StoryEditor
Rynek i trendy
30.12.2020 00:00

Blisko 40 proc. konsumentów zwraca uwagę na informacje nt. akcji prospołecznych sklepów

Prawie 40% użytkowników gazetek promocyjnych kojarzy informacje o włączaniu się sklepów w akcje prospołeczne. 15% badanych twierdzi, że nie widziało ich, a blisko 50% nie pamięta tego. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności marek są ważne lub bardzo istotne dla ok. 60% ankietowanych - wykazało badanie zrealizowane przez KANTAR Polska dla BLIX AWARDS. 

Jak podaje Monday News, obojętność wykazuje 33% a tylko 8% respondentów nie przywiązuje uwagi do tego typu aktywności sieci handlowych. Z badania wynika też, że co trzeci czytelnik gazetek handlowych kojarzy informację o włączeniu się w jakąś akcję prospołeczną sklepu, którego publikacje przegląda. Tak twierdzi 38% respondentów. 15% badanych zapewnia, że nie spotkało się z takim przekazem. Z kolei 47% nie pamięta tego.

Jerzy Osika, prezes firmy szkoleniowo-doradczej Promedia, uważa, że takie wyniki nie są satysfakcjonujące dla branży. Komunikaty powinny być częściej powtarzane, aby były w ogóle dostrzegane. Jeden duży przekaz daje słabszy efekt niż kilka mniejszych.  

Wyniki wskazują, że do prawie dwóch trzecich respondentów nie docierają informacje o włączaniu się sklepów w akcje prospołeczne. W mojej ocenie, sieci handlowe za słabo komunikują tego typu aktywność w swoich gazetkach, do których chętnie zaglądają konsumenci – mówi dr Krzysztof Łuczak z Rady Programowej BLIX AWARDS.

Jak podkreśla dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Państwowego Instytutu Ekonomicznego, w br. udział sieci handlowych w akcjach prospołecznych mocno konkuruje z licznymi i zintegrowanymi działaniami, podejmowanymi przez organizacje charytatywne. Mogą one skuteczniej docierać do konsumentów innymi kanałami niż np. gazetki handlowe. W ocenie eksperta, patrząc z tej perspektywy, wyniki nie są złe dla branży.

Bardzo wiele osób traktuje komunikaty i symbole akcji z zakresu CSR jako elementy zawoalowanej reklamy i poprawy wizerunku firmy. To skutek ogólnego klimatu społecznego. Poziom świadomych przekazów odbiorców nie bez przyczyny jest więc niski – 37%. Podwyższenie go wymaga poważnej polityki komunikacyjnej, zakładającej współpracę biznesu, władzy publicznej i NGO-sów – komentuje dr Andrzej Maria Faliński ze Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Ponadto z badania wynika, że w oczach klientów pożądane są działania z zakresu odpowiedzialności społecznej marek. Dla 59% ankietowanych jest to ważne lub nawet bardzo istotne. Natomiast 33% wykazuje obojętność. Tylko dla 8% respondentów jest to bez znaczenia. 

To pokazuje, że włączanie się w akcje prospołeczne zdecydowanie poprawia wizerunek sieci handlowych. Wobec nasilającej się walki cenowej retailerzy mają szansę wyróżniać się na rynku poprzez aktywne działania społeczne – dodaje dr Łuczak. 

Zdaniem Jerzego Osiki, rola działań CSR-owych będzie rosła. Obecnie na całym świecie konsumenci coraz baczniej obserwują zachowania swoich ulubionych marek. Dla klientów nie liczą się już tylko okazje cenowe. Znaczenia nabiera np. to, jak firmy traktują swoich pracowników. Dobra jakość nie kończy się na materiale, z którego powstał dany produkt. Ważne jest też to, w jakiej atmosferze był tworzony. Takie kwestie są istotne głównie dla młodych ludzi, mieszkających w Europie, USA, Afryce, a także w Azji. Ekspert zauważa, że w Polsce zaczyna być to już mocno zauważalne.

Prawie 60% konsumentów postrzega wizerunek marek już nie tylko przez pryzmat cech produktów, ale również podejmowanych działań. Jest to optymistyczne. Jednak nadal wysoki udział mają osoby, które przy wyborze towarów w ogóle nie zwracają uwagi na angażowanie się marek w tego typu działania. To wskazuje na potrzebę edukacji, ukierunkowanej na przekaz informujący o znaczeniu działań CSR-owych – zwraca uwagę dr Kłosiewicz-Górecka.

