StoryEditor
Producenci
27.11.2018 00:00

[SONDA: 2019 W BRANŻY KOSMETYCZNEJ] Paweł Pietruszka, Torf Corporation: Na branżę wpływa konsolidacja w handlu

Kilka sieci odpowiada już za ponad 80 proc. obrotów całego rynku kosmetycznego, drogerie i dyskonty determinują jego rozwój. Branża kosmetyczna zmierzy się m. in z konsolidacją handlu – wskazuje Paweł Pietruszka, prezes zarządu firmy Torf Corporation.   

Jaki będzie 2019 r. dla branży kosmetycznej?

To będzie kolejny rok pod znakiem dużych wyzwań, zarówno tych związanych z konsolidacją rynku dystrybucji, jak i oczekiwaniami konsumentów. Kilka sieci odpowiada już za ponad 80 proc. obrotów całego rynku, drogerie i dyskonty determinują rozwój całego rynku. Dochód rozporządzalny rośnie i mimo delikatnego wyhamowania wzrostu gospodarczego wciąż będzie się zwiększał, dzięki temu rosnąć może koszyk zakupowy konsumentów. Wciąż będzie duża presja konsumentów na nowości i ciekawostki kosmetyczne, co z pewnością pozwoli utrzymać dynamikę w najbardziej innowacyjnych kategoriach.

Jakie konsumenckie trendy będą miały największy wpływ na biznes kosmetyczny?

Na podstawie obserwacji rynków zachodnioeuropejskich mogę powiedzieć, że przychodzi czas kosmetyków o oryginalnych, ale też wiarygodnych składach. Konsumenci coraz większą wagę przywiązują nie tylko do modnych składników, ale coraz częściej weryfikują ich jakość. To będzie rok kosmetyków naturalnych i organicznych.

W których kategoriach spodziewa się Pan największej dynamiki?

Duży potencjał z pewnością będzie dotyczył kluczowych kategorii: pielęgnacji twarzy, makijażu czy pielęgnacji włosów. W głównej mierze segmenty będą rosły wskutek premiumizacji poprzez wzrost średniej ceny, a nie wolumenu.

W jakie zupełnie nowe kategorie zamierzacie wejść?

Umacniamy swoją pozycję w istniejących kategoriach. To są duże i rozwojowe obszary, dlatego koncentrujemy się na tym, na czym znamy się najlepiej. Poza kategoriami typowo pielęgnacyjnymi rozwijamy swoją ofertę w kategorii produktów do higieny jamy ustnej.

Jakie są plany rozwoju firmy w 2019 r. w kraju i na świecie?

Chcemy rozwijać się w zrównoważony sposób i  wzmocnić naszą pozycję na polskim rynku, ale także postawić na dalszy rozwój eksportu, który w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie i zakładamy utrzymanie tej tendencji. Koncentrujemy się w głównej mierze na rynkach europejskich, ale też jesteśmy otwarci na inne regiony świata. Dużym wyzwaniem eksportowym jest niestabilna sytuacja polityczna, brexit, wzrost nastrojów protekcjonistycznych i ryzyka walutowe.

Co będzie największym wyzwaniem dla branży kosmetycznej?

Jednym z ważniejszych wyzwań będzie wejście w życie ustawy o kosmetykach, która ma uporządkować sytuację prawną w branży. Niemniej jednak wnosi sporo niepewności, jak służby sanitarne będą egzekwować jej zapisy. Drugim istotnym wydarzeniem jest wejście w połowie lipca 2019 roku wytycznych do Rozporządzenia 1229, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy sposób i zakres komunikacji z konsumentami  poprzez zapisy na opakowaniach.

Co może zahamować rozwój lub osłabić dynamikę rynku kosmetycznego i wpłynąć na inwestycje firm?

Nagłe i nieprzewidywalne zmiany w prawie, drastyczna zmiana warunków otoczenia biznesowego, zamieszanie na rynkach zagranicznych lub znaczący wzrost cen surowców kosmetycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 15:51
Coty ogłasza globalne cięcia etatów – 700 miejsc pracy do likwidacji
Firma, która ma w portfolio między innymi Bourjois, Hugo Boss i Kylie Cosmetics, zapowiedziała redukcje zasobów ludzkich.Coty

24 kwietnia firma Coty poinformowała o planowanym zwolnieniu 700 pracowników na całym świecie. Decyzja ta jest częścią trwającej od 2020 roku transformacji strategicznej pod nazwą „All-in to Win”, której celem jest poprawa rentowności i uproszczenie struktur operacyjnych. Choć nie wskazano, które stanowiska zostaną objęte redukcją, Coty zadeklarowało, że przestrzegać będzie wszystkich wymaganych przepisów prawnych wobec osób dotkniętych zmianami.

