StoryEditor
Producenci
28.05.2018 00:00

Składniki do kosmetyków naturalnych pod kontrolą

Firma BASF, globalny dostawca składników do kosmetyków naturalnych przeprowadziła przegląd portfolio surowców wykorzystywanych do ich produkcji w celu spełnienia kryteriów jakościowych.

Umożliwi to producentom kosmetyków uzyskanie wiarygodnych informacji na temat stopnia naturalnego pochodzenia składników bez większego wysiłku. Norma ISO 16 128 Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej zawiera zalecenia dotyczące klasyfikacji składników naturalnych i ekologicznych oraz oferuje wskazówki dotyczące określania naturalności zarówno składników, jak i produktów końcowych.

Ujednolicona definicja składników naturalnych i ekologicznych promuje większą przejrzystość informacji dla producentów i użytkowników końcowych.

Od kilku lat BASF klasyfikuje surowce do produkcji kosmetyków zgodnie z prostym i wygodnym systemem wykorzystując symbol „liście”. Liczba liści (od jednego do czterech) określa stopień naturalnego pochodzenia produktu. Ponieważ metoda obliczeń jest identyczna z opisaną w normie ISO, system liści ułatwia wybór składników w celu tworzenia receptur opracowanych zgodnie z wymaganiami ISO.

BASF Care Chemicals oferuje składniki do produkcji kosmetyków do pielęgnacji i higieny osobistej, artykułów chemii gospodarczej, artykułów chemii przemysłowej, jak również artykułów stosowanych do celów technicznych. Jest jednym z wiodących dostawców dla przemysłu kosmetycznego, jak również branży detergentów i środków czyszczących.

Portfolio produktów obejmuje m.in. substancje powierzchniowo czynne, emulgatory, polimery, emolienty, kosmetyczne składniki aktywne, filtry UV oraz absorbenty. Fabryki oraz centra badań i rozwoju firmy znajdują się we wszystkich regionach świata.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.05.2025 14:59
Zmiany personalne na szczycie Novo Nordisk – producenta Ozempicu i Wegovy

Lars Jorgensen, dyrektor generalny koncernu Novo Nordisk, ustąpi ze stanowiska. Firma, produkująca m.in. Ozempic i Wegovy, znajduje się w trudnej sytuacji, wynikającej ze wzrostu konkurencji w USA.

Lars Jorgensen pracował w Novo Nordisk od 1991 roku, dyrektorem generalnym był roku 2017. W ostatnich latach kierowany przez niego koncern stał się globalnym liderem w leczeniu cukrzycy i otyłości dzięki wprowadzeniu na rynek takich preparatów jak Ozempic i Wegovy.

Ostatnie miesiące to dla duńskiego koncernu czas zmagań z konkurencją - głównie ze strony amerykańskiej firmy Eli Lilly, produkującej preparat Zepbound. Ten ostatni wyprzedził w marcu na amerykańskim rynku Wegovy pod względem ilości wystawianych recept.

O problemach firmy pisaliśmy w artykule Ozempic przestaje być lekiem-cudem? Nowe kłopoty w raju dla Novo Nordisk

Od początku 2025 roku wycena akcji Novo Nordisk spadła o 32 proc., dodatkowo po ogłoszeniu decyzji o rezygnacji Jorgensena spadek pogłębił się o kolejne 2,2 proc. Jak wyjaśniają Duńczycy, zmiany na szczycie firmy są odpowiedzią na wyzwania rynkowe, mają też spowodować wzmocnienie pozycji europejskiego producenta.

Jorgensen będzie pełnił swoje zadania do czasu wyznaczenia następcy. Jak podaje CNBC, jego poszukiwania już trwają.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.05.2025 12:17
Nivea pozwana za mylące oznaczenia składników naturalnych
Siedziba Beiersdorf w Hamburgumat. prasowe

Beiersdorf Inc., właściciel marki Nivea, stanął w obliczu pozwu zbiorowego złożonego 25 kwietnia 2025 roku w sądzie federalnym w Kalifornii. Sprawa dotyczy rzekomo wprowadzających w błąd oznaczeń produktów do pielęgnacji skóry z linii Nourish by Nature oraz Naturally Good. Pięciu powodów twierdzi, że zakupiło kosmetyki z etykietami informującymi o „X proc. składników pochodzenia naturalnego”, mimo że produkty miały zawierać głównie substancje syntetyczne.

W pozwie podniesiono, że Beiersdorf oparł swoje deklaracje o normę ISO 16128 – wytyczną opracowaną przez branżę kosmetyczną, która nie ma mocy prawnej i nie została stworzona z myślą o marketingu konsumenckim. Norma ta pozwala klasyfikować niektóre składniki chemicznie przetworzone jako „pochodne naturalnie”, co – zdaniem powodów – wprowadza konsumentów w błąd, zwłaszcza tych kierujących się troską o środowisko i wrażliwą skórę.

Powodowie domagają się odszkodowania, przeprowadzenia procesu przed ławą przysięgłych oraz nadania sprawie statusu pozwu zbiorowego. Grupa miałaby objąć wszystkich konsumentów z Kalifornii, którzy kupili wskazane produkty Nivea od 25 kwietnia 2021 roku do dziś. Skala sprawy może być znaczna, biorąc pod uwagę wielkość rynku kosmetycznego w Kalifornii i rosnące zainteresowanie produktami „naturalnymi”.

Sprawa zwraca uwagę na szerszy problem braku jednoznacznych regulacji dotyczących stosowania pojęć takich jak „naturalny” czy „pochodzenia naturalnego” w przemyśle kosmetycznym. Wynik postępowania może mieć istotne konsekwencje dla całego sektora w USA – zarówno pod kątem ewentualnych rekompensat, jak i wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących transparentności etykietowania produktów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. maj 2025 05:39