StoryEditor
Producenci
27.06.2024 12:38

Vasiliki Petrou, twórczyni dywizji Unilever Prestige, odchodzi z firmy by założyć własny fundusz inwestycyjny

Vasiliki Petrou, CEO Unilever Prestige, odchodzi z firmy 30 lipca 2024 r., by założyć swój własny fundusz inwestycyjny / Unilever
Vasiliki Petrou, która stworzyła dywizję Prestige w koncernie Unilever i zarządzała nią, po 10 latach odchodzi z firmy. Na swoim koncie w mediach społecznościowych poinformowała, że chce założyć własny fundusz inwestycyjny.

– Z końcem lipca odchodzę z Unilevera. Dziesięć lat temu utworzyłam jednostkę biznesową Unilever Prestige. Podjęłam trudną decyzję o odejściu w pogoni za moim marzeniem o założeniu własnego funduszu inwestycyjnego – napisała na swoim oficjalnym biznesowym profilu w mediach społecznościowych Vasiliki Petrou, która kierowała dywizją od początku jej powstania.

– Bycie założycielem i dyrektorem generalnym Unilever Prestige było wielkim zaszczytem i jestem dumna z wielu kamieni milowych, które wspólnie osiągnęliśmy: portfolio 10 pięknych marek w zaledwie 10 lat; globalny portfel o wartości 1,4 miliarda euro. Na poziomie osobistym, dla osoby wierzącej we wspieranie kobiet i ich wspieranie, bycie przywódczynią w dywizji składającej się w 80 proc. z kobiet było niezwykle satysfakcjonującym i inspirującym doświadczeniem – dodała Petrou.

W rozmowie opublikowanej w maju br. przez Unilever w związku z 10-leciem dywizji Prestige, Vasiliki Petrou przypominała, jak ta część biznesu koncernu powstawała. 

– W 2014 roku zaczynaliśmy od czystej kartki papieru. Zaobserwowaliśmy szybki rozwój rynku w prestiżowej branży kosmetycznej, która wówczas była dla Unilever luką – więc zagraliśmy.

Byliśmy i zawsze byliśmy niezwykle selektywni w zakresie nabywanych marek, wybierając tylko te, które wzbogacą nasze istniejące portfolio. Marki prowadzone przez założycieli dobrze współgrają z naszą strategią i w wielu przypadkach założyciele są nadal w nie zaangażowani. Teraz, dziesięć lat później, z ogromną dumą mogę powiedzieć, że Prestige to jedna z najszybciej rozwijających się części Unilevera, wyprzedzająca rynek. Obroty niektórych przejętych marek  podwoiliśmy i potroiliśmy.

Trzy z naszych marek działają w przestrzeni „klinicznej dermakosmetyki” – najszybciej rozwijającej się przestrzeni prestiżowej pielęgnacji skóry: Dermalogica, Murad i Kate Somerville.

W przestrzeni „czystej i klinicznej” działają trzy marki: Paula’s Choice, REN i Garancia.

Cztery z naszych marek działają w innych szybko rozwijających się obszarach, od opartych na nauce produktów do pielęgnacji włosów po luksusowe kosmetyki kolorowe i produkty do pielęgnacji skóry: K18, Tatcha, Living Proof i Hourglass.

Dermalogica i Paula’s Choice należą do Power Brands firmy Unilever – 30 jej największych marek, które reprezentują nieco ponad 75 proc. obrotów.

Vasiliki Petrou mówiła też o tym, że dywizja Prestige pracuje nieco inaczej niż cały koncern, w którym priorytetem jest masowe docieranie na rynki na całym świecie.

– W Unilever Prestige pracujemy nieco inaczej, traktując priorytetowo kilka wybranych rynków, na których widzimy największe możliwości dla naszych marek. W Prestige pewien poziom niedoboru zwiększa atrakcyjność. Naszym największym rynkiem są Stany Zjednoczone, na które przypada około 60 proc. działalności Prestige. Chiny to nasz drugi co do wielkości rynek, na którym marki Dermalogica, Tatcha, Hourglass i Murad radzą sobie wyjątkowo dobrze. Kluczowym rynkiem jest dla nas również Wielka Brytania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
15.09.2025 14:38
„Sukcesja” po włosku: Testament Armaniego otwiera drogę do sprzedaży udziałów lub giełdy
Giorgio Armani Beauty w Galerii Mokotów.Giorgio Armani Beauty

Śmierć Giorgio Armaniego, który zmarł 4 września w wieku 91 lat, uruchomiła proces sukcesji w jednej z najsłynniejszych włoskich marek luksusowych. Testament projektanta zakłada stopniową sprzedaż udziałów w założonym przez niego domu mody lub alternatywnie wprowadzenie spółki na giełdę. To znacząca zmiana w strategii przedsiębiorstwa, które przez dekady broniło swojej niezależności. Wartość firmy szacowana jest na od 5 do 12 miliardów euro.

