StoryEditor
Producenci
27.06.2024 12:38

Vasiliki Petrou, twórczyni dywizji Unilever Prestige, odchodzi z firmy by założyć własny fundusz inwestycyjny

Vasiliki Petrou, CEO Unilever Prestige, odchodzi z firmy 30 lipca 2024 r., by założyć swój własny fundusz inwestycyjny / Unilever
Vasiliki Petrou, która stworzyła dywizję Prestige w koncernie Unilever i zarządzała nią, po 10 latach odchodzi z firmy. Na swoim koncie w mediach społecznościowych poinformowała, że chce założyć własny fundusz inwestycyjny.

– Z końcem lipca odchodzę z Unilevera. Dziesięć lat temu utworzyłam jednostkę biznesową Unilever Prestige. Podjęłam trudną decyzję o odejściu w pogoni za moim marzeniem o założeniu własnego funduszu inwestycyjnego – napisała na swoim oficjalnym biznesowym profilu w mediach społecznościowych Vasiliki Petrou, która kierowała dywizją od początku jej powstania.

– Bycie założycielem i dyrektorem generalnym Unilever Prestige było wielkim zaszczytem i jestem dumna z wielu kamieni milowych, które wspólnie osiągnęliśmy: portfolio 10 pięknych marek w zaledwie 10 lat; globalny portfel o wartości 1,4 miliarda euro. Na poziomie osobistym, dla osoby wierzącej we wspieranie kobiet i ich wspieranie, bycie przywódczynią w dywizji składającej się w 80 proc. z kobiet było niezwykle satysfakcjonującym i inspirującym doświadczeniem – dodała Petrou.

W rozmowie opublikowanej w maju br. przez Unilever w związku z 10-leciem dywizji Prestige, Vasiliki Petrou przypominała, jak ta część biznesu koncernu powstawała. 

– W 2014 roku zaczynaliśmy od czystej kartki papieru. Zaobserwowaliśmy szybki rozwój rynku w prestiżowej branży kosmetycznej, która wówczas była dla Unilever luką – więc zagraliśmy.

Byliśmy i zawsze byliśmy niezwykle selektywni w zakresie nabywanych marek, wybierając tylko te, które wzbogacą nasze istniejące portfolio. Marki prowadzone przez założycieli dobrze współgrają z naszą strategią i w wielu przypadkach założyciele są nadal w nie zaangażowani. Teraz, dziesięć lat później, z ogromną dumą mogę powiedzieć, że Prestige to jedna z najszybciej rozwijających się części Unilevera, wyprzedzająca rynek. Obroty niektórych przejętych marek  podwoiliśmy i potroiliśmy.

Trzy z naszych marek działają w przestrzeni „klinicznej dermakosmetyki” – najszybciej rozwijającej się przestrzeni prestiżowej pielęgnacji skóry: Dermalogica, Murad i Kate Somerville.

W przestrzeni „czystej i klinicznej” działają trzy marki: Paula’s Choice, REN i Garancia.

Cztery z naszych marek działają w innych szybko rozwijających się obszarach, od opartych na nauce produktów do pielęgnacji włosów po luksusowe kosmetyki kolorowe i produkty do pielęgnacji skóry: K18, Tatcha, Living Proof i Hourglass.

Dermalogica i Paula’s Choice należą do Power Brands firmy Unilever – 30 jej największych marek, które reprezentują nieco ponad 75 proc. obrotów.

Vasiliki Petrou mówiła też o tym, że dywizja Prestige pracuje nieco inaczej niż cały koncern, w którym priorytetem jest masowe docieranie na rynki na całym świecie.

– W Unilever Prestige pracujemy nieco inaczej, traktując priorytetowo kilka wybranych rynków, na których widzimy największe możliwości dla naszych marek. W Prestige pewien poziom niedoboru zwiększa atrakcyjność. Naszym największym rynkiem są Stany Zjednoczone, na które przypada około 60 proc. działalności Prestige. Chiny to nasz drugi co do wielkości rynek, na którym marki Dermalogica, Tatcha, Hourglass i Murad radzą sobie wyjątkowo dobrze. Kluczowym rynkiem jest dla nas również Wielka Brytania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 09:41