StoryEditor
Producenci
24.10.2016 00:00

Trendy konsumenckie, sprzedaż i negocjacje handlowe na IV Forum Branży Kosmetycznej

Warto tu być – przekonują ci, którzy co roku biorą udział w Forum Branży Kosmetycznej – konferencji analizującej najnowsze trendy na rynku kosmetycznym oraz integrującej handel i producentów z tego sektora.

Ponad 300 gości związanych z biznesem kosmetycznym, 9 godzin niezwykle interesujących wykładów przygotowanych przez znakomitych ekspertów, ciekawe dyskusje z udziałem badaczy, producentów, detalistów i młodych twórców działających w social mediach. Targi kosmetycznych nowości, na których zaprezentowały się marki o ugruntowanej pozycji rynkowej, jak i wiele nowych, dopiero wchodzących w tradycyjną dystrybucję. Biznesowe rozmowy, spotkania producentów z kupcami decydującymi o zakupach do sieci drogeryjnych i handlowych, negocjacje i kontrakty. Niesamowita atmosfera. Lajkowanie, twittowanie, relacja na żywo na portalu www.wiadomoscihandlowe.pl Tak w skrócie można podsumować IV Forum Branży Kosmetycznej.

Konferencję zdominowały dyskusje o sposobach dotarcia do konsumentów pozostających pod wpływem blogosfery, ulegających milionom bodźców mających wpływ na ich decyzje zakupowe i rozdartych pomiędzy byciem w globalnych trendach, a chęcią wyróżnienia się i pozostania indywidualistami. Nie zabrakło wskazówek, jak komunikować się z kobietami, które odpowiadają już za 80 proc. decyzji zakupowych w gospodarstwach domowych oraz jak kreować marki, by odróżnić je na kilometrach półek podobnych do siebie produktów. Prezentacje zawierające najbardziej aktualne dane przygotowali specjalnie na potrzeby Forum eksperci z czołowych agencji badawczych i doradczych: Euromonitor International, Nielsen, GfK Polonia, OC&C Strategy Consultants, Pharma Expert, IQS, ABM Agencja Badań Marketingowych, MK Evolution, Beauty Management PR & Marketing to Women.

Menedżerowie i producenci z sieci drogeryjnych spotkali się w debacie na temat negocjacji i konstruowania oferty produktowej odpowiadającej potrzebom wymagających konsumentów, a zarazem pozwalającej osiągać zadowalające marże. Zastanawialiśmy się również, czy specjalizacja jest receptą na drogerię przyszłości oraz jak zarządzać personelem w sklepach, by ci, którzy są najbliżej konsumentów pracowali na sukces marek, produktów i sieci drogeryjnych. Dużo emocji wzbudziły rozważania, czy kosmetyki będą musiały wyjść z aptek – scenariusz ten wydaje się być coraz bardziej prawdopodobny.

Czy polskie marki są dobrze odbierane na Ukrainie, co i za ile kupują tamtejsi konsumenci opowiadał Andriej Szczerbina, dyrektor handlowy sieci Prostor, jednej z największych na ukraińskim rynku. Jego wizyta była okazją do nawiązania bezpośrednich kontaktów z siecią, która jest zainteresowana współpracą z polskimi producentami. Praktycy z Brytyjsko Polskiej Izby Handlowej oraz firmy doradczej The Biz Mentor podpowiadali także, jak wejść z polskimi markami na brytyjski rynek i na co należy się przygotować w świetle zapowiedzi o „twardym” wyjściu Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej.

Internet stał się najpopularniejszym medium i zarówno producenci, jak i detaliści muszą w nim być, bo daje największą szansę na komunikację z konsumentami. Drogerie stacjonarne nadal pozostają najważniejszym kanałem sprzedaży kosmetyków, ale czy nadal tak zostanie zależy m.in. od tego, czy będą potrafiły wykorzystać potencjał internetu w promocji swojej oferty – to jeden z głównych wniosków płynących z prezentacji w części konferencji poświęconej strategiom marketingowym. Kto wpływa na decyzje konsumentów, czy blogerzy kształtują gusta konsumentów, czy mogą wypromować, albo zniszczyć kosmetyczną markę – dyskusja z udziałem Ewy Grzelakowskiej-Kostoglu, autorki najsłynniejszego kanału makijażowego na Youtubie – Red Lipstick Monster, była mocnym akcentem na zakończenie intensywnego dnia.

