StoryEditor
Producenci
07.06.2014 00:00

Polska kolorówka coraz silniejsza

Sprzedaż kosmetyków kolorowych przekroczyła w ubiegłym roku miliard złotych. Podkłady i tusze do rzęs to zdecydowani liderzy segmentu. Dobrze radzą sobie znane od dawna międzynarodowe marki, ale też coraz mocniejsi są krajowi producenci.


W 2013 r. segment kosmetyków kolorowych powiększył się prawie o 8 proc. Jego wartość przekroczyła 1 mld zł – wynika z danych firmy badawczej Nielsen (Rynek kosmetyków do makijażu, I-VI 2013 r.).
Najwięcej powodów do zadowolenia mieli producenci, którzy rozwinęli ofertę podkładów i tuszy do rzęs, ale także lakierów do paznokci i pudrów. Są to największe kategorie, a ich dynamika znacznie przekroczyła średnią rynkową dla całego segmentu. Podkłady urosły o 37 proc., do 146 mln zł, a mascary o 36 proc. do 132 mln zł. Lakiery odnotowały wzrost o 23 proc., a wartość tej kategorii to 61 mln zł. Wzrosty w pudrach były najbardziej znaczące, bo wyniosły 53 proc., co dało im czwartą lokatę z wartością 47 mln zł. Zyskały także błyszczyki oraz szminki – odpowiednio 42 i 36 proc.
– Segment kolorówki jest tym najdynamiczniej rozwijającym się z całej branży kosmetycznej – potwierdza Katarzyna Olędzka, kierownik marketingu Verona Products Professional. Przypuszcza także, że to tempo wzrostu będzie się utrzymywać jeszcze przez kilka sezonów. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje w coraz większej świadomości konsumentów, nie tylko pod kątem posiadanej wiedzy produktowej i modowej, ale też wciąż rosnących oczekiwań.
Działania producentów stymuluje także zachodnia, ale i rodzima konkurencja, która narzuca szybkość działania i coraz odważniej wyznacza trendy.
Eveline Cosmetics goni światową czołówkę
Wciąż najsilniejszą pozycję ma w Polsce Avon, choć według danych za okres I-VI 2013 r. (GfK Total Poland) udziały firmy spadły o 12 proc. i wynoszą obecnie 11,8 proc. Kolejnym dużym rynkowym graczem jest marka Maybelline (7,5 proc. udziałów rynkowych – wzrost o 12 proc.). Nieoczekiwanie na trzecim miejscu uplasował się natomiast nasz rodzimy producent Eveline Cosmetics. Zapytaliśmy, jak marce udało się osiągnąć taki wynik i jakie kategorie produktowe były za to odpowiedzialne. Niestety, firma nie zdecydowała się na udzielenie odpowiedzi. Faktem jest, że ubiegły rok był dla marki bardzo rozwojowy. Znacznie poszerzyła ona paletę produktów (koncentrując się na preparatach do paznokci i kosmetykach do makijażu oczu), a swoje szafy makijażowe wstawiła do drogerii Rossmann, gdzie ma ich w tej chwili ok. 400. Reklamowała się także w prasie i prowadziła liczne akcje konsumenckie oraz promocje skierowane do detalistów.
Również marka Ingrid (Verona Products Professional) z roku na rok notuje wzrosty sprzedaży. Najwyższy, bo aż dwucyfrowy, miał miejsce w 2013 roku, a główną jego przyczyną był rebranding produktów. Najlepiej sprzedającymi się obecnie kosmetykami w obrębie marki są lakiery do paznokci oraz kredki do oczu. Wysoko plasują się też fluidy i pudry. – Rynek dobrze przyjął wszystkie wdrożone w minionym sezonie nowości, szczególnie te z linii Ingrid HD Innovation, Ingrid HD Beauty Innovation oraz Love Story – zapewnia Katarzyna Olędzka.
