StoryEditor
Producenci
17.05.2018 00:00

Zyskaj twardy dowód potwierdzający Twoje kompetencje

W 2016 roku firma Nesperta (właściciel marki Semilac) złożyła do właściwego ministerstwa wniosek o włączenie kwalifikacji rynkowej „stylizowanie paznokci”. Co to oznacza? Kwalifikacja rynkowa to opis podstawowych standardów wiedzy i umiejętności, które powinny posiadać osoby zajmujące się stylizowaniem paznokci. Do rozmów nad kształtem zmian Ministerstwo zaprosiło przedstawicieli branży, a konsultacje w tej sprawie wciąż trwają.

Pomysł na działanie

Każdego dnia firma Nesperta, właściciel Semilac, marki numer 1 wśród lakierów hybrydowych w Polsce*, spotyka się z problemami osób, które prowadzą salony stylizacji paznokci. Ich trudności wynikają z braku możliwości potwierdzenia kompetencji kandydatów w czasie rekrutacji. Choć istnieje wiele kursów, pozwalających uzyskać certyfikaty z zakresu stylizacji paznokci –  ich poziomy są mocno zróżnicowane. Rzeczywiste sprawdzanie umiejętności odbywa się dopiero po zatrudnieniu pracownika. Właściciel musi oceniać kompetencje stylistek w zakresie wykonania określonych technik, ale także ich umiejętności miękkie: czy wiedzą, że klientkę należy zapytać o jej dotychczasowe doświadczenia przy stylizowaniu paznokci, o choroby itd. Ważne są też umiejętności: wykorzystywania, dezynfekcji i sterylizowania narzędzi, organizowania stanowiska pracy, utrzymania porządku, postępowania z odpadami itd. Jest to bardzo istotna wiedza, bo źle przeprowadzony zabieg może mieć poważniejsze konsekwencje zdrowotne.

Stylizowanie paznokci jako nowa profesja

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji powstał po to, aby w jednym portalu internetowym zgromadzić kwalifikacje, które można zdobywać w Polsce. Nowością jest to, że znajdują się tam kwalifikacje z zakresu edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej.

Włączenie kwalifikacji „stylizowanie paznokci” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wiąże się z opracowaniem listy podstawowych umiejętności, które osoba posiadająca kwalifikację stylizowanie paznokci powinna posiadać. Każda obecnie działająca stylistka będzie mogła uzyskać taki certyfikat, potwierdzający zakres jej wiedzy i umiejętności. Podobne regulacje wprowadza się obecnie w wielu branżach, np. budowlanej czy nieruchomości, dzięki czemu profesjonaliści posiadają podobne, ustandaryzowane i udowodnione kompetencje, a Klienci pewność i poczucie bezpieczeństwa.

Wymagania, które będą potrzebne, by uzyskać certyfikat są podstawowe i większość stylistek paznokci każdego dnia wykonuje podobne zadania. Przykład? Jednym z proponowanych zadań egzaminacyjnych będzie dostosowanie właściwych środków do usunięcia wcześniej wykonanych na paznokciach stylizacji.

Kluczem tego systemu jest Europejska Rama Kwalifikacji i powstała niedawno Polska Rama Kwalifikacja (w skrócie PRK). Ta rama składa się z ośmiu poziomów. Na każdym poziomie jest zdefiniowany zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych potrzebnych do wykonywania określonych zadań zawodowych (efektów uczenia się). Osoba, która będzie posiadała kwalifikację stylizowanie paznokci na poziomie trzecim, będzie mogła rozwijać swoje kompetencje i wchodzić na wyższe poziomy np. instruktora, trenera, uczestnika komisji walidacyjnej itp. Wchodzenie na wyższy poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji wiąże się z pogłębieniem wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w wąskiej dziedzinie, w tej samej branży.

Jeżeli kwalifikacja stylizowanie paznokci zostanie zapisana na poziomie trzecim PRK to w zakresie charakterystyk zawodowych od takiej osoby możemy wymagać, poniższych efektów uczenia się:

  • potrafi wykonywać działania składające się na niezbyt złożone zadania zawodowe (P3Z_UO)
  • potrafi organizować stanowiska pracy  związane z wykonywaniem niezbyt złożonych zadań zawodowych z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa (P3Z_UN).

Potwierdzenie kompetencji w… 130 krajach! 

