Była to piąta odsłona konkursu Drogeria Roku, do którego napłynęło ponad 60 zgłoszeń przede wszystkim z sieci zrzeszających sklepy kosmetyczne. Na podstawie danych zadeklarowanych przez właścicieli sklepów wybraliśmy szczęśliwą jedenastkę, która stanęła do rywalizacji w trzech kategoriach – placówek do 100, do 200 i powyżej 200 mkw. powierzchni sprzedaży. Do ostatniej chwili nominowanym towarzyszyły ogromne emocje, ponieważ jury złożone z ekspertów obradowało w dniu Kongresu, a werdykt do końca pozostał tajemnicą. Największe poparcie jury uzyskały i zwycięzcami zostały:
– Drogeria Laboo, ul. Mickiewicza 1d, Kraśnik Fabryczny, właściciel: F.H.U. „Stokrotka” Krystyna Pilecka, Stanisław Pilecki (kategoria do 100 mkw.);
– Drogerie Polskie, ul. Wodzisławska 14, Żory, właściciel: Visage Sp. z o.o. Bartosz Jonas (kategoria od 101 do 200 mkw.);
– Drogeria Vica, ul. Szeroka 11, Grodzisk Wielkopolski, właściciel: Vica, Sp. z o.o. Dariusz Tomczak (kategoria powyżej 200 mkw.).
Nasza bratnia redakcja „Wiadomości Handlowych” przyznała też swoje tytuły Market Roku 2014 w czterech kategoriach. W siódmej edycji konkursu, w kategorii mały sklep spożywczy (do 100 mkw.) zwycięzcą został Piotr i Paweł z Poznania przy ul. Głogowskiej. W kategorii średni sklep spożywczy (101-250 mkw.) triumfował należący do Zbigniewa Paczóskiego Topaz ze Stoczka Łukowskiego, zaś dużym sklepem spożywczym (251-800 mkw.) został Vobiano Niny i Andrzeja Obałków z Łasku. W kategorii sklep wielkopowierzchniowy (powyżej 800 mkw.) statuetka powędrowała do warszawskiej Almy przy ul. Rzeczpospolitej.
Od 10 lat redakcja „Wiadomości Handlowych” przyznaje także prestiżową nagrodę Złotego Orzecha dla osobowości w handlu detalicznym i hurtowym. Tym razem laureatami zostali bracia Piotr i Paweł Wosiowie.
Kongres to także kilka bardzo ciekawych wykładów, jakie zebrani usłyszeli ze sceny. Pośród prelegentów znaleźli się prof. Dariusz Rosati kreślący makroekonomiczny obraz świata, Europy i Polski, prof. Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha, który bardzo krytycznie spojrzał na naszą krajową rzeczywistość, prof. Henryk Mruk z Uniwersytetu Ekonomicznego z Poznania z zajmującą wypowiedzią o psychologii sprzedaży czy szef agencji Stratosfera, Krzysztof Najder, opowiadający o przyszłości marek.
Zwycięzcom i finalistom jeszcze raz serdecznie gratulujemy. Kandydatom dziękujemy za udział w konkursie i już dziś zapraszamy do jego kolejnej edycji! Dziękujemy także Partnerom Kongresu, których wsparcie finansowe umożliwiło jego organizację.
The Telegraph podaje informacje o szczegółach transakcji nabycia The Body Shop przez fundusz Aurelius od brazylijskiej firmy Natura & Co.
The Body Shop trafiło w ręce międzynarodowej grupy private equity pod koniec 2023 r. – w listopadzie została ogłoszona sprzedaż i zainteresowane spółki czekały na jej zatwierdzenie. Aurelius miał zapłacić za The Body Shop 207 mln funtów (GBP) w ciągu maksymalnie 5 lat.
Według The Telegraph w momencie przejęcia na konto Natura &Co trafiło jedynie 3,5 mln funtów. Brytyjskie sklepy The Body Shop upadły zaledwie 3 miesiące po zakupie. Następnie spółka zamknęła oddziały w Niemczech, w Belgii i we Francji. W marcu br. zgłosiła wniosek o ogłoszenie upadłości w Kanadzie, USA i Australii.
