StoryEditor
Producenci
25.06.2020 00:00

Sprzedaż marek własnych wystrzeliła w górę w czasie pandemii

Okres pandemii przyspieszył rozwój marek własnych. W kategoriach kosmetyczno-chemicznych w czasie lockdown ich sprzedaż wzrosła dwucyfrowo – wynika z analiz firmy badawczej Nielsen.

W ciągu ostatnich miesięcy wzrosło znaczenie korzystnej ceny, jako czynnika decydującego o wyborze produktu czy danej marki. Część konsumentów  zwraca się w stronę tzw. produktów ekonomicznych. Przełożyło się to na wzrost znaczenia marek własnych, zarówno w kategoriach spożywczych, jak i kosmetyczno-chemicznych – pokazują dane Nielsena.

Pomiędzy oboma rynkami są jednak pewne różnice. W przypadku kategorii spożywczych, zarówno brandy producentów, jak i marki własne notowały zarówno przed, jak w trakcie lockdown, wzrosty sprzedaży rok do roku. Większą dynamiką wykazywały się marki sieci handlowych.

Nielsen, panel handlu detalicznego, zmiana sprzedaży wartościowej, porównanie rok do roku, cała Polska

Natomiast w przypadku kategorii kosmetyczno-chemicznych w okresie 12 miesięcy przed pandemią (do lutego 2020 r.)  sprzedaż marek własnych rosła o 7 proc. a brandów producentów o 5 proc. Natomiast w okresie marzec-kwiecień 2020, czyli podczas społecznej izolacji sprzedaż marek własnych wzrosła aż o 14 proc. rok do roku. – To jest związane na pewno z tym, że marki własne są bardzo silne w kategoriach chemicznych, jak papier toaletowy, chusteczki, mydło, na które nagle zwiększył się popyt. Bardzo dynamicznie rósł segment ekonomiczny mydeł, co miało duży wpływ na wyniki. Podobnie jak to, że sprzedaż przesuwała się do kanałów, gdzie marki własne są bardzo silne. Natomiast brandy producentów dominują w kategoriach typowo kosmetycznych, które w czasie pandemii radziły sobie gorzej. Tracili wszyscy gracze, zarówno globalne, jak i lokalne firmy, ponieważ zmieniły się potrzeby konsumentów – skomentował Konrad Wacławik, client team manager retailer services w Nielsen Polska prezentując tendencje sprzedażowe i zachowania konsumentów podczas webinaru „Branża FMCG po burzy. Jak nawigować w nowej rzeczywistości i przygotować się na kolejną falę”.  

W maju, zarówno sprzedaż marek producentów, jak i private label, spadła o 1 proc. rok do roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 15:49