StoryEditor
Producenci
17.04.2023 00:00

Mary Quant, kultowa projektantka mody, zmarła w wieku 93 lat

Mary Quant była jedną z największych wizjonerek mody XX w., wespół z Vivienne Westwood. / By Jack de Nijs for Anefo / Anefo, Wikimedia Commons
Projektantka mody Mary Quant zmarła w wieku 93 lat, a świat mody opłakuje stratę kultowej trendsetterki. Doniesienia prasowe mówią, że zmarła spokojnie w swoim domu w Surrey w Anglii, według jej rodziny. Quant została uhonorowana tytułem damy w 2014 roku za swój wkład w brytyjską modę.

Mary Quant, znana z minispódniczek i obcisłych spodni, „Mod looku” wypromowała rajstopy w cukierkowych kolorach oraz mnóstwo „mokrych” sukienek, butów, kozaków i płaszczy przeciwdeszczowych z polichlorku winylu (PVC). Makijaże popularyzowane przez Quant były równie innowacyjny jak jej ubiory. W 1966 roku założyła Mary Quant Cosmetics — i być może był to jej najbardziej dochodowy biznes. Makijaż okazał się niezwykle opłacalny, szczególnie w Japonii, gdzie Quant miał wiernych zwolenników. Mary Quant Cosmetics Japan Ltd. posiada aktualną licencję. The Guardian poinformował, że w Japonii jest ponad 200 sklepów Mary Quant Color, a tylko dwa w Londynie. Quanta odeszła z firmy w grudniu 2000 roku, kiedy sklepy pod jej szyldem generowały szacunkowo 119 milionów dolarów rocznie.
 

Źródło: Museum of London

Modelka Twiggy Larson zaczęła pracować jako modelka w 1966 roku i stała się synonimem „looku” Quant. Larson opublikowała hołd na Instagramie, mówiąc: Mary Quant wywarła ogromny wpływ na młode dziewczyny późnych lat 50. i wczesnych 60. Zrewolucjonizowała modę i była genialną przedsiębiorczynią. Bez niej lata 60. nigdy nie byłyby takie same. Kondolencje dla jej rodziny, Spoczywaj w pokoju, droga damo Mary.

Victoria & Albert Museum (V&A) w Londynie zaprezentowało retrospektywną wystawę „Mary Quant” w 2019 roku. V&A opublikowało na Instagramie następujący wpis: Nie sposób przecenić wkładu Quant w modę. Reprezentowała radosną wolność mody lat 60. i zapewniła młodym kobietom nowy rodzaj wzoru do naśladowania. Pomogła zdefiniować globalną tożsamość Wielkiej Brytanii jako centrum innowacji w stylu ulicznym, z charakterystycznym wyglądem takim jak płaszcze przeciwdeszczowe z PCW, kolorowe rajstopy i obcisły sweter w prążki. Dzisiejsza moda zawdzięcza tak wiele jej rewolucyjnej i pionierskiej wizji.

Źródło: Amanda Slater from Coventry, West Midlands, UK, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

Mary, początkująca projektantka, została przyjęta jako praktykantka do modystki, zanim zaczęła tworzyć własne ubrania, a w 1955 roku otworzyła Bazaar, butik przy King's Road w Chelsea. Sklep stał się bijącym sercem Swinging London. Bazar sprzedawał ubrania i dodatki, a mieszcząca się w podziemiach restauracja stała się miejscem spotkań młodych ludzi i artystów. Wkrótce cała dzielnica Chelsea zaczęła przyciągać takie gwiazdy jak Brigitte Bardot, Audrey Hepburn, The Beatles i Rolling Stones. W swojej książce Quant by Quant z 1966 roku Mary wspominała: Mieszkańcy w melonikach biją w naszą witrynę sklepową parasolami, krzycząc„ niemoralne! i „obrzydliwe!” na widok naszych minispódniczek nałożonych na rajstopy, ale klienci napływali, żeby je kupić.
 


Brytyjska projektantka, która zrewolucjonizowała modę i uosabiała styl swingujących lat sześćdziesiątych, zabawny, młodzieńczy etos wywodzący się z ulic, a nie z paryskiego atelier, zmarła w czwartek w swoim domu w Surrey w południowej Anglii. Matka minispódniczek miała 93 lata.

Czytaj także: Trend makijażowy na "księżną Dianę" nie ustaje

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.05.2024 15:57
Pierwsze produkty należącej do Belli Hadid marki Orebella już na rynku
Orebella należy do Belli Hadid, uznanej supermodelki i przedsiębiorczyni.Orebella
We wtorek marka należąca do modelki wprowadziła na rynek trzy inauguracyjne zapachy, zawierające dwufazową formułę „wstrząśnięcia w celu aktywacji”, wypełnioną olejkami eterycznymi i bez alkoholowej bazy, jaką zawiera większość tradycyjnych zapachów.

