StoryEditor
Producenci
15.07.2024 14:43

"Nie widziałem reklamy Dove od 20 lat!": Unilever pod ostrzałem zarzutów o cenzurę.

Mydło Dove to jeden z bestsellerów Unilevera. / Unilever
Michael Rulli wykorzystał posiedzenie Izby Reprezentantów jako platformę do wygłoszenia przemówienia, które zdawało się krytykować strategię reklamową Unilevera. Rulli twierdzi, że nie słyszał reklamy mydła Dove od 20 lat. Unilever wydał tymczasem w zeszłym roku 8,5 miliarda dolarów na markę i marketing. Zgodnie z raportem opublikowanym przez Raw Story, celem posiedzenia było zebranie dowodów, że Global Alliance for Responsible Media cenzuruje konserwatystów. Nie jest jednak jasne, w jaki sposób teoretyczna odmowa reklamowania się w konserwatywnych mediach miałaby być formą cenzury ich publiczności.

W środę podczas posiedzenia Izby Reprezentantów z udziałem liderów branży reklamowej doszło do niezwykłej sytuacji, kiedy to reprezentant Michael Rulli z Ohio zażądał wyjaśnień, dlaczego CEO Unilevera nie emituje więcej reklam mydła Dove. Posiedzenie miało na celu zebranie dowodów wspierających teorię spiskową Republikanów, jakoby Global Alliance for Responsible Media (GARM), oddział Światowego Forum Ekonomicznego, cenzurował konserwatystów.

Rulli, w przemówieniu opisanym przez Heartland Signal, starał się wykazać, że brak reklam przeczy trosce Unilevera o reputację marki w kontekście decyzji o starannej selekcji tego, z czym marka jest kojarzona.

Moja rodzina prowadzi sklep spożywczy od 1917 roku, mamy około 45 000 SKU produktów, bardzo dobrze wiem, że kiedy dorastałem, moja mama preferowała mydło Dove [...] Nie sądzę, żeby mydło Dove pojawiło się w moim domu od ponad 15 lat, używamy teraz Irish Spring. I próbowałem sobie przypomnieć, kiedy ostatnio widziałem reklamę mydła Dove? Mam konserwatywną rodzinę i przeglądam wiele różnych mediów, czy to online, czy w TV, czy w radiu, czy wszystko, co można sobie wyobrazić. Nie słyszałem reklamy mydła Dove od co najmniej 10 do 15 lub 20 lat.

Rulli podkreślał, że gdyby odpowiadał przed akcjonariuszami, musiałby tłumaczyć się z tego, czy wykonuje najlepszą możliwą pracę dla “ochrony marki”. Zauważył, że Unilever, zamiast emitować reklamy dla „normalnych rodzin”, skupia się na „ekstremalnych sytuacjach”(cytaty za Rullim), gdzie marka może być kojarzona z negatywnymi przypadkami. “My nigdy nie widzimy reklamy mydła Dove!” – wykrzyknął.

Ironią losu jest, że Unilever kilka lat temu znalazł się w centrum kontrowersji z powodu cyfrowej reklamy, która zdawała się pokazywać, że jeden z ich produktów zmienia skórę czarnoskórej kobiety na białą. W ostatnich latach Unilever skupił się na budżetach reklamowych na partnerstwa z influencerami, w tym na ostatnią obietnicę firmy, że nie będzie używać AI do retuszowania modeli.

Czytaj także: Dove wchodzi w nową kategorię produktową: dezodoranty do całego ciała

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 03:47