StoryEditor
Producenci
29.12.2022 00:00

NielsenIQ: Nadal rośnie sprzedaż kosmetyków, także ilościowo

Pomimo nie najlepszych nastrojów konsumenckich rośnie rynek produktów FMCG, w tym kosmetyków. Co ciekawe jednak, w przypadku kosmetyków wzrost ten nie wynika tylko z wyższych cen. Jest popyt na kosmetyki – konsumenci kupują ich więcej niż rok temu – wynika z analiz NielsenIQ. 

Rynek produktów FMCG rośnie rok do roku, jednak głównie wartościowo, co oznacza, że za dwucyfrową dynamikę odpowiedzialne są wyższe ceny. Według danych NielsenIQ, w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartościowy wzrost sprzedaży dla całego rynku FMCG wyniósł 13,1 proc. 3/4 tego koszyka stanowią kategorie spożywcze i napoje, w przypadku których wzrost to 13,8 proc. rok do roku. Natomiast koszyk chemiczno-kosmetyczny wzrósł o 11,8 proc. w ujęciu wartościowym. Tutaj mamy ciekawą i korzystną dla branży kosmetycznej sytuację.

– Za wzrostem koszyka FMCG i jego poszczególnych segmentów stoi czynnik cenowy. W kategoriach spożywczych właściwie wszystkie produkty są droższe niż rok temu. W kategoriach kosmetyczno-chemicznych widoczny jest także wzrost wolumenowy, czyli jeszcze nadal kupujemy więcej produktów niż rok temu – podkreśla Michał Rudecki, client director w NielsenIQ.

W całym koszyku kosmetyczno-chemicznym typowe kategorie kosmetyczne ważą 50 proc. To one osiągnęły blisko 12 proc. dynamikę wzrostu w ujęciu wartościowym (6,8 proc.), ale co istotnie niemal taką samą  (6,7 proc.) w ujęciu ilościowym. Dość pozytywny obraz jest także w kategoriach papierowo-sanitarno-higienicznych, w przypadku których występuje wysoki wzrost wartościowy (10 proc.), ale nadal widoczny jest jeszcze także wzrost ilościowy (4,1 proc.). Natomiast wyraźnie spada ilościowa sprzedaż produktów w kategoriach  chemicznych  (-3,6 proc.) – kupujemy mniej produktów, natomiast rosną ceny, co przekładają się na wzrost wartościowy kategorii (9,7 proc.).

Rozpatrując bardziej szczegółowo segment kosmetyków pod kątem dominujących kategorii widać, że największe wzrosty osiągnęły kategorie pielęgnacji twarzy 15,1 proc., szampony 13,3, dezodoranty 14,2 proc., żele pod prysznic 11,7 proc. oraz produkty do pielęgnacja ciała. 8,7 proc.  Ilościowy wzrost najbardziej widoczny jest w segmencie produktów do pielęgnacji twarzy.

– Pomimo niestabilnej sytuacji gospodarczej, złych nastrojów konsumenckich i cięć w wydatkach, konsumenci nadal kupują więcej kosmetyków niż przed rokiem. Wydaje nam się, że mamy tu do czynienia głównie z silnym efektem popandemicznym zdecydowanego powrotu do życia społecznego, który nastąpił w 2022 r.  Na pewno na wzrost ilościowy miał też wpływ napływ uchodźczyń z Ukrainy, co spowodowało wzrost bazy konsumenckiej – mówi Barbara Nesterowicz, senior client consultant w NielsenIQ. – Występuje tzw. efekt szminki, który obserwowany jest regularnie w czasach kryzysów ekonomicznych – podsumowuje.

Czytaj więcej o rynku kosmetyczno-chemicznym i poszczególnych kategoriach według analiz NielsenIQ w: e-wydaniu Wiadomości Kosmetycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.09.2023 15:12

Marka Gwyneth Paltrow, Goop, rozszerzyła swoją działalność na kosmetyki kolorowe

Balsam występuje w pięciu uniwersalnych kolorach.Goop
Goop, marka Gwyneth Paltrow, wchodzi w kategorię kosmetyków kolorowych z serią półtransparentnych balsamów do makijażu ust i skóry. Według marki, każdy z pigmentowanych balsamów zapewnia świeży kolor i nawilżony, naturalnie wyglądający blask. Składniki obejmują bogaty w witaminę C olej z rokitnika, witaminę E i olej szafranowy.