Forum Branży Kosmetycznej wpisało się na stałe w kalendarz najważniejszych imprez dla sektora kosmetycznego. Jest obowiązkowym miejscem spotkań producentów z handlem. W tegorocznej edycji ponad 100 kupców poszukujących nowości do sieci miało okazję zobaczyć ofertę, którą Partnerzy forum zaprezentowali na swoich stoiskach. – Krajowy rynek jest bardzo ciekawy i dynamiczna zmiana, która na nim następuje powoduje, że musimy być obecni na tym forum, ponieważ daje ono możliwość przedstawienia zmian, które wdrożyliśmy, jak również nawiązania relacji z partnerami. Tu się inaczej rozmawia, w innej atmosferze, co daje nam też możliwość nawiązania innych relacji – mówi Andrzej Kozłowski, prezes firmy Verona Products Professional.

– To jest miejsce, w którym możemy spotkać wszystkich działających w tej branży, przedstawicieli rynku tradycyjnego, producentów, dystrybutorów. Nawiązujemy bezpośrednie kontakty, poznajemy dużo nowości. Dla mnie jest to najlepszy kongres w Polsce, zawsze wychodzimy z niego bogatsi o nowe doświadczenia – podsumowuje Antonio Farinha, dyrektor handlowy firmy Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja, zarządzającej siecią drogerii Hebe.

Forum Branży Kosmetycznej odbyło się 18 października 2016 w hotelu Marriott w Warszawie. Konferencję zorganizowały redakcje pism „Wiadomości Kosmetyczne” i „Wiadomości Handlowe” należące do Wydawnictwa Gospodarczego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.10.2025 10:22
Avon International złożył wniosek o przejęcie Natura & Co UK Holdings
Kolejne wielkie zmiany w globalnej marce.Avon

8 października 2025 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek w sprawie planowanej koncentracji pomiędzy Avon International Limited a Natura & Co UK Holdings Limited. Postępowanie prowadzone jest pod sygnaturą DKK-2.421.69.2025.RAW. Zgodnie z informacjami opublikowanymi w rejestrze UOKiK, wnioskodawcą jest Avon International Limited z siedzibą w Birmingham w Wielkiej Brytanii, a sprawa pozostaje na etapie rozpatrywania.

Planowana transakcja polega na przejęciu przez Avon International Limited wyłącznej kontroli nad spółką Natura & Co UK Holdings Limited z siedzibą w Bristolu. Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, koncentracja tego rodzaju wymaga zgody UOKiK, jeżeli może ona wpływać na strukturę konkurencyjną rynku. Avon International Limited należy do grupy kapitałowej kontrolowanej przez osobę fizyczną, której spółki portfelowe działają w różnych sektorach gospodarki – od technologii i dóbr konsumpcyjnych po przemysł, media i rozrywkę. Grupa prowadzi działalność w Europie, Ameryce Północnej i Azji.

Przedmiot przejęcia – Natura & Co UK Holdings Limited – wraz ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży kosmetyków oraz produktów do pielęgnacji ciała. Jak wskazano we wniosku, spółka prowadzi działalność pod marką Avon poza rynkami Ameryki Łacińskiej, Ameryki Północnej i Rosji. Obecnie sprawa oczekuje na decyzję UOKiK dotyczącą dopuszczalności koncentracji.

