StoryEditor
Producenci
19.01.2021 00:00

MPS International wspiera kosmetykami polską szkołę na Litwie

Mimo pandemii, ograniczeń w przemieszczaniu się przez granicę i trudności organizacyjnych po raz kolejny udało się wesprzeć oddział polskiej szkoły podstawowej w miejscowości Pikieliszki na Litwie. MPS International przekazał mu kosmetyki i środki czystości.

Transporty z darami dla Polaków mieszkających w podwileńskich Pikieliszkach w czasie Bożego Narodzenia rozpoczęli około 15 lat temu pracownicy Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie. 

8 lat temu do akcji „wciągnął” mnie jeden z kolegów, pracownik Straży Granicznej – wspomina Zenon Lenkiewicz, prezes koszalińskiego oddziału Stowarzyszenia Elektryków Polskich, który dziś jest jednym z organizatorów akcji. – Po zmianie władz Ośrodka, by kontynuować świąteczne wsparcie dla Polonusów, zbiórkę przejęło Stowarzyszenie Elektryków Polskich. I tak od 6-7 lat razem z kolegami z tej organizacji przygotowujemy całą akcję.

Do Pikieliszek trafiają słodycze, zabawki i wszystko to, co może ucieszyć najmłodszych. Są też paczki dla rodziców – te są jednak bardziej praktyczne i zawierają przede wszystkim żywność. Wsparcie otrzymuje także sama szkoła. Od kilku lat w pomoc Polakom na Litwie włącza się MPS International.

Cieszę się, że możemy wspomóc dzieci, ich rodziców i samą szkołę, która dba o to, by osoby o polskich korzeniach uczyły się swojego języka, tradycji, historii, by nie zatraciły swojej tożsamości – mówi Wanda Stypułkowska, prezes MPS International.Każdego roku przekazujemy na potrzeby zbiórki produkowane przez nas kosmetyki oraz środki czystości, by odciążyć budżet placówki.

Stowarzyszenie Elektryków Polskich nie ogranicza swojej pomocy tylko do wsparcia w święta. Każdego roku dla około 20 dzieci z oddziału polskiej szkoły podstawowej w Pikieliszkach organizowane są kolonie letnie w Sarbinowie. Ta pomoc jest możliwa także dzięki wsparciu sponsorów. Ponadto pomoc z Koszalina trafia też do innej podwileńskiej miejscowości – Rudomino. Działają tam dwa polskie zespoły wokalno-taneczne, kultywujące naszą tradycję i kulturę.

O szkole w Pikieliszkach

Historia szkoły sięga lat 20. XX wieku. Po I wojnie światowej w okolicy Pikieliszek zaczęły powstawać szkoły prywatne w domach bogatszych gospodarzy. Uczyły się w nich dzieci włościan oraz ziemian. Pierwszą szkołę otwarto w 1923 r. w budynku, w którym wcześniej mieściła się karczma. Była to szkoła czteroletnia. W 1932 r., po parcelacji Pikieliszek, zaczęto budować nieopodal dworku Piłsudskiego nową szkołę. Cztery lata później oddano ją do użytku. W czasie wojny podczas letnich wakacji w szkole stacjonowały jednostki wojskowe, co nie przeszkodziło uczniom przechodzić z klasy do klasy i otrzymywać świadectwa szkolne. W szkole przez pewien okres nauczano w języku litewskim i rosyjskim, jednak od 1952 r. podstawowym językiem nauczania stał się polski. W 1992 r. szkoła uzyskała statut podstawowej. Reformy państwowe oraz brak środków przyczyniły się do krytycznego zmniejszenia się liczby uczniów.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.11.2025 13:02
Beauty Tech Group idzie jak burza: obroty znacznie przewyższają prognozy
currentbody IG

Beauty Tech Group, firma specjalizująca się w dziedzinie urządzeń kosmetycznych, która niedawno zadebiutowała na londyńskiej giełdzie, poinformowała, że tegoroczne obroty przekroczyły jej oczekiwania – na ponad miesiąc przed zakończeniem roku obrotowego.

Beauty Tech Group, producent urządzeń marki The Current Body, zakłada też, że pozostały do końca roku okres będzie również bardzo korzystny pod względem finansowym, bowiem produkty Beauty Tech (nie należące do najtańszych) trafiają coraz częściej na świąteczne listy życzeń.

