu, jego opakowania i koncepcji marketingowej. Rozumiejąc potrzebę panowania nad wydatkami eksperci przekonywali: – Wychodzenie poza schemat, zabawa kolorami, formą opakowania, kształtem i materiałami mogą sprawić, że zwykły produkt pojawi się w całkowicie nowej odsłonie.
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe wskazówki uczestnicy warsztatów przystąpili do pracy. Wykazali się wyjątkową kreatywnością. W ciągu dwóch godzin stworzyli koncepcje nowych produktów i ich opakowań, dopasowując budżet i strategię marketingową do odpowiednich wytycznych. Jury, w składzie Kamila Radomska-Woźniak (dyrektor, Nonoproblemo), Agnieszka Gryc (dyrektor marketingu, Dax Cosmetics), Katarzyna Bochner (redaktor naczelna, Wiadomości Kosmetyczne) oraz Maciej Kempa (dyrektor wdrożeń, Oceanic) oceniali koncepcję kreatywną produktu (wygląd, nazwę, hasło reklamowe), dopasowanie do grupy odbiorczej i kanału sprzedaży, skojarzenie z przedmiotem inspirującym oraz wykorzystanie budżetu.
W końcowym etapie o palmę pierwszeństwa walczyły produkty: BrodaWay (do stylizacji brody), FYF (preparat na wypryski dla młodzieży), czy też Monday Morning (kosmetyk do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn, z dodatkiem lekkiego fluidu, gwarantujący perfekcyjny wygląd o poranku). Ostatecznie zwyciężył ten ostatni. (kb)
3 listopada 2025 r. Grupa Oriflame zakończyła rozmowy z wierzycielami i akcjonariuszami, osiągając porozumienie w sprawie warunków rekapitalizacji oraz przedłużenia linii kredytowej (RCF) do czerwca 2029 r. Spółka zapowiada istotne odciążenie bilansu i wzmocnienie pozycji finansowej, co ma umożliwić kontynuację programu naprawczego. Zarząd podkreśla, że uzgodnione warunki zapewnią niezbędną stabilność i elastyczność w realizacji strategicznych celów.
W trzecim kwartale 2025 r. sprzedaż w euro spadła o 4 proc. do poziomu 126 mln euro, podczas gdy w walutach lokalnych obniżyła się jedynie o 0,3 proc. Skorygowana EBITDA wyniosła 5 mln euro wobec 5,4 mln euro rok wcześniej, a marża EBITDA spadła z 4,2 proc. do 0,4 proc. Skorygowany wynik operacyjny obniżył się z 0,2 mln euro do -4,3 mln euro, a strata netto wzrosła do -20,3 mln euro wobec zysku 6,9 mln euro rok wcześniej. Skorygowany przepływ środków pieniężnych z działalności operacyjnej był ujemny i wyniósł -9,5 mln euro, natomiast przepływy przed finansowaniem -14 mln euro.
Po dziewięciu miesiącach 2025 r. przychody Grupy spadły o 7 proc. do 404,6 mln euro w porównaniu z 435,5 mln euro rok wcześniej, co oznacza spadek o 5 proc. w ujęciu walut lokalnych. Skorygowana EBITDA zmniejszyła się drastycznie – z 18,1 mln euro do zaledwie 0,4 mln euro, a marża EBITDA obniżyła się z 4,1 proc. do 0,1 proc. Strata operacyjna wyniosła 14,3 mln euro wobec 1,5 mln euro zysku rok wcześniej. Jednocześnie spółka odnotowała dodatni skorygowany wynik netto na poziomie 1,2 mln euro wobec straty 36,5 mln euro w 2024 r.
Największe wzrosty sprzedaży odnotowano w Turcji i Afryce – odpowiednio o 9 proc. w euro i 17 proc. w walutach lokalnych. Region Azji zwiększył sprzedaż o 7 proc. w walutach lokalnych, jednak z powodu niekorzystnych kursów walut spadła ona o 2 proc. w przeliczeniu na euro. Europa i Ameryka Łacińska zanotowały spadki zarówno w ujęciu lokalnym, jak i euro. Marża brutto obniżyła się o 10 punktów bazowych rok do roku, z czego 100 pb wynikało z negatywnego wpływu kursów walutowych.
