StoryEditor
Producenci
02.12.2020 00:00

Razem w słusznej sprawie, czyli jak zaprojektować akcję CSR?

CSR, z angielskiego Corporate Social Responsibility czyli Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to strategia, która łączy ze sobą rozwój firmy z działaniami społecznymi. Prowadząc akcje CSR firmy zwracają uwagę na istotne problemy społeczne i wspierają organizacje pozarządowe. W ten sposób kształtują pozytywny wizerunek firmy. Jak zaplanować akcję CSR i czy warto włączać się w kontrowersyjne akcje? O tym pisze Dolores Greń, dyrektor marketingu firmy Silcare, biolog, kosmetolog, marketingowiec z wykształcenia, szkoleniowiec, autorka publikacji z dziedziny marketingu. 

Strajk Kobiet to niewątpliwie jedno z większych wydarzeń upływającego roku. Marki kosmetyczne nie pozostały głuche na to, co się dzieje w przestrzeni publicznej. Choć większość woli zachować bezpieczną neutralność, to część opowiedziała się po stronie swoich głównych odbiorczyń, wspierając i nagłaśniając akcje protestujących. To niewątpliwie przełom w real time marketingu w polskim wydaniu, nie bać się kontrowersyjnych tematów i włączać je w komunikację.

Marki zyskują w ten sposób charakter, pokazują, że nie są dla wszystkich, bardziej wyostrzają swój przekaz do person, czyli zdefiniowanych grup docelowych. Choć dla niektórych jest to po prostu fala, na której warto się ponieść, czyli działajmy szybko, nie myśląc o konsekwencjach. Na pewno taki sposób komunikacji powinien być tożsamy z tonem głosu marki. Inaczej nie będziemy autentyczni. Zaszkodzimy sobie, gdy spadnie na nas fala hejtu od naszej grupy docelowej, która poczuje się oszukana.

Jak to jednak z trendami komunikacyjnymi bywa, śpieszmy się w nich ogrzewać, bo tak szybko odchodzą. Temat strajków spowszedniał. Komunikacja także. Czy był to tylko krótkofalowy zryw? Pomagajmy mądrze i długofalowo, na tym możemy skorzystać, jeśli jesteśmy spójni i konsekwentni. Wiemy, że fundacje robią dużo dobrego, bazując na wsparciu, zatem warto wspólnie z nimi zaplanować akcję, która będzie spójna z wartościami marki. Taki przekaz niesie ze sobą emocjonalny komunikat i jest kodowany przez grupę docelową. Jest to sytuacja win-win, warto mówić o tym szczerze, że obie strony zyskują.

Czy marki robią to dla rozgłosu? Tak, ale warto pamiętać, że marki to twory biznesowe, jest to dobrowolna decyzja, by 1 proc. wypracowanych zysków przeznaczać na pomaganie. Takie działania budują kulturę organizacyjną. Niektóre firmy robią to spójnie wewnętrznie i zewnętrznie, co daje głębszy wymiar. Organizują wraz z pracownikami np. dzień pomocy w schronisku zamiast imprezy integracyjnej. Zyskują podwójnie, integrują i wspierają.

Jak zaprojektować akcję? Nie warto co chwilę zmieniać motywu przewodniego naszego charakteru społecznie odpowiedzialnych akcji. Warto dopracować projekt długoterminowy. Można zacząć od beneficjentów lokalnych. Często im trudniej jest pozyskać środki, przebić się do mediów. Przykładem takiego rozwiązania jest nasza współpraca z fundacją „Masz Prawo”. Złotówka od sprzedanego kremu do rąk z linii So Rose So Gold wędruje na konto fundacji, która wspiera dzieci z wadami genetycznymi.

Ta akcja to echo naszych działań związanych ze wsparciem Strajków Kobiet. Wtedy poparliśmy protestujących dedykując im specjalny odcień lakieru hybrydowego. Jednak zależy nam, aby pomagać długofalowo, włączyć klientów do wspólnego myślenia o innych. Niby drobna rzecz, ale swoimi decyzjami zakupowymi wpływają na to, żeby pomagać.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.06.2025 16:30
Zmarł Leonard A. Lauder, współtwórca sukcesu Estée Lauder Companies
Leonard Lauder był tytanem branży.Estee Lauder Companies

W wieku 92 lat zmarł Leonard A. Lauder – miliarder, filantrop i wieloletni lider Estée Lauder Companies (ELC). Informację o jego śmierci, która nastąpiła 14 czerwca 2025 roku w otoczeniu najbliższej rodziny, przekazał amerykański koncern kosmetyczny. Prywatna ceremonia pożegnalna odbędzie się w gronie rodziny i przyjaciół. Zmarły pozostawił żonę Judy Glickman Lauder, dwóch synów – Williama P. i Gary’ego M. – oraz pięcioro wnucząt.

