StoryEditor
Producenci
19.05.2025 13:21

Unilever testuje innowacje: sztuczna inteligencja pomoże oszczędzać wodę, energię i czas

System oparty na sztucznej inteligencji i technologii IoT optymalizuje proces mycia maszyn, eliminując zbędne etapy oraz wykrywając niedomyte powierzchnie. / Unilever

W ramach międzynarodowego programu 100+ Accelerator firma Unilever wdrożyła pilotażowy projekt z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i Internetu Rzeczy, którego celem było usprawnienie procesów czyszczenia linii produkcyjnych w zakładzie żywieniowym w Poznaniu. Rozwiązanie opracowane przez start-up H2Ok Innovations pozwoliło skrócić czas czyszczenia maszyn o 20 proc., zmniejszyć zużycie mediów o 10 proc. i przynieść roczne oszczędności na poziomie 100 tys. euro.

100+ Accelerator to platforma współpracy pomiędzy największymi graczami rynku FMCG: AB InBev, Unilever, Coca-Cola, Colgate-Palmolive i Danone. Do tegorocznej edycji zgłosiło się już 2 500 start-upów, które chcą przetestować swoje innowacje w ramach rzeczywistych procesów partnerów branżowych. Wybrane firmy otrzymują do 100 tys. dolarów wsparcia na realizację pilotażu oraz dostęp do łańcuchów dostaw i zespołów doradczych korporacji.

Technologia H2Ok Innovations działa jak zaawansowany, inteligentny zmywacz przemysłowy. Dzięki czujnikom IoT i analizie danych AI system potrafi określić rzeczywisty poziom zabrudzenia linii produkcyjnych i optymalizować proces mycia — pod względem czasu, temperatury i ilości użytego detergentu. Zmniejszono nie tylko zużycie zasobów, ale również ryzyko niewystarczającego czyszczenia, co ma kluczowe znaczenie w przemyśle spożywczym. Po sukcesie w Poznaniu, planowane jest wdrożenie technologii w kolejnych 35 zakładach Unilever do 2026 roku.

image

Unilever buduje najnowocześniejszy zakład perfumeryjny w Wielkiej Brytanii

Projekt ten uznano za najbardziej udane wdrożenie Unileveru w ramach całej inicjatywy. Od momentu uruchomienia w 2018 roku, program 100+ Accelerator nawiązał współpracę z 190 start-upami w 40 krajach. W 2025 roku jego celem jest jeszcze szersza integracja innowacji z działami zakupów, łańcucha dostaw i R&D. Unilever zapowiada również zacieśnienie współpracy z Horizon3 Labs — inicjatywą wspierającą rozwój rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w strukturach operacyjnych firmy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.05.2025 20:06
Miraculum S.A. podsumowało I kwartał 2025: czas wzrostu i innowacji
Marek Kamola, większościowy akcjonariusz i Członek Zarządu Spółki Miraculumfot. Marzena Szulc, Wiadomości Kosmetyczne

Pierwszy kwartał 2025 Miraculum S.A. zamknęło bardzo dobrym wynikiem sprzedaży, notując wzrost na poziomie 17 proc. rok do roku. Firma realizuje strategię rozwoju, koncentrując się na innowacjach produktowych, wzmacnianiu obecności w kluczowych kanałach dystrybucji oraz intensyfikacji działań marketingowych – poinformował 20 maja br. podczas konferencji dla mediów Marek Kamola, większościowy akcjonariusz i Członek Zarządu Spółki.

Jak podkreślił Marek Kamola, osiągnięty w omawianym okresie wzrost Spółki jest efektem spójnych działań w obszarze zarządzania, komunikacji, handlu i rozwoju oferty.

Wzrost sprzedaży, wprowadzenie i promowanie nowych serii produktów, logistyka i inne działania operacyjne to zasługa naszych zespołów, które w sposób kompetentny i z dużym zaangażowaniem realizują cele, które nakreśliliśmy na 2025 rok – dodał Kamola. – Cel spółki jest jasny: to stabilny rozwój i w konsekwencji poprawa wyników – wskazał.

Nie bez znaczenia dla wyniku była też automatyzacja procesów, większa decyzyjność oraz autonomia pracowników, co pozwoliło na szybsze reagowanie na potrzeby rynku oraz oczekiwania klientów.

Zobacz więcej: Miraculum S.A. z 17-procentowym wzrostem przychodów w I kwartale 2025 roku

Miraculum – kanały sprzedaży i dystrybucja

Obecnie Miraculum skupia się na umacnianiu swojej pozycji w kanale detalicznym i drogeryjnym – zarówno poprzez stałe listingi, jak i efektywne projekty in-out.

