StoryEditor
Producenci
03.08.2023 10:43

Nivea i Eucerin ratują sprzedaż Beiersdorf

Na imponujący wynik Grupy Beiersdorf w dużej mierze wpłynął globalny sukces podstawowej marki Nivea, ktorej sprzedaż  na wszytkich rynkach wzrosła o niemal 18 proc.  / Shutterstock
Sprzedaż Beiersdorf w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. wyniosła niemal 5 mld euro co oznacza wzrost o 12,3 proc. r/r. Na ten wynik w dużej mierze wpłynęły wzrosty sprzedaży marki Nivea, a zwłaszcza jej produktów ochrony przeciwsłonecznej i pielęgnacji ust, oraz dermatologicznej marki Eucerin, głównie z linii Aquaphor.

Beiersdorf utrzymuje dobrą dynamikę wzrostu i osiągnął silny wzrost sprzedaży oraz wysoką rentowność w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. Sprzedaż Grupy osiągnęła 4,9 mld euro (rok poprzedni: 4,5 mld euro) i wzrosła w ujęciu organicznym o 12,3 proc. Grupa znacząco poprawiła również swój wynik operacyjny (EBIT) do 852 mln euro w pierwszej połowie roku (rok poprzedni: 710 mln euro). Odpowiada to marży EBIT w wysokości 17,3 proc. (rok poprzedni: 15,9 proc.). Na imponujący wynik w dużej mierze wpłynął globalny sukces podstawowej marki Nivea (+17,9 proc.) oraz marek dermatologicznych Eucerin i Aquaphor (+26,1 proc.).

Vincent Warnery, CEO Beiersdorf komentuje:

Nie tylko kontynuowaliśmy naszą ścieżkę wzrostu, ale także znacznie zwiększyliśmy naszą rentowność w pierwszej połowie roku. Nasz Dział Konsumencki osiągnął lepsze wyniki niż rynek pod względem wzrostu. Zarówno marka Nivea, jak i kosmetyki dermatologiczne odnotowały silny wzrost we wszystkich regionach i kategoriach, co z nawiązką zrekompensowało słabsze wyniki naszych marek luksusowych. Te pozytywne wyniki dają nam pewność na najbliższe miesiące, mimo że w niektórych obszarach nadal spodziewamy się przeciwności

Nivea i Eucerin rekompensują spadki La Prairie

Sprzedaż organiczna w segmencie Consumer Business wzrosła w pierwszym półroczu o 14,9 proc. W ujęciu nominalnym sprzedaż wzrosła zatem o 12,9 proc. do 4,1 mld euro (rok poprzedni: 3,6 mld euro). EBIT w pierwszej połowie roku wyniósł 700 mln euro (rok poprzedni: 550 mln euro). Marża EBIT to 17 proc. (rok poprzedni: 15,1 proc.).

Podstawowa marka Nivea wzrosła we wszystkich regionach i kategoriach o 18,4 proc. rok do roku w ujęciu organicznym. Nominalna sprzedaż w Nivea wzrosła o 15,1 proc. do 2,7 mld euro (rok poprzedni: 2,3 mld euro). Wszystkie kategorie produktów do pielęgnacji skóry odnotowały dwucyfrowy wzrost w pierwszej połowie roku. Było to szczególnie wiodące w branży ochrony przeciwsłonecznej i pielęgnacji ust. Nivea z powodzeniem zakończyła również wszystkie negocjacje cenowe w Europie, zapewniając tym samym stabilne warunki dla marki.

Marki Derma, Eucerin i Aquaphor, kontynuowały swoją historię sukcesu, notując organiczny wzrost sprzedaży o 26,1 proc. W wartościach nominalnych sprzedaż Dermy wzrosła o 26 proc. do 663 mln euro (rok poprzedni: 526 mln euro). Popyt na ochronę przeciwsłoneczną był wyjątkowo wysoki, szczególnie w Ameryce Północnej i Łacińskiej. Beiersdorf zwiększył również swój udział w rynku marek Derma, zwłaszcza w kategoriach przeciwstarzeniowych, do pielęgnacji ciała i ochrony przeciwsłonecznej.

Luksusowa marka La Prairie odnotowała spadek sprzedaży o niemal 10 proc. w ciągu pierwszych sześciu miesięcy. Sprzedaż nominalna spadła o 10,5 proc. do 294 mln euro (rok poprzedni: 328 mln euro). Spadek wynikał przede wszystkim ze znacznych zakłóceń na azjatyckich rynkach w sklepach wolnocłowych.

Prognozowany wzrost sprzedaży rocznej

Biorąc pod uwagę ponadrynkowy wzrost sprzedaży w pierwszej połowie roku, Beiersdorf nieznacznie podwyższył swoją prognozę sprzedaży na cały 2023 rok. W branży konsumenckiej spodziewa się organicznego wzrostu sprzedaży w zakresie od wysokiego jednocyfrowego do niskiego dwucyfrowego. Istnieje szansa na osiągnięcie wzrostów w górnej części tego przedziału, jeśli poprawią się warunki na rynku towarów luksusowych.

