StoryEditor
Producenci
07.04.2022 00:00

Lidl Polska przechodzi w 100 proc. na zieloną energię

Sieć Lidl Polska podpisała umowę, w której dostawca energii gwarantuje jej całkowite pochodzenie z odnawialnych źródeł. W 2022 r. wszystkie sklepy sieci będą pracowały wyłącznie w oparciu o zieloną energię.

Sieć Lidl Polska poinformowała, że podpisała ze sprzedawcą energii umowę zawierającą tzw. gwarancje pochodzenia. Stanowią je dokumenty poświadczające odbiorcy wartości środowiskowe wynikające z uniknięcia emisji gazów cieplarnianych. W dokumentach dostawca energii określa także ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej, która została wytworzona z odnawialnych źródeł energii (OZE).

Po zakończonym roku dostaw, Lidl Polska otrzyma certyfikat potwierdzający, że wolumen energii zużytej w danym roku kalendarzowym, w 100 proc. pochodził z OZE. Dokument wydawany jest przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, a następnie umarzany przez sprzedawcę na rzecz Lidl.

Umowa podpisana przez Lidla Polska wpisuje się w cel klimatyczny, zgodnie z którym do 2030 r. sieć zamierza zredukować swoje emisje operacyjne we wszystkich krajach obecności marki o 80 proc. (w porównaniu z 2019 r.). W ten sposób Lidl zamierza wnieść istotny wkład w osiągnięcie celu paryskiego porozumienia klimatycznego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C (metodologia Science Based Targets).

Sklepy w Polsce zdefiniowały własne plany i działania, na podstawie swojego istniejącego śladu węglowego, dążąc do ciągłej redukcji emisji CO2 w działalności operacyjnej oraz w łańcuchu dostaw. W sklepach stosowane są ekologiczne rozwiązania, takie jak odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, wykorzystywany w celu ogrzewania obiektu, rekuperację, pełne energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektu jak i na parkingu, wraz ze sterowaniem oświetleniem mającym na celu optymalizację jego zużycia.

Flagowym projektem, stosowanym powszechnie od wielu lat są pompy ciepła jako odnawialne źródło energii. Wszystkie nowo wybudowane sklepy posiadają instalację fotowoltaiczną, a dodatkowo jest ona instalowana w istniejących już placówkach. Rozwiązania te mają za zadanie zwiększenie efektywności energetycznej obiektów Lidl, co w konsekwencji przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.

Lidl Polska bezpłatnie udostępnia także swoim klientom stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie stacje funkcjonują przy sześciu placówkach Lidl oraz kolejne dwie przy Centrum Dystrybucyjnym oraz przy centrali firmy.

Warto także dodać, że przy powstającym Centrum Dystrybucji Lidl w Dobroszycach, zostanie posadzona największa łąka kwietna w Polsce, spośród tych zasadzonych przez Lidl Polska. Firma stworzyła już łąki kwietne obok swoich wybranych sklepów, a pierwsze efekty tych działań widać m.in. w Lublinie, Wrocławiu, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim, Swarzędzu oraz Warszawie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.12.2025 13:57
Coty sprzedaje ostatnie udziały w Wella i przyspiesza redukcję zadłużenia
W portfolio Coty obecnie znajdują się takie brandy jak Bruno Banani, Lancaster, Sally Hansen czy Miss Sporty.Shutterstock

Amerykański koncern kosmetyczny Coty poinformował o sprzedaży pozostałych 25,8 proc. udziałów w marce fryzjerskiej Wella do funduszu KKR za 750 mln dolarów. Transakcja zamyka wieloletni proces wyjścia Coty z tej inwestycji, przy jednoczesnym zachowaniu prawa do udziału w przyszłych wpływach z ewentualnej sprzedaży Wella lub jej pierwszej oferty publicznej.

