StoryEditor
Producenci
28.11.2019 00:00

Klienci zbierają siły przed Black Friday

W tym roku, podobnie jak w poprzednim, zapowiedzią olbrzymiego wzrostu odwiedzalności centrów handlowych w tygodniu, którego zwieńczeniem jest Black Friday, są spadki frekwencji w dniach wcześniejszych – pisze „Puls Biznesu”. Obie te wartości – i spadków poprzedzających i wzrostów w czasie promocji – z roku na rok zwiększają się.  

– Tydzień przed black Friday frekwencja w centrach handlowych spadła o 7,5 proc. w porównaniu z analogicznym tygodniem 2018 r – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute, cytowana przez „Puls Biznesu”. Gazeta podaje też, że według Retail Institute w 2018 r. w 130 centrach handlowych stale monitorowanych przez Instytut, w tygodniu kampanii Black Friday odwiedzalność wzrosła o 8,9 proc. w porównaniu do wyników z 2017 r.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wzrost frekwencji odnotowały głównie centra bardzo duże (ponad 40 tys. m kw. powierzchni wynajmu) oraz te, których dominującą ofertę stanowi moda oraz usługi. Co ciekawe, małe centra handlowe odnotowały w ubiegłym roku w czarny piątek nieznaczny spadek odwiedzalności, co jest ściśle powiązane z ich relatywnie uboższą ofertą handlową i usługową.

Według szacunków ekspertów RI obroty najemców były w tym dniu dwukrotnie wyższe niż w poprzedni weekend. Jak pokazuje badanie Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”, popularność znanego w Polsce od trzech lat czarnego piątku bardzo wzrosła. Aż 74 proc. konsumentów z Polski biorących udział w badaniu zadeklarowało w tym roku chęć zakupów w ostatni piątek listopada (w całej Europie jest to średnio 68 proc.).

Black Friday to święto wyprzedaży i obniżek cen rodem ze Stanów Zjednoczonych. Obchodzone jest w ostatni piątek listopada, tuż po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Także w Kanadzie i Wielkiej Brytanii jest kojarzone od wielu lat z rozpoczęciem przedświątecznych zakupów. W Polsce mocniej zadamawia się od 2016 r.

W tym roku co dziesiąty Polak planuje przeznaczyć na zakupy w black friday ponad połowę swojego świątecznego budżetu, który oszacowano na 1521 zł — wynika z badania Deloitte

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. grudzień 2025 09:50