Certyfikat jest czytelny i porównywalny  przez pracodawców w 130 krajach na świecie! Gdziekolwiek pojedziesz, będziesz mogła bez problemu podjąć pracę. Uzyskasz potwierdzenie, że Twoje kompetencje są takie same, jak koleżanek z innych krajów.

Polska kwalifikacja stylizowanie paznokci PRK 3, we Francuskiej Ramie Kwalifikacji (CNC) odpowiada piątemu poziomowi. We Francji tamtejsza rama i jej poziomy wyznaczają przedziały wynagrodzeń. Według Szkockiej Ramy Kwalifikacji (SCQF) kwalifikacja z naszego kraju będzie również znajdować się na poziomie piątym. W Portugalskiej Ramie Kwalifikacji Stylizowanie paznokci znajdzie się na poziomie trzecim. W Finlandii prace nad ramą trwają od 2008 r. i choć rama nie funkcjonuje to kwalifikacje opisane są także językiem efektów uczenia się (tak samo jak nasze) więc możemy zidentyfikować zakres kompetencji. Z kolei Holenderska Rama Kwalifikacji liczy 9 poziomów w tym jeden wstępny i osiem dokładnie odpowiadających Europejskiej Ramie Kwalifikacji.

Istnieje podział na kwalifikacje podstawowe, pogłębione  i specjalistyczne. Stylizowanie paznokci mogłoby się znaleźć wśród zawodowych podstawowych. Aby przystąpić do egzaminu potwierdzającego Twoje kwalifikacje, możesz przygotować się w dowolny sposób – kursy, nauka własna. Najważniejsze jest to, żeby posiadać wiedzę i umiejętności konieczne do wykonywania zawodu stylistki paznokci.

Jeszcze więcej korzyści

System otwiera nową perspektywę zwłaszcza w zakresie regulacji rynku, wyrównania poziomu, docenienia kompetencji, zwiększenia samooceny, ale przede wszystkim posiadając go mamy wiarygodny dokument potwierdzający kompetencje w zakresie np. stylizowania paznokci.

  • Jeden certyfikat potwierdza profesjonalizm
  • Daje szansę na rozwój zawodowy stylistkom
  • Zapewnia bezpieczeństwo klientom

Uzyskanie certyfikatu nie będzie  obowiązkowe. Ten zawód (który na razie formalnie nie istnieje) będzie mógł być nadal wykonywany w oparciu o dotychczasowe uprawnienia. Zdanie egzaminów jest opcjonalne. Jednak, z pewnością niesie dodatkowe korzyści.

Dołącz do dyskusji!

Jeśli chcesz podzielić się swoimi sugestiami na temat włączenia kwalifikacji „stylizowanie paznokci” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub masz jakieś pytania, możesz skontaktować się bezpośrednio z firmą Nesperta pisząc na  adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

* Według badań Kantar Millward Brown aż 67 % użytkowniczek hybryd wybiera lakiery hybrydowe Semilac. Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej próbie kobiet w wieku 18-65 lat w listopadzie 2017 roku.

Artykuł sponsorowany
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.05.2024 15:57
Pierwsze produkty należącej do Belli Hadid marki Orebella już na rynku
Orebella należy do Belli Hadid, uznanej supermodelki i przedsiębiorczyni.Orebella
We wtorek marka należąca do modelki wprowadziła na rynek trzy inauguracyjne zapachy, zawierające dwufazową formułę „wstrząśnięcia w celu aktywacji”, wypełnioną olejkami eterycznymi i bez alkoholowej bazy, jaką zawiera większość tradycyjnych zapachów.

Hadid opracowała unisexowe zapachy marki – w cenach 35 dolarów za 10 ml, 72 dolarów za 50 ml i 100 dolarów za 100 ml – wraz ze światowymi domami zapachowymi Firmenich i Robertet. Window2Soul, kwiatowa woda, zawiera różę i jaśmin, akcentowane cytryną i fasolą tonka; Salted Muse to kompozycja z nutami soli morskiej, różowego pieprzu, drzewa oliwnego, lawendy, drewna i rześkiego bursztynu; Blooming Fire ma natomiast charakter tropikalny, z mieszanką kwiatu monoi z Tahiti, paczuli i bergamotki.