Zgodnie z zapisami, spadkobiercy mają obowiązek sprzedać pierwsze 15 proc. udziałów w ciągu 18 miesięcy. Następnie, w okresie od trzech do pięciu lat, na rynek powinien trafić kolejny pakiet – od 30 proc. do 54,9 proc. Jeśli druga transakcja nie zostanie zrealizowana, spółka powinna przeprowadzić ofertę publiczną w Mediolanie lub innym porównywalnym rynku. Kontrolę nad co najmniej 30 proc. udziałów oraz 70 proc. praw głosu zachowa Fondazione Giorgio Armani, oraz wieloletni partner projektanta, Pantaleo Dell’Orco.

Potencjalnymi nabywcami są globalne koncerny z sektora dóbr luksusowych i kosmetycznych: LVMH, L’Oréal oraz EssilorLuxottica. Analitycy wskazują, że największe szanse ma LVMH, ze względu na zasoby finansowe i strategiczną synergię. Armani, mimo ikonicznego statusu, notuje ograniczoną rentowność – w 2024 roku grupa wygenerowała 2,3 mld euro przychodów (2,7 mld dolarów), a marża operacyjna spadła poniżej 3 proc., podał bank Berenberg.

Przyszłość domu mody będzie mieć znaczenie nie tylko dla Włoch, ale i dla całej branży luksusowej, która zmaga się z wolniejszym tempem wzrostu oraz rosnącą konkurencją. Testament Armaniego formalizuje proces przejęcia kontroli nad jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, otwierając pole do konsolidacji na rynku, w którym dominują globalne holdingi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2025 14:32
Goop zamyka markę Good Clean Goop po niespełna dwóch latach
Początki Goop sięgają roku 2006, kiedy to Paltrow zaczęła od wysyłania cotygodniowego newslettera.Gwyneth Paltrow

Goop, firma założona przez Gwyneth Paltrow, ogłosiła wycofanie z rynku swojej masowej linii kosmetycznej Good Clean Goop. Marka, wprowadzona w 2023 roku, miała stanowić tańszą alternatywę dla luksusowej oferty Goop Beauty, oferując produkty pielęgnacyjne w cenie poniżej 40 dolarów. Good Clean Goop była dostępna m.in. w sieci Target oraz na platformie Amazon, jednak nie udało jej się zbudować silnej pozycji rynkowej.

Według branżowych raportów, sprzedaż Good Clean Goop plasowała się w dolnych 15% marek kosmetycznych w ofercie Targeta. Słabe wyniki doprowadziły do zakończenia współpracy z siecią, która wcześniej miała na markę wyłączność. W konsekwencji Goop podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu linii, wskazując na konieczność koncentracji na działalności podstawowej.

Decyzja ta wpisuje się w szersze zmiany w strategii spółki. W 2024 roku Goop przeprowadziło redukcje zatrudnienia, a równocześnie rozwijało segment premium. Flagowa linia Goop Beauty niedawno poszerzyła swoją obecność dzięki partnerstwu z Ulta Beauty, co wskazuje na priorytetowe znaczenie wyższej półki cenowej w strukturze przychodów firmy.

Zamknięcie Good Clean Goop pokazuje trudności, z jakimi mierzą się marki luksusowe przy próbach wejścia w segment masowy. Choć niższa cena miała poszerzyć grono odbiorców, to ograniczona rozpoznawalność oraz silna konkurencja wśród budżetowych marek drogeryjnych sprawiły, że projekt nie przyniósł oczekiwanych efektów. Goop zdecydowało się więc wzmocnić pozycję tam, gdzie generuje najwyższe zyski – w segmencie premium, stanowiącym kluczowy motor wzrostu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. wrzesień 2025 03:18