Dr Irena Eris wchodzi do gry
Swój kawałek z tego kolorowego tortu pragnie też wykroić marka Dr Irena Eris. W kwietniu, na targach kosmetycznych Cosmoprof w Bolonii, swoją premierę miały kosmetyki Provoke. Na ofertę składa się obecnie 25 produktów – pudry, fluidy, cienie, kredki do oczu i tusze, pomadki i błyszczyki. Jak przekonuje Magdalena Pawłowska, kierownik ds. PR marki Dr Irena Eris: – Nie nastawiamy się na walkę z konkurencją, lecz budujemy nasz świat. I dalej wyjaśnia: – Dodanie kosmetyków makijażowych do portfolio marki łączy się z naszym holistycznym podejściem do pielęgnacji. Dbamy o wszystkie aspekty kobiecego piękna, o wewnętrzną równowagę i doskonałe samopoczucie kobiet. Linia kosmetyków do makijażu, będąca połączeniem pielęgnacji z makijażem, doskonale uzupełnia ten koncept.
Dr Irena Eris Provoke jest marką premium i będzie dostępna w punktach, które mogą realizować taką sprzedaż. Firma chce też z ofertą dotrzeć na rynki eksportowe, uzupełniając portfolio produktów u dotychczasowych dystrybutorów, jak również próbując zainteresować nowych w nieobsługiwanych jeszcze rejonach świata. Szansy na powodzenie firma upatruje w zainteresowaniu, jakim kosmetyki cieszyły się podczas targów w Bolonii.
Również Verona była obecna w Bolonii, gdzie prezentowała nową odsłonę trzech brandów kosmetyki kolorowej: Ingrid, Vollare i Butterfly. Marki te, dostępne są w ofercie firmy od kilku lat i z powodzeniem znajdują nabywców w ponad 60 krajach świata. W tej chwili firma walczy o rynek amerykański, a równolegle stara się o ugruntowanie pozycji w kraju. – Zależy nam na umacnianiu marki w kanale tradycyjnym, równolegle z nowoczesnym, poprzez liczne i systematyczne działania odsprzedażowe kierowane do konsumentów – mówi Katarzyna Olędzka. – Zamierzamy kontynuować rozpoczęte zmiany, które – mamy nadzieję – umożliwią nam podwojenie wartości sprzedaży produktów sygnowanych logotypem Ingrid Cosmetics – zdradza. W tym celu na coraz większą skalę wdrażany jest projekt Akademia Urody Verona Products Professional, na który składają się między innymi cykliczne teoretyczno-praktyczne spotkania prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów wizażu i stylizacji. Projekt skierowany jest do personelu sklepów kluczowych partnerów biznesowych. Firma spore nadzieje wiąże też z markami Butterfly i Vollare, które poszerzyły się o liczne nowości i zyskały nowy design i jakość.
Również inni krajowi producenci mocno rozbudowują ofertę kosmetyków do makijażu. Przyglądając się tegorocznym nowościom, już widać, że zarówno firma Delia Cosmetics, jak i Bell, postawiły na lakiery do paznokci, pomadki, błyszczyki oraz fluidy. Pola nie oddają firmy Pierre René, Vipera, Hean, Wibo i inni. Jedynym problemem polskich producentów jest brak środków na masową, przede wszystkim telewizyjną reklamę, jednak atrakcyjne ceny oraz dbałość o jakość produktów powodują, że stają się coraz większą konkurencją dla marek zagranicznych. Swojej pozycji mocno będą musiały bronić Maybelline, Rimmel (który według GfK już w ubiegłym roku zanotował 5-proc. spadek udziałów) czy L’Oréal Paris. 