Działając równolegle z zapachami, fundacja Orebella‘s Alchemy Foundation ma na celu wspieranie konkretnych organizacji przekazując darowiznę w wysokości co najmniej 1 proc. całej sprzedaży netto. Pierwszymi partnerami fundacji są Lower East Side Girls Club i PATH International.

Koncepcja marki Orebella narodziła się z wrażliwości Hadid na zapachy na bazie alkoholu i jej skłonności do tworzenia własnych zapachów. Hadid twierdzi, że uprawiając lawendę i destylując olejki na rodzinnej farmie, stworzyła perfumy dla siebie i bliskich, co ostatecznie zainspirowało stworzenie Orebelli. Formuły Orebella zawierają bazę z grzybów śnieżnych oraz mieszankę olejków kamelii, migdałów, oliwek, jojoby i shea, aby wzmocnić trwałość zapachu – zwanego „Oreliksirem”.

Czytaj także: Bella Hadid zapowiada swoją nową markę urodową pod nazwą Orebella

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.05.2024 14:56
Youthforia w ogniu krytyki za wypuszczenie niemal całkowicie czarnego podkładu
Ultraciemny odcień podkładu Youthforia spotkał się z ogromną krytyką w sieci w związku ze swoim błędnie skomponowanym składem.Golloria George
Marka kosmetyków do makijażu Youthforia spotyka się z ostrym sprzeciwem w związku z najnowszą, nieudaną próbą zwiększenia inkluzywności w swojej linii produktów do makijażu. Najnowszy dodatek marki do linii podkładów Date Night, odcień 600, jest krytykowany za to, że wydaje się prawie nie do odróżnienia od czarnej farby.

W marcu Youthforia wprowadziła 10 dodatkowych odcieni do swojego podkładu Date Night po tym, jak w zeszłym roku marka spotkała się z ostrym sprzeciwem ze strony twórców internetowych, którzy skrytykowali firmę za brak inkluzywności, gdy marka wprowadziła na rynek pierwsze 15 odcieni podkładu w październiku. Golloria George, influencerka, która może pochwalić się 1,5 miliona obserwujących na TikTok, opublikowała w tym tygodniu film, w którym recenzuje najnowszy odcień podkładu wprowadzony na rynek przez Youthforię. Aby podkreślić skalę problemu, nałożyła czarną farbę do twarzy na jedną połowę twarzy i odcień „600” na drugą stronę. Na filmie farba i podkład wyglądały prawie identycznie.

Kiedy mówimy, że chcemy, żebyście zrobili dla nas odcienie [makijażu], nie mamy na myśli pójścia do laboratorium i poproszenia o czarny jak z tych farbek używanych do rasistowskich show [...] Nie tylko w 2024 r. jest to obrzydliwe i lekceważące, ale [produkt] trzeba zdjąć z półek

- powiedziała Golloria George.

@golloria

the darkest shade of the youthforia date night foundation.

♬ original sound - golloria

Zeszłej jesieni firma spotkała się z ostrymi reakcjami za wypuszczenie podkładu z ograniczoną gamą odcieni, oferującą tylko cztery podkłady dla ciemniejszej karnacji. Założycielka Fiona Co Chan przeprosiła, obiecując spotkać się z liderami społeczności w celu poprawy sytuacji. Nawet casting Youthforii, który miał na celu znaleźć modelkę pasującą odcieniem skóry do odcienia podkładu, nie powiódł się, podkreślając niepraktyczność koloru jako produktu do masowej sprzedaży. Marka opublikowała na Instagramie serię filmów w poszukiwaniu modelki, ponieważ podczas pierwszego castingu nie udało się znaleźć odpowiedniego odcienia. Pomimo wielu prób znalezienia odpowiedniej modelki, całość spaliła na panewce.

W filmie na TikToku chemik kosmetyczny Javon Ford potwierdził, że odcień 600 nie zawiera niezbędnych pigmentów półtonowych, a wykorzystuje jedynie pigmenty czarne i białe, wskutek czego nie może odpowiadać kolorowi skóry praktycznie nikogo, niezależnie od tego, jak ciemną ma skórę. Wiele głosów krytyki zwraca uwagę, że marka wypuściła na rynek praktycznie czarną farbkę do skóry, nie wykazując zrozumienia dla pracy z kolorem prawdziwej afrykańskiej skóry.

Czytaj także: Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ukrainy: MAC, odejdźcie od nazwy Russian Red

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. maj 2024 14:52