StoryEditor
Producenci
27.12.2017 00:00

Katarzyna Furmanek, Floslek: Nasza przyszłość to rynek farmaceutyczny oraz eksport do Chin, Indii i krajów arabskich

Produkty specjalistyczne pod marką Floslek Pharma dostępne są w coraz większej liczbie sieci aptecznych oraz w aptekach rodzinnych. Liczymy też na dalsze umacnianie pozycji na świecie – mówi Katarzyna Furmanek, prezes Laboratorium Kosmetycznego Floslek.

Jaki będzie 2018 r. dla branży? Z jakimi wyzwaniami i problemami branża i firma Floslek będzie się mierzyć w przyszłym roku?

Preparaty kosmetyczne do tej pory miały przede wszystkim chronić, pielęgnować i upiększać naszą skórę. Doceniała to rosnąca liczba konsumentów. Ostatnio jednak ich oczekiwania ewaluują. Obserwujemy, jak zmienia się rola kosmetyków – dziś muszą spełniać szereg innych wymagań użytkowników. Powinny być nie tylko skuteczne, ale również przyjazne środowisku, wpisywać się w ideę higienicznego, zdrowego trybu życia. Powinny również gwarantować bezpieczeństwo uprawiania sportów na świeżym powietrzu, piękny wygląd podczas zajęć sportowych, zapewniać relaks. Chcąc przyciągnąć uwagę konsumentów producenci będą musieli zaoferować takie kosmetyki, które będą zaskakiwać swoją wszechstronnością bądź opakowaniem, dając przyjemność odkrywania ich wielu postaci i form.

Jakie główne czynniki będą miały wpływ na handel produktami kosmetycznymi?

W tym obszarze obserwujemy w ostatnim czasie spadek znaczenia prywatnych, tradycyjnych drogerii, zlokalizowanych blisko miejsca zamieszkania swoich klientów. Obawiamy się, że stały trend malejący liczby takich drogerii może negatywnie wpłynąć na dostęp konsumentów do nowości oferowanych przez polskich producentów. Ponieważ jednak natura nie znosi próżni, obserwujemy przeniesienie środka ciężkości z rynku tradycyjnego do internetu. Dlatego zakładamy wzrost znaczenia rynku e-commerce.

Jak zatem będziecie zacieśniać relacje z konsumentami?

Bezpośrednie relacje z konsumentami mają dla nas olbrzymie znaczenie. Staramy się angażować odbiorców do testów naszych nowości, uważnie śledzimy ich opinie, czytamy recenzje, którymi dzielą się z innymi użytkownikami. Myślimy również o wspólnej kreacji z miłośniczkami preparatów Floslek nowych kosmetyków, „szytych na miarę” ich oczekiwań.

Na jakie konsumenckie trendy przygotowujecie się w przyszłym roku?

Naturalnym kierunkiem naszego rozwoju jest trend dermokosmetyczny, nakierowany na osoby cierpiące z powodu nadwrażliwości na czynniki środowiskowe. Bliski jest nam również trend wegański, ale nie zapominamy o active beauty czy anti-aging. 

Jakie macie plany rozwojowe w kraju i na świecie?

W kraju w dalszym ciągu swoją przyszłość wiążemy z rynkiem farmaceutycznym. Nasze produkty specjalistyczne pod marką Floslek Pharma dostępne są w coraz większej liczbie sieci aptecznych oraz w aptekach rodzinnych.

Od  5 lat rozwijamy też eksport naszych produktów. Średnio nasz eksport rósł w tych latach o 60 proc. rok do roku. Dzisiaj kosmetyki Floslek są sprzedawane w blisko 40 krajach – od Ameryki Północnej, Europy, Afryki po Azję i Bliski Wschód. Niewątpliwie szansą i wyzwaniem będą nowe rynki: chiński, indyjski, arabski, które otwierają się dla naszych wyrobów. Liczymy na dalsze umacnianie pozycji kosmetyków Floslek na świecie oraz na podbój kolejnych państw.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 15:55