Spółka potwierdza, że wyniki z października i listopada są dobre, stanowiąc efekt “stale rosnącej świadomości sektora urządzeń kosmetycznych do użytku domowego oraz wiodących na rynku produktów grupy, które napędzają silny wzrost sprzedaży w jej podstawowej działalności i na wszystkich kluczowych rynkach”.

W związku z tym Beauty Tech Group przewiduje, że przychody i skorygowany zysk EBITDA za rok obrotowy kończący się 31 grudnia 2025 roku przekroczą dotychczasowe prognozy, które zakładały 117 mln funtów przychodów i 29,7 mln funtów skorygowanego zysku EBITDA. W rzeczywistości pierwsza z kwot osiągnie co poziom co najmniej 128 mln funtów, a druga – co najmniej 32 mln.

Pełne, ostateczne dane zostaną opublikowane w drugiej połowie stycznia 2026.

Z przyjemnością informuję, że silna dynamika obrotów, jaką grupa odnotowała w trzecim kwartale, utrzymała się również w czwartym kwartale. Nie ma wątpliwości, że udana oferta publiczna przyczyniła się do wzrostu rozpoznawalności zarówno The Beauty Tech Group, jak i sektora urządzeń kosmetycznych do użytku domowego, w którym działamy. Z entuzjazmem wkraczamy w ważny okres handlu, jakim jest Black Friday oraz Boże Narodzenie, mając silną pozycję finansową i operacyjną – skomentował prezes firmy Laurence Newman.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:32
L’Oréal zwiększa zaangażowanie w chiński rynek beauty i inwestuje w markę Lan
L’Oréal zaznacza wyraźniej swoją obecność na chińskim rynku.StudioPhotoLoren

L’Oréal poinformował o objęciu mniejszościowego pakietu udziałów w chińskiej marce pielęgnacyjnej Lan, działającej w segmencie masowym. To już druga inwestycja koncernu w lokalną markę w ostatnich miesiącach, co podkreśla rosnące znaczenie Chin w globalnej strategii firmy. Szczegóły dotyczące wielkości i wartości udziałów nie zostały ujawnione, jednak – jak podkreślił Vincent Boinay, prezes L’Oréal North Asia i CEO L’Oréal China – inwestycje na tym rynku są kluczowe dla przyszłego wzrostu grupy.

Decyzja zapadła krótko po tym, jak L’Oréal nabył 6,67 proc. udziałów w marce Chando za 442 mln juanów (62 mln dolarów), co zostało ujawnione w prospekcie emisyjnym spółki przygotowywanym do IPO w Hongkongu. Inwestycje te wpisują się w strategię głębszego wejścia w segment C-Beauty – dynamicznie rosnącej kategorii marek krajowych, które zdobyły istotne udziały w wartym 75 mld dolarów chińskim rynku kosmetyków i produktów higieny osobistej.

Rynek ten jest obecnie wyzwaniem dla międzynarodowych koncernów: lokalne marki zyskują przewagę dzięki szybkim iteracjom produktów oraz agresywnej komunikacji nowych składników i koncepcji pielęgnacyjnych. Jak zauważa Ben Cavender z China Market Research Group, zakup udziałów w rozpoznawalnych chińskich markach może być dla L’Oréal sposobem na skorzystanie z tempa wzrostu C-Beauty bez bezpośredniej konkurencji na najbardziej dynamicznych segmentach rynku.

Mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – spowolnienia wzrostu, obniżonego nastroju konsumenckiego oraz kryzysu na rynku nieruchomości – wyniki L’Oréal w Chinach wykazują oznaki stabilizacji. W trzecim kwartale biznes firmy w tym kraju wzrósł o około 3 proc., co stanowi pierwszy wzrost od dwóch lat. Jednocześnie najwięksi gracze krajowi, tacy jak Proya i Chicmas, utrzymują szybkie tempo wzrostu, a Chando jest obecnie trzecim największym lokalnym producentem kosmetyków według danych Frost & Sullivan.

Dla L’Oréal strategiczna może być obecność Chando i Lan w segmencie masowym, gdzie ceny produktów mieszczą się głównie w przedziale 49–390 juanów. Jak podkreśla cytowany przez Reutersa Yang Hu z Euromonitor International, ich silna pozycja w mniejszych chińskich miastach daje koncernowi dostęp do nowych grup konsumentów, wspierając odbudowę sprzedaży bez kanibalizowania portfolio marek premium należących do grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. listopad 2025 14:53