Osiągnięcie tego zakresu wzrostu będzie wymagało zwiększenia inwestycji na rynku w drugiej połowie roku w porównaniu z pierwszą połową. Nie ma zatem zmiany dotychczasowej prognozy marży EBIT z działalności bieżącej (z wyłączeniem czynników szczególnych) na cały rok. Oczekuje się, że w Segmencie Biznesu Konsumenckiego będzie to wzrost do 50 punktów bazowych w stosunku do roku poprzedniego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 11:27
Unilever tnie etaty i oszczędza – pierwszy kwartał 2025 pod znakiem restrukturyzacji
Unilever szuka oszczędności w zasobach ludzkich.Shutterstock

Unilever, jeden z największych koncernów dóbr konsumenckich na świecie, ogłosił redukcję około 6 tysięcy miejsc pracy w pierwszym kwartale 2025 roku. Cięcia są częścią globalnego planu restrukturyzacyjnego zapowiedzianego jeszcze w 2024 roku, którego celem jest likwidacja łącznie około 7,5 tysiąca etatów. Dzięki tym działaniom firma spodziewa się oszczędności rzędu 550 milionów euro do końca bieżącego roku.

W opublikowanym raporcie kwartalnym Unilever wykazał mieszane wyniki finansowe. Pomimo trudnych warunków rynkowych, skorygowany wzrost sprzedaży bazowej wyniósł 3 proc., co przypisano wzrostowi wolumenu sprzedaży oraz cen. Dobrze poradziły sobie tzw. „power brands” spółki – takie jak Dove i Rexona – co miało szczególne znaczenie dla wzrostu w segmencie Beauty & Wellbeing (wzrost o 4,1 proc.) oraz Personal Care (wzrost o 5,1 proc.), zwłaszcza na rynku północnoamerykańskim.

Całkowity przychód koncernu spadł jednak o 0,9 proc., do poziomu 14,8 miliarda euro. Na wynik ten wpływ miały głównie koszty związane z wyprzedażą aktywów oraz negatywne różnice kursowe. Mimo to dyrektor generalny firmy, Fernando Fernandez, ocenił początek roku jako „zahartowany” i wyraził optymizm co do dalszego wzrostu, zwłaszcza dzięki strategii premiumizacji i innowacji produktowej na rynkach rozwiniętych.

W ujęciu kategorii produktowych, segment pielęgnacji włosów utrzymał się na stabilnym poziomie, z minimalnym wzrostem, który częściowo zrekompensował ponowny debiut Dove z technologią odbudowy włókien. W Brazylii marka Sunsilk odnotowała spadki związane z ograniczaniem zapasów, podczas gdy Nexxus zanotował dwucyfrowy wzrost dzięki premierze linii HY-Volume. Segment dezodorantów – w tym nowości do całego ciała – szczególnie umocnił pozycję działu Personal Care, w którym sama marka Dove odpowiadała za 40 proc. przychodu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 10:15
Oriflame opublikowało wyniki finansowe za Q1; sprzedaż w euro spadła o 7 proc.
Szwedzki MLM zanotował w pierwszym kwartale roku spadek sprzedaży w euro.Oriflame

Oriflame opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał zakończony 31 marca 2025 roku, wskazując na dalsze wyzwania w zakresie sprzedaży i rentowności. Sprzedaż w euro spadła o 7 proc., osiągając poziom 145,6 milionów euro w porównaniu do 156,5 milionów euro w analogicznym okresie ubiegłego roku. W walutach lokalnych spadek wyniósł 6 proc. Skorygowana EBITDA osiągnęła poziom -1 milion euro wobec 6,7 milionów euro rok wcześniej, co przełożyło się na marżę -1,4 proc. Skorygowany wynik operacyjny zamknął się stratą 7,2 milionów euro, a marża operacyjna wyniosła -5,0 proc.

Pomimo słabszych wyników sprzedażowych, firma odnotowuje pewne postępy strategiczne. Spadek sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku (-7 proc.) był znacznie mniejszy niż w pierwszym kwartale 2024 roku (-25 proc.), co może wskazywać na stabilizację. EBITDA została osłabiona głównie przez niższy poziom sprzedaży oraz wzrost kosztów sprzedaży i marketingu jako procent sprzedaży. Jednocześnie koszty administracyjne nadal malały dzięki wcześniejszym działaniom restrukturyzacyjnym. Model “Beauty Community Model” (BCM), który obecnie funkcjonuje w 48 krajach odpowiadających za ponad 80 proc. sprzedaży grupy, został w pełni wdrożony i przynosi pozytywne rezultaty.

W ramach reorganizacji działalności produkcyjnej, Oriflame ogłosiło kontynuację procesu przenoszenia produkcji z fabryki w Polsce do sieci wybranych, wysokojakościowych producentów w Europie. Inicjatywa ta została ogłoszona w styczniu i będzie realizowana przez najbliższe dwa lata. W międzyczasie firma zakończyła kwartał z saldem gotówki wynoszącym 56,2 milionów euro (spadek z 62 milionów euro), a wykorzystanie linii kredytowej RCF osiągnęło 65 milionów euro po zwiększeniu zadłużenia o 20 milionów euro w ciągu kwartału.

Istotnym wydarzeniem było osiągnięcie porozumienia z akcjonariuszami oraz konsorcjum obligatariuszy reprezentujących ponad 91 proc. niespłaconych obligacji. Planowana transakcja rekapitalizacyjna ma na celu znaczne zmniejszenie zadłużenia oraz kosztów odsetkowych, a także dostarczenie dodatkowego kapitału. Zarząd Oriflame uważa, że pomimo trudności związanych z wynikami finansowymi i płynnością, wdrożenie rekapitalizacji oraz dalsze działania operacyjne pozwolą ograniczyć niepewności dotyczące zdolności kontynuowania działalności.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:40