StoryEditor
Producenci
26.06.2023 00:00

L’Oréal i Alibaba chcą odwęglowić chiński przemysł kosmetyczny

L’Oreal i 10 innych kluczowych dostawców zobowiązało się w zeszłym tygodniu na pierwszych chińskich targach neutralności węglowej do ograniczenia emisji w łańcuchu dostaw w branży. Francuski producent kosmetyków zawarł również trzyletnią współpracę z Alibaba w celu pracy nad nowymi produktami i rozwiązaniami gospodarki o obiegu zamkniętym.

L’Oréal, największa na świecie firma kosmetyczna, chce wykorzystać rolę Chin jako największego na świecie rynku e-commerce i szybko rozwijającej się gospodarki cyfrowej, aby rozwiązać problem środowiskowy branży kosmetycznej. Firma ma nadzieję, że partnerstwo z chińskimi platformami handlu elektronicznego i głównymi dostawcami w regionie Azji Północnej pomoże konsumentom z Azji lepiej dostrzec wartość zrównoważonego rozwoju i dokonywać bardziej ekologicznych wyborów konsumpcyjnych, powiedziała Janet Neo, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju L’Oréal na Azję Północną i Chiny.

- Chiński rynek e-commerce ma wysoką penetrację, duży wolumen i ogromny rozmiar rynku – powiedziała Neo. Stwarza to prawdziwą szansę w tym sensie, że jeśli potrafimy promować właściwe zachowania, to trwała zmiana może być tuż za rogiem.

Francuska firma i 10 kluczowych dostawców zobowiązało się w zeszłym tygodniu na pierwszych chińskich targach neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w Szanghaju do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w łańcuchu dostaw w branży. Sygnatariuszami deklaracji są Microsoft China, Cainiao, oddział logistyczny giganta internetowego Alibaba Group Holding oraz producent kwasu hialuronowego Bloomage Biotechnology.

Prezes i dyrektor generalny Alibaby, Daniel Zhang, oraz prezes L’Oréal, Jean-Paul Agon, podpisali protokół ustaleń 6 kwietnia w Pekinie, na marginesie trzydniowej wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona w Chinach. Firmy zgodziły się współpracować w celu opracowania nowych produktów i stworzenia rozwiązań gospodarki o obiegu zamkniętym w chińskiej branży kosmetycznej i higieny osobistej.
 
 
Źródło: Alibaba Group


W miarę jak Chiny dążą do osiągnięcia krajowego celu neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2060 r., wszystkie branże, w tym branża kosmetyczna, znajdują się pod rosnącą presją dekarbonizacji. Chiński rynek kosmetyczny, drugi co do wielkości na świecie, był wart 572,6 miliardów juanów (80 miliardów dolarów) w 2021 r., co stanowiło 17,3 proc. światowego rynku, tuż za Stanami Zjednoczonymi z 20 proc. Tymczasem emisje gazów cieplarnianych przez niektórych z największych światowych graczy w branży kosmetycznej rosną, wynika z raportu opublikowanego w styczniu przez firmę konsultingową The Carbon Trust.

Dwa rodzaje działalności w branży – pozyskiwanie surowców do produkcji produktów i opakowań z syntetycznych składników na bazie paliw kopalnych oraz konsumenckie korzystanie z produktów, które często wymaga dużych ilości gorącej wody – odpowiadają za 30 proc. i 59 proc. piękna odpowiednio emisji sektora, według The Carbon Trust.

- Sam przemysł dóbr konsumpcyjnych nie jest przemysłem o wysokiej emisji dwutlenku węgla, ale sektor ten jest nadal ważny dla krajowego celu neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla ze względu na ogromną konsumpcję i popyt konsumpcyjny w branży, a także różnorodność produktów i złożoną produkcję procesy, powiedział w rozmowie z Yujie Xue, dziennikarką SCMP,  Li Yan, profesor w szkole środowiska i zasobów naturalnych na Uniwersytecie Renmin w Chinach.