Jak już wcześniej sugerował The Telegraph, fatalna sytuacja, w której znalazło się The Body Shop wynika z tego, że Aurelius nie zapewnił nowego finansowania po tym, jak bank HSBC wycofał linię kredytową dla The Body Shop. Grupa Aurelius twierdzi, że nie została poinformowana o wycofaniu kredytowania a skalę problemów The Body Shop odkryła dopiero po sfinalizowaniu przejęcia, w styczniu 2024 r.
Czytaj więcej: Telegraph: Upadek The Body Shop spowodowany został brakiem zabezpieczenia kredytu
Marka The Body Shop powstała w 1976 roku. Założyła ją Anita Roddick, która wszczepiła w jej DNA miłość do planety. Od początku produkty miały być etyczne – nie testowane na zwierzętach i pochodzące ze współpracy z małymi producentami w ubogich regionach świata. W uznaniu działalność charytatywnej i na rzecz ochrony środowiska w 2003 roku Roddick otrzymała od królowej tytuł dame (odpowiednik męskiego sir).
W 2027 r. Natura & Co kupiła The Body Shop od L‘Oréal (właściciela marki od 2006 r.) za 1,1 mld dolarów.
Sprzedaż netto Estée Lauder za trzeci kwartał fiskalny zakończony 31 marca 2024. wyniosła 3,94 mld dolarów, co oznacza wzrost o 5 proc. w porównaniu z 3,75 mld dolarów w ubiegłym roku.
Organiczna sprzedaż spółki wzrosła o 6 proc., głównie ze względu na dwucyfrowy wzrost w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA), napędzany szczególnie wyższą sprzedażą w branży turystycznej w Azji. Dwucyfrowe wzrosty firma zanotowała na priorytetowych dla niej rynkach wschodzących – Ameryki: Brazylia i Meksyk; EMEA: Indie, Bliski Wschód, Turcja i Republika Południowej Afryki; oraz Azja/Pacyfik: Tajlandia, Malezja, Wietnam, Indonezja i Filipiny. Sprzedaż netto wzrosła w niemal wszystkich kategoriach produktowych, do czego przyczynił się powrót do jednocyfrowego wzrostu w segmencie Skin Care.
Spółka odnotowała zysk netto w wysokości 330 mln dol. w porównaniu z zyskiem netto w wysokości 156 mln dol. w tym samym okresie poprzedniego roku.
Fabrizio Freda, prezes i dyrektor generalny Estée Lauder, powiedział: – W trzecim kwartale roku obrotowego 2024 zrealizowaliśmy nasze prognozy sprzedaży organicznej, przekroczyliśmy oczekiwania dotyczące rentowności i w dalszym ciągu poprawialiśmy kapitał obrotowy. La Mer, Estée Lauder, Jo Malone London, Le Labo i The Ordinary odnotowały organiczny wzrost sprzedaży, napędzany przez topowe produkty oraz bardzo poszukiwane innowacje.
Dodał, że marce Clinique udało się bardzo dobrze zadebiutować w sklepie Amazon Premium Beauty w USA. Spółka otworzyła także nowe sklepy w regionie Azji i Pacyfiku dla Jo Malone London i Le Labo.
– Dzięki naszym wynikom za trzeci kwartał i perspektywom na czwarty kwartał jesteśmy przekonani, że druga połowa roku fiskalnego 2024 okaże się punktem zwrotnym dla wyników naszej spółki. Oczekujemy przyspieszenia dynamiki organicznego wzrostu sprzedaży w czwartym kwartale, a marża operacyjna w drugiej połowie roku fiskalnego 2024 będzie nie tylko większa niż w pierwszej połowie – stwierdził Fabrizio Freda.
Czytaj także: Jak wygląda pierwszy w Polsce butik Jo Malone London?
W trzecim kwartale zakończonym 31 grudnia 2023 r. Estée Lauder odnotowała 7 proc. spadek sprzedaży netto do 4,28 miliarda z 4,62 miliarda dolarów w tym samym okresie roku poprzedniego. Wówczas zapowiedziano powrót do wzrostu w drugiej połowie roku fiskalnego 2024.
Czytaj więcej: Estée Lauder odnotowuje 7 proc. spadek sprzedaży