StoryEditor
Producenci
30.10.2023 16:55

Szef Unilevera niezadowolony z wyników przedstawia nowy plan na szybszy wzrost

Hein Schumacher, dyrektor generalny Unilevera / Unilever
Unilever podał wyniki finansowe za trzeci kwartał 2023. Sprzedaż nadal rosła głównie wartościowo dzięki wzrostowi cen. Hein Schumacher, dyrektor generalny koncernu stwierdził, że wyniki firmy nie odpowiadają jej potencjałowi.

Sprzedaż Unilevera w trzecim kwartale 2023 r. wzrosła ogółem o 5,2 proc. przy   wzroście cen o 5,8 proc. i spadku wolumenu o -0,6 proc.

Wyniki były dodatnie w kategoriach Beauty & Wellbeing (o 7,4 proc. przy równowadze wzrostu cen i wolumenu), Personal Care (8 proc. przy 4 proc. wzrostu wartościowo i 3,9 proc. ilościowo, do czego przyczynił się dwucyfrowy wzrost sprzedaży dezodorantów) oraz Home Care (5,3 proc., wzrost ilościowy 0,4 proc., wartościowy o 4,8 proc.), a ujemne w kategoriach spożywczych.

Obroty koncernu spadły o -3,8 proc. do 15,2 miliarda euro. Czołowe marki, odpowiadające za 56 proc. obrotu Grupy zapewniły firmie bazowy wzrost sprzedaży o 7,2 proc., przy wzroście cen o 5,7 proc. i wzroście wolumenowym o 1,4 proc. Przyczyniły się dobre wyniki takich marek z kategorii kosmetycznych, jak Dove, Rexona i Sunsilk oraz spożywczej Hellmann’s,

Prognozy koncernu na 2023 r. pozostają niezmienione, przy podstawowym wzroście sprzedaży powyżej 5 proc. i niewielkiej poprawie podstawowej marży operacyjnej. Dyrektor generalny Unilevera Hein Schumacher w swoim oświadczeniu stwierdził jednak, że wyniki koncernu nie są zadowalające.

 

Unilever to firma o mocnych fundamentach: portfel świetnych marek, z których korzysta 3,4 miliarda ludzi każdego dnia, pozycje numer jeden lub dwie w kategorii pod względem 80 proc. obrotów, niezrównany zasięg globalny i zespół utalentowanych ludzi. Pomimo tych mocnych stron, nasze wyniki w ostatnich latach nie odpowiadały naszemu potencjałowi. Jakość naszego wzrostu, produktywność i zyski nie są zadowalające

– oznajmił Hein Schumacher.

Dodał, że ustalony został nowy plan działania skupiający się na szybszym rozwoju, większej wydajności i produktywności oraz prostocie. Szybszy wzrost ma być napędzany poprzez innowacje i inwestycje w najsilniejsze marki.

Lepsze wyniki Unilever zamierza osiągnąć poprzez następujące cele:

Szybszy wzrost  

1. Skoncentruj się najpierw na 30 najsilniejszych markach reprezentujących ponad 70 proc. obrotów

2. Zapewnij niemożliwą do pominięcia przewagę marki – uwzględniając wszystkie elementy preferencji konsumentów

3. Skaluj wieloletnie innowacje – pobudzanie rynku i premiumizacja

4. Zwiększaj inwestycje w markę i zyski – koncentrując inwestycje na obszarach, które wywierają wpływ

5. Selektywnie optymalizuj portfel – bez większych i transformacyjnych przejęć

 

Produktywność i prostota

6. Odbuduj marżę brutto – przejście od oszczędności brutto do produktywności netto

7. Skoncentruj nasze zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju – wywierając wpływ na czterech priorytetowych obszarach

8. Zwiększaj korzyści nowej organizacji – zapewniając jednopunktową odpowiedzialność

 

Kultura wydajności

9. Odnowiony zespół – lider zmiany

10. Zwiększaj i nagradzaj lepsze wyniki – dzięki nowym ramom nagradzania

We wszystkich obszarach Unilever ma skupić się na mniejszej liczbie rzeczy, zrobionych lepiej i z większym skutkiem.  

Ponadto Fernando Fernandez został mianowany nowym dyrektorem finansowym Unilevera. Fernando, obecnie prezes grupy biznesowej Beauty & Wellbeing Unilever, zastąpi Graeme’a Pitkethly’ego, który na początku tego roku ogłosił swoją decyzję o odejściu z firmy. Nominacja Fernando obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i od tego dnia dołączy on do zarządu. Koncern ogłosił także inne zmiany w składzie kierownictwa.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 08:26