Na koniec trzeciego kwartału saldo gotówki spółki wyniosło 33,1 mln euro wobec 49,9 mln euro na początku okresu. Nie dokonano nowych wypłat w ramach linii kredytowej, której saldo pozostaje na poziomie 85 mln euro. Oriflame odnotowała także jednorazowe koszty w wysokości 4,4 mln euro w kwartale oraz 24,5 mln euro w ujęciu dziewięciomiesięcznym – pozycje te zostały wyłączone ze skorygowanej EBITDA.
Grupa kontynuuje wdrażanie modelu Beauty Community Model (BCM), który do końca września 2025 r. funkcjonował już w 48 krajach, odpowiadających za ponad 80 proc. sprzedaży. Segment członkowski stanowi 27 proc. globalnej aktywnej społeczności. Spółka prowadzi intensywne działania aktywizujące, m.in. globalną akcję „Invite a Friend”, która przyczyniła się do wzrostu rekrutacji o 22 proc. we wrześniu. Jednocześnie rozwijana jest współpraca z partnerami produkcyjnymi w Europie oraz nowe narzędzia cyfrowe, w tym wersja web programu Beauty Rewards i funkcje AI, takie jak Virtual Try-on czy Foundation Finder.
Zarząd podkreśla, że pomimo niepewności dotyczących zdolności spółki do kontynuacji działalności, plan rekapitalizacji i wdrażane działania operacyjne mają rozwiązać problemy płynnościowe i poprawić wyniki finansowe. Władze Grupy zapowiadają zakończenie pełnego wdrożenia modelu BCM do początku 2026 r., a także kontynuację strategii wzmacniania marek i sieci społeczności w kluczowych regionach.
Brytyjska piosenkarka i laureatka nagrody Grammy, Dua Lipa, zadebiutowała w branży kosmetycznej, wprowadzając na rynek własną markę pielęgnacyjną DUA Skincare. Projekt powstał we współpracy z luksusowym niemieckim producentem kosmetyków Augustinus Bader, znanym z zaawansowanych technologii regeneracyjnych.
Nowa linia obejmuje trzy produkty opracowane z wykorzystaniem opatentowanej technologii TFC5 – autorskiej formuły opracowanej jako lżejsza wersja TFC8, stosowanej dotąd w kosmetykach Augustinus Bader. Według producenta TFC5 ma wspierać barierę hydrolipidową skóry oraz poprawiać jej elastyczność, odpowiadając na potrzeby młodszych konsumentek. Wprowadzenie tej technologii do nowej gamy oznacza rozszerzenie grupy docelowej marki, dotąd kojarzonej głównie z pielęgnacją anti-aging w segmencie premium.
„Stworzyłam tę linię pielęgnacyjną jako moją codzienną rutynę – czystą, skuteczną i prostą w użyciu” – powiedziała Dua Lipa, komentując premierę. Charles Rosier, współzałożyciel i CEO Augustinus Bader, dodał, że „DUA Collection reprezentuje idealne połączenie nauki i kreatywnej siły” oraz że współpraca z artystką „umożliwia udostępnienie opatentowanej technologii TFC jeszcze szerszej społeczności”.
Dla Augustinus Bader to również kolejny krok w kierunku współprac z rozpoznawalnymi postaciami kultury, które mają przybliżyć markę młodszemu pokoleniu konsumentów. Linia DUA Skincare wpisuje się w trend łączenia naukowego podejścia do pielęgnacji z estetyką i stylem życia gwiazd muzyki pop, który dynamicznie rozwija się w segmencie masowego luksusu.
Choć to pierwszy autorski projekt kosmetyczny Dua Lipy, artystka ma już doświadczenie w branży beauty. W 2024 roku została globalną ambasadorką makijażu YSL Beauty, a w 2022 roku zainwestowała w londyńską markę produktów do włosów Dizziak, specjalizującą się w nawilżających formułach dla różnych typów włosów. Nowa marka DUA Skincare to więc kolejny krok w umacnianiu pozycji artystki jako przedsiębiorczyni na przecięciu świata muzyki, mody i urody.

