StoryEditor
Producenci
10.10.2022 00:00

NIELSEN: 80 proc. użytkowników mediów społecznościowych w Azji chętniej kupi produkt polecany przez influencera

Globalne marki planują zwiększyć swoje wydatki na media społecznościowe o 53 proc. w przyszłym roku i będzie to największy wzrost wśród wszystkich kanałów reklamowych. 64 proc. z nich twierdzi bowiem, że jest to najskuteczniejszy sposób na ulokowanie budżetu przeznaczonego na promocję. Powiązanie sprzedaży z influencer marketingiem najbardziej widoczne jest w Azji. Spostrzeżenia dotyczące tego rynku opublikował właśnie Nielsen.

Influencerzy w coraz większym stopniu wpływają na zachowania zakupowe swoich obserwatorów. Nic wiec dziwnego, że marki są coraz bardziej zainteresowane współpracą z twórcami w mediach społecznościowych. Nielsen opublikował nowe spostrzeżenia dotyczące Azji oparte na badaniu przeprowadzonym we współpracy z Rakuten Insight Global, analizując 6 tys. odpowiedzi respondentów z 12 azjatyckich rynków. 

Wynika z nich, że 80  proc. użytkowników mediów społecznościowych w Azji, którzy śledzą wpływowe osoby w mediach społecznościowych, jest bardziej i znacznie bardziej skłonnych do kupowania produktów, gdy są polecane przez inflencerów.

Analitycy Nielsena zwracają jednak uwagę, że na każdym z azjatyckich rynków marki powinny mieć inną strategię. Najbardziej wpływowi na oddziaływanie influencerów są bowiem użytkownicy mediów społecznościowych w Indonezji (61 proc.), Indiach (60 proc.) i Filipinach (60 proc.). Dla porównania, zakupy produktów polecanych przez influencerów wydają się najmniej prawdopodobne w Hongkongu i Japonii (po 16 proc.).

W dodatku każda grupa docelowa na każdym rynku zachowuje się inaczej. W Chinach i Tajwanie użytkownicy mediów społecznościowych chętnie rozdają „lajki”. Natomiast w Indiach, Tajlandii i Wietnamie przywiązują się wagę do wiarygodności i autentyczności przekazu. Nielsen radzi więc na tych rynkach angażować się we współpracę z influencerami, którzy specjalizują się w danej tematyce.

Analitycy firmy badawczej zwracają też uwagę, by w kampaniach w mediach społecznościowych nie zaniedbywać starszych grup wiekowych. Na Filipinach, w Chinach, w Indiach i Korei Południowej istnieje znaczna liczba osób obserwujących influencerów w grupie wiekowej 50+. Tacy dojrzali obserwujący mogą być tak samo podatni na ich wpływ, jak młodsi, którzy masowo klikają „Lubię to” i udostępnią posty.

Raport Nielsena wykazał, że osoby w średnim wieku najbardziej angażują się w posty w mediach społecznościowych poprzez komentowanie, publikowanie i udostępnianie. Dlatego interaktywna kampania może działać lepiej wśród tej grupy docelowej.

Recenzje produktów to najbardziej atrakcyjny rodzaj treści markowych na rynkach azjatyckich, z wyjątkiem osób obserwujących influencerów w Chinach, którzy preferują prezentacje produktów. Angażowanie influencerów, którzy uczciwie ocenią produkt, odbije się szerokim echem w większości krajów Azji. Jednak marki, które chcą wyróżnić się na zatłoczonym chińskim rynku konsumenckim, mogą rozważyć współpracę z influencerami w celu stworzenia oryginalnych i pomysłowych prezentacji produktów.

– Rynki w Azji są bardzo rozwojowe nie tylko pod względem rosnącej liczby influencerów, ale także pod względem liczby obserwujących w różnych grupach wiekowych. W tym bardzo dynamicznym krajobrazie marki muszą dobrze wychwytywać zmieniające się trendy rynkowe. Influencerzy mogą być potężnym narzędziem zwiększania świadomości marki pod warunkiem właściwego doboru osoby, treści i rodzaju zaangażowania – uważa Arnaud Frade, dyrektor ds. rozwoju komercyjnego, Nielsen APAC.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 22:19