Obecnie marka Avon przechodzi etap restrukturyzacji i zmian właścicielskich. W dniu 18 września 2025 roku grupa Natura &Co ogłosiła, że zawarła wiążącą umowę sprzedaży działalności Avon International (obejmującej rynki Europy, Azji i Afryki) firmie private equity Regent – wartość transakcji ma być nominalna (1 funt brytyjski), z możliwością dodatkowych płatności warunkowych do 60 mln funtów.  Jednocześnie Natura zaznaczyła, że sprzedaż nie obejmuje operacji w Ameryce Łacińskiej ani Rosji, gdzie marka Avon pozostaje pod jej kontrolą.  Wcześniej, Avon International był już klasyfikowany jako „przeznaczony do sprzedaży” w raportach Naty (Natura) – to część strategii upraszczania struktury, rozpoczętej w 2022 roku. 

Ponadto firma Avon zmaga się z trudnościami finansowymi. Na przykład w raporcie za I kwartał 2023 r. wykazano stratę netto z działalności ciągłej w wysokości 92,5 milionów dolarów oraz łączne zobowiązania krótkoterminowe sięgające 1 579,6 milionów dolarów, przy aktywach ogółem 2 074,4 milionów dolarów. W ostatnich latach marka Avon generowała przychody rzędu 9,1 miliardów dolarów rocznie (stan przed połączeniem z grupą kosmetyczną Natura) i była obecna w ponad 100 krajach, z bazą milionów przedstawicieli sprzedaży bezpośredniej. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.10.2025 15:30
Kimberly-Clark inwestuje 28,7 mln dolarów w programy wspierające kobiety i dziewczęta
W ramach akcji kobiety i dziewczynki na całym globie otrzymają pomoc materialną.Kimberly-Clark

Kimberly-Clark Corporation ogłosiła nowy etap globalnego zaangażowania społecznego, którego celem jest poprawa dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej dla kobiet i dziewcząt. W ramach czteroletnich partnerstw z organizacjami Baby2Baby, Plan International, Project HOPE oraz UNICEF, firma planuje wesprzeć około 24 miliony kobiet i dziewcząt w siedmiu krajach – Brazylii, Peru, Chinach, Indiach, Indonezji, Wietnamie i Stanach Zjednoczonych – w ciągu najbliższych trzech lat.

Nowe programy są finansowane przez Kimberly-Clark Foundation, która przeznaczy na ten cel 28,7 mln USD. Fundacja skoncentrowała swoją działalność na wspieraniu kobiet i dziewcząt w kluczowych etapach życia – od okresu dojrzewania po macierzyństwo. Projekty obejmą m.in. programy dotyczące higieny menstruacyjnej, edukacji zdrowotnej i przełamywania tabu wokół miesiączki, a także inicjatywy zwiększające dostęp do bezpiecznych rozwiązań sanitarnych oraz kompleksowej opieki okołoporodowej i poporodowej.

Znacząca część środków trafi do regionów i społeczności o ograniczonym dostępie do opieki zdrowotnej. Projekty realizowane z partnerami będą obejmować m.in. działania z zakresu wsparcia zdrowia psychicznego matek oraz wzmocnienia lokalnych systemów ochrony zdrowia, by poprawić wyniki zdrowotne w najbardziej wrażliwych grupach społecznych.

Kimberly-Clark od lat współpracuje z organizacją Baby2Baby, która wspiera rodziny żyjące w ubóstwie w Stanach Zjednoczonych. Partnerstwo rozpoczęte w 2011 roku stało się jednym z filarów społecznego zaangażowania firmy. W 2024 roku marka Huggies zacieśniła współpracę, wspierając inicjatywę mającą na celu przeciwdziałanie rosnącej śmiertelności matek w USA, realizowaną wspólnie z Departamentem Zdrowia i Opieki Społecznej USA.

Jednym z kluczowych elementów tego projektu jest dystrybucja Maternal Health & Newborn Supply Kits – zestawów wspierających zdrowie matek i noworodków. Program łączy kwestie niedoboru pieluch, zdrowia noworodków i psychicznego dobrostanu matek, tworząc spójny model pomocy o wymiernym znaczeniu społecznym. Dzięki nowym inwestycjom Kimberly-Clark zamierza rozszerzyć ten model również na inne regiony świata, by skutecznie odpowiadać na globalne wyzwania w zakresie opieki nad kobietami i dziećmi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 23:39