Jak donosi Bloomberg, zgodnie z komunikatem spółki Coty będzie uprawnione do 45 proc. wpływów z potencjalnej sprzedaży lub IPO Wella po osiągnięciu przez KKR tzw. preferowanego zwrotu z inwestycji. Większość środków uzyskanych z transakcji ma zostać przeznaczona na redukcję zadłużenia, co wpisuje się w deklarowany przez spółkę cel poprawy bilansu i stabilności finansowej.

Decyzja o sprzedaży udziałów zapada w okresie wyraźnych trudności operacyjnych Coty. W ciągu ostatnich dwóch lat spółka miała problemy ze wzrostem sprzedaży w segmencie mass beauty, który pozostaje pod silną presją konkurencji ze strony nowszych marek. Notowania Coty spadły w tym czasie o ponad 70 proc., choć po ogłoszeniu transakcji akcje wzrosły o około 2 proc. w handlu przedsesyjnym.

Na początku 2025 roku Coty rozpoczęło przegląd strategiczny, rozważając sprzedaż części aktywów w celu skoncentrowania się na segmencie zapachów, który pozostaje kluczowym obszarem działalności spółki. Tydzień wcześniej „Financial Times” informował, że główny akcjonariusz, JAB Holding, rozważa zmiany w kierownictwie, które mogą skutkować odejściem przewodniczącego rady nadzorczej oraz dyrektora generalnego.

Coty podkreśla, że obecna transakcja finalizuje program restrukturyzacyjny zapoczątkowany w 2020 roku, którego celem było uproszczenie portfela marek i operacji. Spółka nabyła Wella w 2015 roku od Procter & Gamble w ramach transakcji o wartości 12,5 mld dolarów obejmującej biznes kosmetyczny P&G. Założona w 1904 roku w Paryżu Coty posiada obecnie kapitalizację rynkową na poziomie około 2,8 mld dolarów i licencjonuje m.in. zapachy marek Gucci, Chloé oraz Burberry.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.12.2025 13:31
Oriflame uzyskuje zgodę obligatariuszy na zmianę warunków zadłużenia
Oriflame to znany szwedzki MLM kosmetyczny.VelloBello

Oriflame Investment Holding Plc poinformowała o uzyskaniu wymaganej zgody obligatariuszy na zmianę warunków swojego zabezpieczonego zadłużenia, co stanowi kluczowy etap realizowanego procesu rekapitalizacji. Decyzja ta dotyczy obligacji zapadających w 2026 roku i otwiera drogę do formalnego wdrożenia nowych zapisów umownych.

Zgody udzielili posiadacze reprezentujący 98,40 proc. z puli obligacji o wartości 550 mln dolarów, oprocentowanych na poziomie 5,125 proc., oraz 96,21 proc. z emisji obligacji o wartości 250 mln euro o zmiennym oprocentowaniu. W obu przypadkach przekroczony został próg 90 proc., wymagany do zatwierdzenia zmian warunków emisji. Obligacje te zostały pierwotnie wyemitowane w maju 2021 roku i były już wcześniej modyfikowane.

Zakres zgód obejmuje proponowane zmiany w dokumentacji emisyjnej regulującej warunki obligacji oraz w umowie międzywierzycielskiej grupy. Po uzyskaniu zgód w dniu 16 grudnia 2025 roku proces zbierania akceptacji został zamknięty, a złożone oświadczenia nie mogą zostać cofnięte przez obligatariuszy.

Rozliczenie transakcji spodziewane jest w ciągu trzech dni roboczych, pod warunkiem spełnienia lub uchylenia standardowych warunków formalnych. Po jego zakończeniu zmieniona i ujednolicona dokumentacja emisyjna oraz umowa międzywierzycielska wejdą w życie, nadając moc prawną nowym warunkom zadłużenia.

Uzyskanie zgód obligatariuszy zwiększa elastyczność spółki w zarządzaniu krótkoterminowymi terminami zapadalności długu. W praktyce oznacza to wzmocnienie struktury kapitałowej Oriflame w okresie poprzedzającym wykup obligacji w 2026 roku oraz poprawę zdolności do stabilizowania bilansu w warunkach utrzymującej się presji finansowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2025 14:49