NielsenIQ od ponad 10 lat publikuje listę najlepszych innowacji w obszarze FMCG. W tegorcznym raporcie Top Breakthrough Innovation 18 zwycięzców w Europie pochodzi z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Polski, Francji, Włoch, Portugalii, Norwegii i Austrii.
Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hair in Balance by Only Bio – wegańskie produkty zawierające minimum 98 proc. składników pochodzenia naturalnego – okazały się największą innowacją w Polsce. Na liście zwycięzców jest jednak więcej innowacyjnych produktów kosmetycznych. W Niemczech, Włoszech i we Francji jest to NIVEA Luminous630 – intensywne serum do twarzy przeciwko przebarwieniom. W Wielkiej Brytanii – tusz Maybelline Lash Sensational Sky High.
W rankingu Top Breakthrough Innovation wyróżnione zostają udane premiery niezależnie od strategii wejścia na rynek – takie, które zdołały wstrząsnąć kategorią i sprawić że marka znacząco urosła, ale także te nieco bardziej niszowe, stworzone by zachwycić konkretną grupę docelową. Ponadto nowy raport wyróżnia produkty oferujące innowacyjne benefity zanim staną się one standardem w danej kategorii, a także nowe marki na rynku.
Dane NielsenIQ pokazują spadek liczby innowacji w ciągu ostatnich lat – z prawie 54 tys. innowacji w 2019 r. do 38 tys. w 2021 r. w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Ten spadkowy trend utrzymuje się w 2022 roku.
Według analityków Nielsena z pracy nad innowacjami nie warto rezygnować. – Rozwój nowych produktów pozostaje realną strategią wzrostu dla producentów, ponieważ konsumenci wciąż wykazują silny apetyt na istotne innowacje – mówi Celine Grena, liderka NielsenIQ BASES Europe. – Nasze najnowsze dane pokazują, że tylko ułamek – 6 proc. – kupujących na całym świecie ma obecnie awersję do nowych produktów. 94 proc. konsumentów FMCG jest otwartych na próbowanie nowych rzeczy. To trend, z którego mogliby skorzystać nie tylko duzi gracze, ale także małe i średnie marki – podkreśla.