StoryEditor
Producenci
11.09.2023 09:02

Sławomir Ziemski, Miraculum: konsekwentnie realizujemy założenia poprawy rentowności. Wzrostom sprzedaży towarzyszy mocna dyscyplina kosztowa

Sławomir Ziemski, prezes Miraculum / Miraculum
Firma kosmetyczna Miraculum w I półroczu 2023 r. wypracowała 24,4 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 17 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Prawie 3-krotnie wzrosła EBITDA, która wyniosła 804 tys. zł. Wzrost wypracowany został praktycznie we wszystkich kanałach sprzedaży i markach. Jednocześnie spółka utrzymuje mocną dyscyplinę kosztową, dzięki czemu istotnie poprawiła również wynik operacyjny i netto.

W I półroczu 2023 r. zysk operacyjny wyniósł 239 tys. zł, wobec straty w wysokości 195 tys. zł rok wcześniej. Na poziomie wyniku netto Miraculum zmniejszyło stratę o ponad 0,5 mln  zł. Wynik netto (strata) wyniosła 447 tys. zł (wobec straty 966 tys. zł rok wcześniej).

Sławomir Ziemski, prezes Miraculum komentuje:

W I półroczu 2023 spółka odnotowała wzrosty przychodów praktycznie we wszystkich kanałach sprzedaży, a także praktycznie we wszystkich posiadanych markach. Wyniki są osiągane przy mocnej dyscyplinie kosztowej, rozsądnej weryfikacji planów inwestycyjnych, dywersyfikacji i umocnieniu kanałów dystrybucji, optymalizacji rozwiązań logistycznych oraz efektywnym zarządzaniu zapasami. Spółka konsekwentnie realizuje założenia poprawy rentowności i minione półrocze wpisuje się w trend poprawy sytuacji ekonomicznej Miraculum.

Najwyższy wzrost odnotował eksport, który wzrósł o 49 proc. r/r do niemal 6 mln zł. Dynamiczny wzrost był możliwy dzięki wzbogacaniu oferty produktowej, co przekłada się na zwiększone zainteresowanie potencjalnych kontrahentów produktami nowych linii. Kontrakty zrealizowane w I półroczu 2023 r. to między innymi efekt udziału w targach w Malezji we wrześniu 2022 r. Spółka planuje dalsze poszerzanie sieci kontaktów poprzez udział jesiennych targach World Middle East w Dubaju.

Nowoczesny kanał dystrybucji wypracował ponad 10 mln zł i jest to wzrost o 16 proc. r/r. Znaczenie tego kanału w przychodach spółki stale rośnie i obecnie wynosi już 43 proc. wszystkich obrotów firmy. Na wzrost sprzedaży w nowoczesnym kanale dystrybucji w I półroczu 2023 r. wpłynęło wzmocnienie istniejącej współpracy (m.in. drogerie Rossman, Hebe, Natura, Notino) oraz ponawiane lub nowe akcje z sieciami dyskontów: Biedronka, Kaufland. W minionym półroczu dużym sukcesem Miraculum było poszerzenie oferty w drogeriach Rossmann o nowe wody Chopin dla kobiet.

Jeśli chodzi sprzedaż w poszczególnych markach, największe nominalne wzrosty wygenerowały marki Chopin, Paloma, Joko, Tanita oraz Wars. Wzrost przychodów w marce Joko został uzyskany dzięki rozwojowi oferty produktowej między innymi o produkty do pielęgnacji paznokci oraz podkłady.

Miraculum to notowana na GPW polska spółka kosmetyczna. Na rynku funkcjonuje od 1924 roku. Jej działalność koncentruje się na opracowywaniu i sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, wyrobów perfumeryjnych, preparatów do depilacji oraz kosmetyków do makijażu. Spółka skupia w swoim portfolio 12 marek: Miraculum, Być Może.., Gracja, Pani Walewska, Wars, Lider, Tanita, Paloma, Joko, Chopin, Gracja Bio oraz Prastara.

Czytaj też: Pollena-Aroma produkuje wodę Prastara dla Miraculum

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 10:54