Mobile Institute wraz z „Rzeczpospolitą”, firmą Structogram Polska i Izbą Gospodarki Elektronicznej przygotowali raport pt. „Customer Listening. Dlaczego warto słuchać klientów?”. Wynika z niego, że zachowania zakupowe niekoniecznie zależą od płci, wieku czy wielkości miejscowości. Powszechny dostęp do internetu, technologii mobilnej i mediów społecznościowych sprawia, że kobiety, mężczyźni, młodzież i osoby 55+ mogą podejmować decyzje zakupowe w podobny sposób.
32 proc. Polaków robi zakupy w sposób przemyślany, korzysta przy tym z takich narzędzi jak porównywarki, platformy zakupowe czy serwisy z opiniami. Podjęcie decyzji zajmuje im więcej czasu, ale kierują się obiektywnymi cechami produktu. To tzw. smart shoppers. 29 proc. Polaków z kolei stanowią social shoppers, którzy wolą rozwiązania już sprawdzone przez innych. Dla nich znaczenie ma atmosfera zakupów, jakość obsługi i normy społeczne. Źródłem informacji są dla nich media społecznościowe. 20 proc. to tzw. now-shoppers. Ich charakterystyczne zachowanie to szybkie decyzje zakupowe. Ponadto zazwyczaj wybierają ze ściśle określonej grupy marek. Liczy się dla nich prestiż i pierwszeństwo w posiadaniu danej rzeczy. Nie tyle czytają opinie na tablicach innych użytkowników w social mediach, co zadają pytania na swoich „wallach”. 19 proc. konsumentów to osoby, które mają cechy z dwóch lub trzech wymienionych grup.