Hadid opracowała unisexowe zapachy marki – w cenach 35 dolarów za 10 ml, 72 dolarów za 50 ml i 100 dolarów za 100 ml – wraz ze światowymi domami zapachowymi Firmenich i Robertet. Window2Soul, kwiatowa woda, zawiera różę i jaśmin, akcentowane cytryną i fasolą tonka; Salted Muse to kompozycja z nutami soli morskiej, różowego pieprzu, drzewa oliwnego, lawendy, drewna i rześkiego bursztynu; Blooming Fire ma natomiast charakter tropikalny, z mieszanką kwiatu monoi z Tahiti, paczuli i bergamotki.

Działając równolegle z zapachami, fundacja Orebella‘s Alchemy Foundation ma na celu wspieranie konkretnych organizacji przekazując darowiznę w wysokości co najmniej 1 proc. całej sprzedaży netto. Pierwszymi partnerami fundacji są Lower East Side Girls Club i PATH International.

Koncepcja marki Orebella narodziła się z wrażliwości Hadid na zapachy na bazie alkoholu i jej skłonności do tworzenia własnych zapachów. Hadid twierdzi, że uprawiając lawendę i destylując olejki na rodzinnej farmie, stworzyła perfumy dla siebie i bliskich, co ostatecznie zainspirowało stworzenie Orebelli. Formuły Orebella zawierają bazę z grzybów śnieżnych oraz mieszankę olejków kamelii, migdałów, oliwek, jojoby i shea, aby wzmocnić trwałość zapachu – zwanego „Oreliksirem”.

Czytaj także: Bella Hadid zapowiada swoją nową markę urodową pod nazwą Orebella

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.05.2024 14:56
Youthforia w ogniu krytyki za wypuszczenie niemal całkowicie czarnego podkładu
Ultraciemny odcień podkładu Youthforia spotkał się z ogromną krytyką w sieci w związku ze swoim błędnie skomponowanym składem.Golloria George
Marka kosmetyków do makijażu Youthforia spotyka się z ostrym sprzeciwem w związku z najnowszą, nieudaną próbą zwiększenia inkluzywności w swojej linii produktów do makijażu. Najnowszy dodatek marki do linii podkładów Date Night, odcień 600, jest krytykowany za to, że wydaje się prawie nie do odróżnienia od czarnej farby.

W marcu Youthforia wprowadziła 10 dodatkowych odcieni do swojego podkładu Date Night po tym, jak w zeszłym roku marka spotkała się z ostrym sprzeciwem ze strony twórców internetowych, którzy skrytykowali firmę za brak inkluzywności, gdy marka wprowadziła na rynek pierwsze 15 odcieni podkładu w październiku. Golloria George, influencerka, która może pochwalić się 1,5 miliona obserwujących na TikTok, opublikowała w tym tygodniu film, w którym recenzuje najnowszy odcień podkładu wprowadzony na rynek przez Youthforię. Aby podkreślić skalę problemu, nałożyła czarną farbę do twarzy na jedną połowę twarzy i odcień „600” na drugą stronę. Na filmie farba i podkład wyglądały prawie identycznie.

Kiedy mówimy, że chcemy, żebyście zrobili dla nas odcienie [makijażu], nie mamy na myśli pójścia do laboratorium i poproszenia o czarny jak z tych farbek używanych do rasistowskich show [...] Nie tylko w 2024 r. jest to obrzydliwe i lekceważące, ale [produkt] trzeba zdjąć z półek

- powiedziała Golloria George.

@golloria

the darkest shade of the youthforia date night foundation.

♬ original sound - golloria

Zeszłej jesieni firma spotkała się z ostrymi reakcjami za wypuszczenie podkładu z ograniczoną gamą odcieni, oferującą tylko cztery podkłady dla ciemniejszej karnacji. Założycielka Fiona Co Chan przeprosiła, obiecując spotkać się z liderami społeczności w celu poprawy sytuacji. Nawet casting Youthforii, który miał na celu znaleźć modelkę pasującą odcieniem skóry do odcienia podkładu, nie powiódł się, podkreślając niepraktyczność koloru jako produktu do masowej sprzedaży. Marka opublikowała na Instagramie serię filmów w poszukiwaniu modelki, ponieważ podczas pierwszego castingu nie udało się znaleźć odpowiedniego odcienia. Pomimo wielu prób znalezienia odpowiedniej modelki, całość spaliła na panewce.

W filmie na TikToku chemik kosmetyczny Javon Ford potwierdził, że odcień 600 nie zawiera niezbędnych pigmentów półtonowych, a wykorzystuje jedynie pigmenty czarne i białe, wskutek czego nie może odpowiadać kolorowi skóry praktycznie nikogo, niezależnie od tego, jak ciemną ma skórę. Wiele głosów krytyki zwraca uwagę, że marka wypuściła na rynek praktycznie czarną farbkę do skóry, nie wykazując zrozumienia dla pracy z kolorem prawdziwej afrykańskiej skóry.

Czytaj także: Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ukrainy: MAC, odejdźcie od nazwy Russian Red

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. maj 2024 02:53