StoryEditor
Producenci
19.01.2021 00:00

Kosmopedia, czyli branża kosmetyczna edukuje konsumentów

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego uruchomił nową wersję portalu kosmopedia.org. To miejsce dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć więcej o kosmetykach, ich składach, działaniu i bezpieczeństwie. Szczególnie przygotowane z myślą o konsumentach, którzy czują się przytłoczeni nawałem informacji  i szukają źródła, w którym można potwierdzić ich rzetelność.

Kosmopedia.org jest odpowiedzią branży kosmetycznej na krążące w przestrzeni publicznej nieprawdziwe informacje na temat kosmetyków. Podaje informacje w sposób przyjazny i zrozumiały dla przeciętnego konsumenta. Jest też znakomitym wsparciem dla dziennikarzy i blogerów przygotowujących publikacje z zakresu kosmetyki czy kosmetologii.

Kosmopedia.org w przystępny sposób objaśnia, co znajduje się w kosmetykach, jakie mają one działanie, kto i w jaki sposób weryfikuje bezpieczeństwo produktów. Portal został podzielony na kilka tematycznych obszarów.

W zakładce „Co jest w kosmetyku? poznajemy kategorie kosmetyków, formy podania oraz kluczowe składniki dla danej grupy produktów. 

W zakładce „Bezpieczeństwo” znajdują się informacje o tym, jak ocenia się bezpieczeństwo kosmetyków, odniesienie do tzw. „czarnej listy składników” potwierdzone naukowo (konserwanty, parabeny, ftalany itp.).

W zakładce „Regulacje” znajdują się najważniejsze przepisy prawa dotyczące kosmetyków – ich produkcji, wprowadzania do sprzedaży, oznakowania produktów, czy testowania na zwierzętach oraz metod alternatywnych.

W części „Środowisko” umieszczono informacje o wpływie kosmetyków na środowisko, ekologicznych wyzwaniach i rozwiązaniach, w tym na temat ekologicznych opakowań oraz jak używać ekologicznie kosmetyków.

„Encyklopedia” to alfabetycznie ułożony słownik pojęć, a dokładnie substancji, które znajdują zastosowanie w produktach kosmetycznych.

W rubryce „Fakty i mity” można sprawdzić, czy informacja na temat kosmetyku, na którą trafiliśmy np. w mediach jest prawdziwa. Czy antyperspiranty są szkodliwe? Czy silikony „oblepiają” włosy? Czy konserwanty w kosmetykach są szkodliwe? Czy parabeny wywołują alergie? – to tylko niektóre z poruszanych tu tematów.

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego to organizacja branżowa. Skupia ponad 200 firm, w tym producentów i dystrybutorów kosmetyków, laboratoria, firmy doradcze i ośrodki dydaktyczne, a także ich partnerów okołobranżowych – dostawców opakowań i surowców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
28.11.2025 09:32
Estée Lauder zamyka centrum technologiczne w Bukareszcie i redukuje zatrudnienie
Estée Lauder zapowiada poważne zmiany w strukturze firmy.M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Estée Lauder Companies ogłosiła zamknięcie swojego bukareszteńskiego centrum technologicznego, co wiąże się ze zwolnieniem 150 pracowników. Decyzja wpisuje się w szeroko zakrojony program restrukturyzacyjny Beauty Turnaround, który firma realizuje w odpowiedzi na pogorszenie wyników sprzedażowych w ostatnich miesiącach.

Bukareszteński hub technologiczny został uruchomiony w kwietniu 2023 roku jako trzecie globalne centrum technologiczne ELC. Jak podaje serwis Profit.ro, obiekt został całkowicie zamknięty, choć decyzja ta nie obejmuje większego biura Estée Lauder w stolicy Rumunii, które kontynuuje działalność bez zmian. Zamknięcie tak niedawno uruchomionej jednostki podkreśla skalę i pilność bieżących działań oszczędnościowych.

Restrukturyzacja, zapowiedziana przez CEO Stéphane’a de La Faverie w lutym 2025 roku, przewiduje redukcję nawet do 7 000 etatów na całym świecie. Do tej pory zlikwidowano już 3 200 stanowisk, a zamknięcie rumuńskiego centrum stanowi kolejny krok w realizacji strategii cięcia kosztów i porządkowania globalnej struktury operacyjnej.

Program Beauty Turnaround został wdrożony po roku słabszych wyników sprzedaży, które skłoniły firmę do rewizji dotychczasowych działań i ograniczenia kosztów tam, gdzie jest to możliwe. Władze ELC podkreślają, że zmiany mają na celu przywrócenie dynamiki wzrostu oraz wzmocnienie efektywności technologicznej i operacyjnej przedsiębiorstwa.

Zamykanie wybranych jednostek i redukcje zatrudnienia są częścią szerszej strategii restrukturyzacyjnej obejmującej rynki na wielu kontynentach. Estée Lauder zapowiada, że kolejne etapy programu będą konsekwentnie wdrażane w 2025 roku, a firma koncentruje się na osiągnięciu stabilizacji finansowej po okresie osłabionych wyników sprzedaży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.11.2025 14:28
Colgate-Palmolive obniża prognozę wzrostu mimo wyższych cen i wzrostu sprzedaży w Europie
Colgate-Palmolive Company opublikowało swoje wyniki finansowe.fot. shutterstock

Colgate-Palmolive zakończył trzeci kwartał z 2 proc. wzrostu sprzedaży netto, która osiągnęła 5,1 mld dolarów. Wzrost ten został wypracowany wyłącznie dzięki wyższym cenom, ponieważ wolumen sprzedaży spadł o 1,5 proc. Jednocześnie firma skorygowała w dół swoją prognozę rocznego wzrostu organicznego, co jest sygnałem ostrożniejszego podejścia do niepewnych warunków rynkowych.

W ujęciu organicznym sprzedaż wzrosła zaledwie o 0,4 proc., przy czym ceny zwiększono przeciętnie o 2,3 proc. Negatywnie na wynik wpłynęło ograniczenie sprzedaży marek własnych w segmencie żywienia zwierząt, co obniżyło organiczny wzrost o 0,8 proc. po wyjściu firmy z tej nierentownej i niestrategicznej działalności. Wyniki były bardzo zróżnicowane geograficznie, pokazując zmieniające się układy sił na rynkach konsumenckich.

W Ameryce Północnej sprzedaż netto spadła o 0,4 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku o 1,5 proc. Odwrotną tendencję odnotowano w Ameryce Łacińskiej, gdzie sprzedaż wzrosła o 2 proc., oraz w Europie, która wyróżniła się dynamiką na poziomie 7,6 proc. Solidny wzrost – 6,8 proc. – zanotowano również w regionie Afryka/Eurazja.

Zysk operacyjny Colgate-Palmolive spadł w trzecim kwartale o 1 proc., do 1,059 mld dolarów. Zysk netto utrzymał się praktycznie na niezmienionym poziomie – 735 mln dolarów wobec 737 mln dolarów rok wcześniej. Wyniki pokazują stabilność rentowności mimo nacisku inflacyjnego i spadku wolumenu.

Na cały rok obrotowy firma nadal przewiduje jedynie „umiarkowany” wzrost sprzedaży netto. Prognoza wzrostu organicznego została jednak obniżona do 1–2 proc., podczas gdy wcześniej zakładano 2–4 proc. Prezes Noel Wallace podkreślił, że strategia rozwoju Colgate-Palmolive do 2030 roku stanowi kluczowy plan działania pozwalający firmie mierzyć się z coraz bardziej złożonym otoczeniem gospodarczym i wykorzystywać pojawiające się szanse.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 12:07