Goop wkroczyło na rynek kosmetyków kolorowych, wprowadzając na rynek innowacyjny balsam Colorblur Glow Balm. Według strony internetowej produkt ten stanowi połączenie pielęgnacji skóry i koloru, dostępny w pięciu wyraźnych, ale dających się wzmocnić odcieniach. Założenie balsamu jest takie, że powinien on móc spełniać rolę zarówno pomadki do ust, jak i różu w kremie.

Goop to firma i marka lifestyle‘owa założona przez aktorkę Gwyneth Paltrow w 2008 roku. Początkowo Goop był jednym z pierwszych blogów, na którym Paltrow dzieliła się swoimi zainteresowaniami związanymi ze zdrowiem, urodą i stylem życia. Jednak z czasem Goop przekształciło się w wielofunkcyjny biznes, oferujący produkty z zakresu zdrowia, urody, żywienia, mody i innych dziedzin. Marka znana jest z promowania niekonwencjonalnych rozwiązań zdrowotnych i kosmetycznych, często opartych na alternatywnych terapiach i produktach naturalnych. Jednym z kontrowersyjnych aspektów działalności Goop były niekiedy kontrowersyjne i niepotwierdzone naukowo porady zdrowotne, które wywoływały krytykę ekspertów medycznych.

Czytaj także: Branża kosmetyczna potępia Gwyneth Paltrow za dezinformację na temat filtrów SPF

Goop oferuje również własne produkty, takie jak suplementy diety, kosmetyki, ubrania i akcesoria. Sklep internetowy i sklepy stacjonarne Goop są dostępne w wielu miastach. Firma jest również znana z organizacji konferencji i wydarzeń związanych z tematami zdrowego stylu życia. Mimo kontrowersji i krytyki ze strony wielu autorytetów medycznych, Goop zyskało dużą popularność i stało się jednym z wiodących graczy w obszarze lifestyle‘u i zdrowego stylu życia. Gwyneth Paltrow nadal jest główną postacią za marką, a firma stale rozszerza swoją ofertę o nowe produkty i usługi.

Czytaj także: Londyński Goop zostaje zamknięty po stracie 1,4 miliona funtów przychodów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.09.2023 14:32

Właściciel L’Occitane nie będzie kontynuował wykupu

L‘Occitane en Provence, powszechnie znana jako L‘Occitane, to francuski luksusowy sprzedawca detaliczny kosmetyków do ciała, twarzy, włosów, perfum i artykułów gospodarstwa domowego z siedzibą w Manosque we Francji.Phan Minh Tuấn, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Firma matka L’Occitane International SA ogłosiła, że większościowy akcjonariusz odrzucił planowany wykup firmy, co nie zakończyło spekulacji o możliwym ponownym wprowadzeniu spółki na giełdę europejską w 2024 roku. Aktualnie notowana jest na giełdzie w Hongkongu, co jest częstą strategią dla firm pragnących zwiększyć swoją obecność w Azji. W przypadku zakończenia transakcji, cena ofertowa wyniesie nie mniej niż ok. 3,32 dolara.

L’Occitane International SA, spółka matka spółek zajmujących się sprzedażą bezpośrednią LimeLife by Alcone i Duolab, ogłosiła, że akcjonariusz większościowy spółki zdecydował się odrzucić transakcję, która doprowadziłaby do prywatyzacji firmy.

Anulowanie planów potencjalnego wykupu nie kończy spekulacji, że prezes Grupy L‘Occitane, Ronald Geiger, może rozważać ponowne wystawienie spółki na giełdę europejską w 2024 roku. Obecnie spółka jest notowana w Hongkongu, co jest strategią, która staje się coraz bardziej typowe dla firm pragnących zwiększyć swoją obecność na rynku w Azji.

Jeżeli transakcja dojdzie do skutku, przedstawiciele firmy podkreślili, że cena ofertowa wyniesie nie mniej niż 26 hongkońskich dolaróq za akcję, czyli 3,32 dolara.

L‘Occitane to francuska marka kosmetyczna, która jest znana z luksusowych produktów do pielęgnacji skóry, ciała i włosów. Firma została założona w 1976 roku przez Oliviera Baussana w Prowansji we Francji. Od tamtej pory L‘Occitane zdobyło międzynarodową renomę i stało się jednym z wiodących producentów kosmetyków naturalnych.

Czytaj także: L‘Occitane en Provence oficjalnym patronem Roku Zapachowego 2023 "Aromatyczny Botaniczny" Ogrodu Botanicznego UW

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. wrzesień 2023 10:17