Jak zaznaczył Kamola, produkty Miraculum są obecnie dostępne w ofercie większości sieci drogeryjnych i detalicznych w kraju.

image
Firma stawia mocniej na marketing i komunikację, a celem jest zwiększenie rozpoznawalności marek – szczególnie Miraculum i Joko
fot. Marzena Szulc, Wiadomości Kosmetyczne

Nowości produktowe: kluczowe dla wzrostu sprzedaży

W ostatnim czasie portfolio zostało rozszerzone o linie, odpowiadające aktualnym trendom rynkowym i oczekiwaniom konsumentów (np. produkty do makijażu marki Joko). W sprzedaży pojawiły się również nowe produkty w markach Prastara, Tanita, Pani Walewska, Być może…

Firma postawiła też mocniej na marketing i komunikację, a celem jest tu zwiększenie rozpoznawalności marek – szczególnie Miraculum i Joko.

Zobacz też: Marka Chopin, należąca do Miraculum, ponownie partnerem Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego

Jak zdradził Marek Kamola, Miraculum w ostatnich latach aktywnie zwiększa swoją obecność na rynkach zagranicznych (w tym m.in. w rejonie Bliskiego Wschodu). Celem jest wzrost sprzedaży eksportowej – i to pomimo niekorzystnych warunków geopolitycznych (konflikty zbrojne oraz niekorzystne kursy walut, negatywnie wpływające na uzyskiwane marże).

Jeden lepszy kwartał nie przesądza o sukcesie, przed nami mnóstwo pracy w 2025 roku, w każdym obszarze – podkreślił Marek Kamola. – Czeka nas wprowadzenie kolejnych produktów, sprzedaż, marketing, optymalizacja magazynów itp. Dodatkowo zbliża się sezonowo gorszy okres wakacyjny, który nie sprzyja wysokiej sprzedaży. Przygotowujemy się na te miesiące. Dzięki zaangażowaniu pracowników Miraculum, mam nadzieję, że także kolejne okresy przyniosą więcej dobrych informacji dla akcjonariuszy – dodał Marek Kamola.

Potwierdził też, że kolejne kwartały bieżącego roku będą stały pod znakiem dalszej ekspansji produktowej i geograficznej, a także wzmacniania synergii pomiędzy działami handlowym, marketingowym i operacyjnym.

Czas dużych zmian w zarządzie

Przypomnijmy, że Rada nadzorcza Miraculum odwołała nagle, 24 września 2024 roku, Sławomira Ziemskiego z funkcji prezesa zarządu spółki oraz Jarosława Zygmunta z funkcji członka zarządu. Do zarządu został powołany wówczas Marek Kamola, prywatny inwestor posiadający aktualnie 41,95 proc. akcji spółki.

Pozostali udziałowcy Miraculum to Marek Skowron (9,24 proc.), Jan Załubski (8,14 proc.) i Sławomir Ziemski (5 proc.). W rękach pozostałych akcjonariuszy znajduje się 35, 67 proc. akcji. Więcej o tych zmianach pisaliśmy w artykule: Trzęsienie ziemi w Miraculum. Prezes Sławomir Ziemski odwołany

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.05.2025 09:47
Zawęża się śledztwo w sprawie kartelu zapachowego; Symrise wolne od zarzutów
Ciągnąca się latami sprawa kartelu zapachowego wkracza na nowe tory.Symrise

Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) ogłosił zakończenie dochodzenia wobec niemieckiego dostawcy składników zapachowych Symrise. Firma była pierwotnie objęta szerszym postępowaniem w sprawie podejrzenia zmowy i działań antykonkurencyjnych w sektorze zapachów. Obecnie śledztwo będzie kontynuowane wyłącznie wobec trzech globalnych graczy: Givaudan, International Flavors & Fragrances (IFF) oraz Firmenich.

Postępowanie zostało wszczęte w marcu 2023 roku i dotyczy dostaw zapachów oraz składników zapachowych wykorzystywanych w kosmetykach i produktach do pielęgnacji ciała. CMA podejrzewa, że między firmami mogło dochodzić do uzgodnień ograniczających konkurencję, co mogłoby wpływać na ceny oraz dostępność surowców dla producentów kosmetyków. Praktyki tego typu mogłyby zniekształcać funkcjonowanie całego łańcucha dostaw.

W oświadczeniu opublikowanym w poniedziałek, CMA poinformowało, że wycofuje zarzuty wobec Symrise z „powodów administracyjnych”, co oznacza zmianę priorytetów, a nie pełne oczyszczenie firmy z podejrzeń. Trzy pozostałe przedsiębiorstwa – Givaudan, IFF i Firmenich – nadal pozostają przedmiotem dochodzenia. Wszystkie należą do największych dostawców zapachów na świecie, a ich praktyki są uważnie obserwowane przez organy regulacyjne nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także w innych krajach.

Decyzja CMA o zawężeniu zakresu śledztwa pokazuje, jak dużym wyzwaniem są międzynarodowe dochodzenia w tak skoncentrowanych sektorach. Choć Symrise nie jest już objęta postępowaniem, sprawa podkreśla wagę przejrzystości i uczciwej konkurencji w globalnym łańcuchu dostaw zapachów, kluczowych dla branży kosmetycznej. Ewentualne sankcje wobec pozostałych firm mogą wpłynąć nie tylko na ich sytuację rynkową, ale także na przyszłe standardy regulacyjne w sektorze beauty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. maj 2025 05:53