Leonard Lauder pełnił funkcję prezesa ELC w latach 1972–1995, a w latach 1982–1999 był także dyrektorem generalnym firmy. Od 1995 roku do czerwca 2009 piastował stanowisko prezesa zarządu. Przez dekady był kluczową postacią w rozwoju Estée Lauder Companies, nie tylko jako lider organizacyjny, lecz także jako strateg i innowator. Według obecnego CEO firmy, Stéphane’a de La Faverie, Lauder był „ikoną i pionierem”, który wywarł trwały wpływ na globalny przemysł kosmetyczny.

W czasie swojej kariery Leonard Lauder odpowiadał za uruchomienie pierwszego laboratorium badawczo-rozwojowego ELC, a także był siłą napędową globalnej ekspansji koncernu. To pod jego kierownictwem powstały takie marki jak Aramis, Clinique czy Lab Series, które dziś należą do fundamentów oferty Estée Lauder Companies. W ostatnich dekadach aktywnie uczestniczył także w procesie przejęć marek – w tym m.in. Aveda, Bobbi Brown, Jo Malone London, La Mer oraz MAC Cosmetics.

Lauder był nie tylko liderem biznesowym, ale także mentorem dla kolejnych pokoleń pracowników i menedżerów. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, jego wizja i empatia będą miały trwały wpływ na przyszłość koncernu. Jako syn założycieli ELC – Estée i Josepha Lauderów – kontynuował rodzinne dziedzictwo, rozwijając firmę z nowojorskiego przedsiębiorstwa kosmetycznego w jednego z globalnych liderów branży beauty, o przychodach sięgających miliardów dolarów rocznie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.06.2025 15:30
Kolejny collab spożywczo-urodowy; H&M Beauty i Chupa Chups łączą siły licząc na siłę nostalgii
Nowy collab z Perfetti Van Melle wpisuje się w rosnący trend współprac między brandami spożywczymi a kosmetycznymi.H&M Beauty

H&M Beauty ogłosiło wprowadzenie na rynek swojej pierwszej globalnej edycji limitowanej produktów kosmetycznych. Kolekcja, której premiera zaplanowana jest na lipiec 2025 roku, powstała we współpracy z marką Chupa Chups i inspirowana jest kultowymi smakami lizaków. Nowość skierowana jest do klientów na całym świecie, a jej wyróżnikiem ma być połączenie funkcjonalności produktów z intensywnymi doznaniami zapachowymi.

W skład kolekcji wchodzą między innymi maseczka do ust na noc o aromacie truskawkowej śmietanki i czekoladowej wanilii, błyszczyki inspirowane klasycznymi słodyczami Chupa Chups oraz mgiełka do twarzy o owocowym zapachu. Jak podkreślają przedstawiciele marek, linia ma wprowadzać element zabawy do codziennej pielęgnacji, odpowiadając jednocześnie na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty sensoryczne, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Zdaniem Marty Ballesteros, managerki licencji globalnych w firmie Perfetti Van Melle, właściciela marki Chupa Chups, współpraca ma „zamienić codzienne rytuały w przyjemne doświadczenia, przesycone duchem beztroskiej zabawy”. To element strategii opierającej się na tzw. IP nostalgia, czyli wykorzystaniu rozpoznawalnych marek dzieciństwa do przyciągania uwagi młodszych konsumentów – zwłaszcza pokolenia Z i Millenialsów.

image

Kolejna marka alkoholi wchodzi w segment beauty: Fireball wypuszcza pomadkę

Współpraca H&M Beauty z Chupa Chups to przykład szerszego zjawiska na rynku, w którym granice między branżą spożywczą a kosmetyczną coraz bardziej się zacierają. Coraz więcej marek stawia na tzw. multisensoryczne doświadczenia, łącząc smak, zapach i wizualną estetykę w jednym produkcie. Trend ten wskazuje na rosnącą potrzebę konsumentów, by pielęgnacja nie była już tylko funkcjonalna, lecz także angażowała zmysły w podobny sposób jak jedzenie – poprzez zapachy inspirowane słodyczami, kolory przywołujące skojarzenia z deserami czy opakowania nawiązujące do kultowych produktów spożywczych. Takie działania to nie tylko marketingowy chwyt, ale sygnał głębszej transformacji – beauty staje się dziś częścią szerszego, emocjonalnego i zmysłowego doświadczenia codzienności. H&M Beauty, rozwijając ofertę o zabawne, „instagramowe” kosmetyki z rozpoznawalnym brandingiem, umacnia swoją pozycję w segmencie beauty, w którym emocje, estetyka i zapach są równie ważne, co skład i skuteczność działania.

W przeszłości w takie współprace weszły m.in. Domino‘s Pizza, Tymbark, Velveeta, E. Wedel czy Peeps.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. czerwiec 2025 18:42