Koszty związane z najnowszym etapem restrukturyzacji wyniosą 80 mln dolarów w formie jednorazowej płatności gotówkowej. Mimo tego wydatku, firma oczekuje rocznych oszczędności w wysokości 130 mln dolarów przed opodatkowaniem – w tym 80 mln dolarów już w 2026 roku oraz 50 mln dolarów w 2027. Dodatkowo, w ramach programu produktywności, Coty planuje wygenerować 120 mln dolarów oszczędności w łańcuchu dostaw i obszarze zakupów w 2025 roku.

Transformacja Coty opiera się na czterech filarach. Należy do nich uproszczenie struktury organizacyjnej w kluczowych regionach operacyjnych, co ma ograniczyć dublowanie funkcji i zwiększyć efektywność działania. Firma planuje również scentralizowanie funkcji wsparcia w celu ich lepszego dopasowania do nowych struktur regionalnych. Trzecim elementem jest skoncentrowanie zasobów na mniejszej liczbie inicjatyw innowacyjnych, które mają przynieść większy wpływ rynkowy.

Czwarty filar reformy zakłada optymalizację wydatków poprzez strukturalne ograniczenie kosztów stałych niezwiązanych z zatrudnieniem. Dyrektor generalna Coty, Sue Nabi, podkreśliła, że nadrzędnym celem programu „All-in to Win” jest stworzenie bardziej odpornej i rentownej organizacji, zdolnej do trwałego wzrostu i dalszych inwestycji w rozwój marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 13:41
Kiril Marinov, Henkel: Stawiamy na gospodarkę obiegu zamkniętego
Henkel Polska na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.Henkel Polska

Podczas 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Kiril Marinov, dyrektor zarządzający Henkel Consumer Brands, wziął udział w panelu poświęconym gospodarce obiegu zamkniętego. Dyskusja skupiła się na wpływie nadchodzących regulacji unijnych na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Eksperci podkreślali konieczność traktowania odpadów jako cennych zasobów, projektowania procesów produkcyjnych z myślą o cyrkularności oraz minimalizowania powstawania odpadów.

Podczas panelu Kiril Marinov przedstawił konkretne działania, które Henkel podejmuje w odpowiedzi na nadchodzące rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). W ubiegłym roku 26 proc. plastiku użytego w opakowaniach Henkel pochodziło z recyklingu, a w 2025 roku firma planuje osiągnąć poziom 30 proc. Tym samym Henkel wyprzedzi o pięć lat regulacje unijne, które będą obowiązywać dopiero od 2030 roku.

W kontekście cyrkularności Polska wypada korzystnie na tle średniej światowej. Jak zaznaczył Kiril Marinov, poziom ponownego wykorzystania materiałów w Polsce wynosi 10,2 proc., podczas gdy średnia światowa to 8,6 proc.. Ekspert podkreślił, że nasz kraj ma potencjał, by stać się jednym z liderów gospodarki obiegu zamkniętego w Europie, na wzór Holandii, gdzie recykling materiałów osiągnął poziom 25 proc.

Transformacja opakowań w Henklu obejmuje całe portfolio produktów. Obecnie 91 proc. opakowań firmy nadaje się do ponownego użycia lub recyklingu, a celem na 2025 rok jest osiągnięcie 100 proc. Henkel zmniejszył także wykorzystanie surowców ropopochodnych o 35 proc. i dąży do dalszej redukcji o połowę. Dodatkowo wszystkie europejskie zakłady produkcyjne Henkla osiągnęły neutralność pod względem emisji CO₂.

Jeszcze kilka lat temu butelki płynu do prania [Persil] były wykonywane z przezroczystego materiału, a konsumenci mogli zobaczyć, jak produkt wygląda wewnątrz opakowania. Od dwóch lat stosujemy polietylen o wysokiej gęstości, włączając w proces produkcyjny 50 proc. recyklowanego plastiku. [...] Obecnie butelki są białe, ze względu na brak możliwości znalezienia na rynku wysoce przezroczystego materiału dla recyklowanego polietylenu. Zdecydowaliśmy się na ten kompromis, stawiając zrównoważony rozwój ponad dotychczasowy wygląd produktu

wytłumaczył Kiril Marinov.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 16:29