Czytaj także: Chiny bojkotują japońskie produkty kosmetyczne z powodu strachu przed radioaktywną wodą

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.05.2025 14:59
Zmiany personalne na szczycie Novo Nordisk – producenta Ozempicu i Wegovy

Lars Jorgensen, dyrektor generalny koncernu Novo Nordisk, ustąpi ze stanowiska. Firma, produkująca m.in. Ozempic i Wegovy, znajduje się w trudnej sytuacji, wynikającej ze wzrostu konkurencji w USA.

Lars Jorgensen pracował w Novo Nordisk od 1991 roku, dyrektorem generalnym był roku 2017. W ostatnich latach kierowany przez niego koncern stał się globalnym liderem w leczeniu cukrzycy i otyłości dzięki wprowadzeniu na rynek takich preparatów jak Ozempic i Wegovy.

Ostatnie miesiące to dla duńskiego koncernu czas zmagań z konkurencją - głównie ze strony amerykańskiej firmy Eli Lilly, produkującej preparat Zepbound. Ten ostatni wyprzedził w marcu na amerykańskim rynku Wegovy pod względem ilości wystawianych recept.

O problemach firmy pisaliśmy w artykule Ozempic przestaje być lekiem-cudem? Nowe kłopoty w raju dla Novo Nordisk

Od początku 2025 roku wycena akcji Novo Nordisk spadła o 32 proc., dodatkowo po ogłoszeniu decyzji o rezygnacji Jorgensena spadek pogłębił się o kolejne 2,2 proc. Jak wyjaśniają Duńczycy, zmiany na szczycie firmy są odpowiedzią na wyzwania rynkowe, mają też spowodować wzmocnienie pozycji europejskiego producenta.

Jorgensen będzie pełnił swoje zadania do czasu wyznaczenia następcy. Jak podaje CNBC, jego poszukiwania już trwają.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.05.2025 12:17
Nivea pozwana za mylące oznaczenia składników naturalnych
Siedziba Beiersdorf w Hamburgumat. prasowe

Beiersdorf Inc., właściciel marki Nivea, stanął w obliczu pozwu zbiorowego złożonego 25 kwietnia 2025 roku w sądzie federalnym w Kalifornii. Sprawa dotyczy rzekomo wprowadzających w błąd oznaczeń produktów do pielęgnacji skóry z linii Nourish by Nature oraz Naturally Good. Pięciu powodów twierdzi, że zakupiło kosmetyki z etykietami informującymi o „X proc. składników pochodzenia naturalnego”, mimo że produkty miały zawierać głównie substancje syntetyczne.

W pozwie podniesiono, że Beiersdorf oparł swoje deklaracje o normę ISO 16128 – wytyczną opracowaną przez branżę kosmetyczną, która nie ma mocy prawnej i nie została stworzona z myślą o marketingu konsumenckim. Norma ta pozwala klasyfikować niektóre składniki chemicznie przetworzone jako „pochodne naturalnie”, co – zdaniem powodów – wprowadza konsumentów w błąd, zwłaszcza tych kierujących się troską o środowisko i wrażliwą skórę.

Powodowie domagają się odszkodowania, przeprowadzenia procesu przed ławą przysięgłych oraz nadania sprawie statusu pozwu zbiorowego. Grupa miałaby objąć wszystkich konsumentów z Kalifornii, którzy kupili wskazane produkty Nivea od 25 kwietnia 2021 roku do dziś. Skala sprawy może być znaczna, biorąc pod uwagę wielkość rynku kosmetycznego w Kalifornii i rosnące zainteresowanie produktami „naturalnymi”.

Sprawa zwraca uwagę na szerszy problem braku jednoznacznych regulacji dotyczących stosowania pojęć takich jak „naturalny” czy „pochodzenia naturalnego” w przemyśle kosmetycznym. Wynik postępowania może mieć istotne konsekwencje dla całego sektora w USA – zarówno pod kątem ewentualnych rekompensat, jak i wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących transparentności etykietowania produktów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. maj 2025 03:29