Anna Zawadzka-Szewczyk


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
04.11.2025 10:21
Kimberly-Clark przejmuje Kenvue za 48,7 mld dolarów – powstaje globalny Lewiatan beauty
Ten mariaż stworzy jedną z największych biznesowych grup na świecie.Kimberly-Clark

Kimberly-Clark, producent m.in. marek Huggies i Kleenex, ogłosił przejęcie spółki Kenvue Inc., należącej do segmentu zdrowia konsumenckiego, w transakcji gotówkowo-akcyjnej o wartości około 48,7 mld dolarów. Fuzja połączy dwóch światowych liderów w dziedzinie higieny osobistej i produktów zdrowotnych, tworząc jedną z największych grup w branży, z portfelem obejmującym 10 marek o rocznych przychodach przekraczających miliard dolarów.

Zgodnie z warunkami porozumienia, jednogłośnie zatwierdzonego przez rady nadzorcze obu firm, akcjonariusze Kenvue otrzymają 3,50 dolara w gotówce oraz 0,14625 akcji Kimberly-Clark za każdą posiadaną akcję Kenvue, co odpowiada łącznej wycenie 21,01 dolara za akcję. Po połączeniu nowy podmiot ma generować 32 mld dolarów rocznych przychodów oraz 7 mld dolarów skorygowanego EBITDA. Transakcja ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2026 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód regulacyjnych.

Kimberly-Clark szacuje, że fuzja przyniesie 2,1 mld dolarów rocznych synergii operacyjnych, z czego 1,9 mld dolarów pochodzić ma z oszczędności kosztowych, a 500 mln dolarów z dodatkowych przychodów. Po zakończeniu transakcji akcjonariusze Kimberly-Clark będą posiadać 54 proc. udziałów, a akcjonariusze Kenvue 46 proc. w nowym, zintegrowanym koncernie.

Nowa struktura połączy doświadczenie Kimberly-Clark w segmencie dóbr higieny osobistej z naukowo opracowanym portfolio Kenvue w zakresie zdrowia konsumenckiego, obejmującym takie marki jak Neutrogena, Tylenol i Aveeno. Siedziba główna pozostanie w Irving w Teksasie, natomiast Kenvue zachowa znaczącą obecność operacyjną, w tym zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne.

Przejęcie ma wzmocnić strategiczne przesunięcie Kimberly-Clark w kierunku kategorii o wyższej marży i szybszym wzroście, integrując kompetencje w zakresie innowacji, marketingu i R&D. Połączenie potencjału obu firm pozwoli stworzyć jednego z największych światowych graczy na rynku zdrowia i pielęgnacji osobistej, o silnej pozycji konkurencyjnej zarówno w Ameryce Północnej, jak i na kluczowych rynkach międzynarodowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.11.2025 10:20
Estée Lauder notuje wzrost sprzedaży w Q1 roku fiskalnego 2026
Globalny gracz świętuje dobre wyniki.Marzena Szulc

Estée Lauder Companies opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2026, wykazując wzrost sprzedaży netto do poziomu 3,481 mln dolarów. Oznacza to 4-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, kiedy sprzedaż netto wyniosła 3,361 mln dolarów. Organiczna sprzedaż netto osiągnęła wartość 3,455 mln dolarów, co stanowi wzrost o 3 proc. rok do roku.

Segment pielęgnacji skóry, stanowiący kluczowy filar działalności koncernu, odnotował wzrost o 3 proc.. Na wyniki pozytywnie wpłynęła szczególnie dobra sprzedaż marek La Mer oraz Estée Lauder, które utrzymują wysoką pozycję w segmencie premium.

W kategorii makijażu sytuacja była mniej optymistyczna — sprzedaż spadła o 2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek ten był głównie rezultatem słabszych wyników marki Bobbi Brown, mimo stabilnej sprzedaży innych marek w portfolio koncernu.

„Co napawa optymizmem, nabieramy rozpędu w całej organizacji dzięki znaczącym zmianom operacyjnym, które wprowadziliśmy do tej pory, aby działać szybciej i sprawniej” – powiedział Stéphane de La Faverie, prezes i dyrektor generalny. „Te wyniki wzmacniają naszą pewność co do perspektyw na rok fiskalny 2026 – rok przełomowy – ponieważ przywracamy organiczny wzrost sprzedaży i po raz pierwszy od czterech lat zwiększamy marżę operacyjną”.

Najsilniejszy wzrost Estée Lauder zanotowała w segmencie zapachów, gdzie sprzedaż zwiększyła się aż o 13 proc. we wszystkich regionach geograficznych. Wynik ten napędzały szczególnie marki Le Labo, Tom Ford Beauty oraz Jo Malone London, które konsekwentnie umacniają pozycję na rynku luksusowych perfum.

Z kolei kategoria pielęgnacji włosów odnotowała spadek o 7 proc., co wynikało przede wszystkim z niższej sprzedaży produktów marki Aveda. Mimo zróżnicowanych wyników w poszczególnych segmentach, Estée Lauder utrzymuje stabilny wzrost przychodów, koncentrując się na dalszym rozwoju marek premium i zróżnicowaniu oferty produktowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. listopad 2025 22:15