Jak podkreśla dr Krzysztof Łuczak, akcje społeczne powinny mieć nie tylko wymiar ogólnopolski, ale również lokalny. Fakt, że marka, tj. duża firma, pamięta o lokalnych potrzebach danej miejscowości i wspiera jej mieszkańców, niesamowicie ociepla jej wizerunek. 

Dobrym pomysłem zarówno dla marek, jak i sieci handlowych jest bezpośrednie włączanie klientów do akcji społecznych. Wtedy konsumenci najlepiej je zapamiętują, bo są dumni z tego, że sami mogli jakoś pomóc osobom potrzebującym lub środowisku naturalnemu. Przykładem może być przynoszenie zużytych produktów do sklepów i otrzymywanie za to sporych rabatów – podsumowuje Jerzy Osika. 

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie programu BLIX AWARDS metodą CAWI przez ośrodek badawczy KANTAR Polska na próbie 800 konsumentów korzystających z aplikacji agregujących promocje.  


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.08.2025 12:51
Circana: Amerykański rynek kosmetyczny rośnie dzięki perfumom i pielęgnacji włosów
Od lewej do prawej: French Macaroons The Dua Brand, Les Belles de Ricci Amour d‘Amandier Nina Ricci, Pink Sugar Aquolina, Sakeena Lattafa Perfumes, Bubblegum JAFRA.Wiadomości Kosmetyczne

Amerykańska branża kosmetyczna w pierwszej połowie 2025 roku zanotowała wzrost, choć tempo różniło się w zależności od segmentu. Według danych Circana sprzedaż kosmetyków prestiżowych zwiększyła się o 2 proc., osiągając wartość 16 miliardów dolarów, natomiast rynek masowy wzrósł o 4 proc. do poziomu 34,6 miliardów dolarów. Wyniki wskazują, że to właśnie produkty dostępne w szerszej dystrybucji napędzały dynamikę rynku, wyprzedzając tempo wzrostu segmentu premium.

Największy wpływ na rozwój rynku miały perfumy. Sprzedaż zapachów w segmencie prestiżowym wzrosła o 6 proc., osiągając 3,9 miliardów dolarów, co było efektem wprowadzania nowych marek, a także rosnącej popularności formatów wysokokoncentratowych i miniaturowych. Jeszcze bardziej imponujący wynik zanotował rynek masowy – sprzedaż perfum wzrosła tam aż o 17 proc., głównie dzięki rosnącemu popytowi na damskie kompozycje. Tym samym to kategoria zapachowa stała się kluczowym motorem napędowym branży.

Wzrosty odnotowała również pielęgnacja włosów. Segment prestiżowy zwiększył sprzedaż o 6 proc. do 2,3 miliardów dolarów, przy czym szczególnie wyróżniały się produkty do stylizacji i pielęgnacji skóry głowy, które urosły aż o 19 proc. W masowym kanale sprzedaż wzrosła o 4 proc., choć liczba sprzedanych jednostek pozostała na podobnym poziomie. Makijaż przyniósł natomiast mieszane rezultaty – kosmetyki premium wzrosły jedynie o 1 proc. do 5,2 miliardów dolarów, głównie dzięki produktom do ust i mascarom, podczas gdy segment masowy zanotował spadki.

Najbardziej zróżnicowane wyniki pojawiły się w pielęgnacji skóry. Kosmetyki masowe w tej kategorii wzrosły o 4 proc., natomiast sprzedaż prestiżowa spadła o 1 proc. do 4,6 miliardów dolarów. Jasnym punktem okazała się pielęgnacja ciała, a w ujęciu całego rynku szczególnie wyróżniały się marki masstige, które zanotowały dwucyfrowe wzrosty. Dane wskazują, że konsumenci coraz częściej sięgają po produkty innowacyjne i hybrydowe, a także poszukują tańszych, ale jakościowych alternatyw dla marek luksusowych, co wyraźnie kształtuje nowe kierunki rozwoju rynku kosmetycznego w USA.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.08.2025 08:17
Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?
Sukces na rynku kosmetycznym wymaga dziś połączenia atrakcyjnej ceny z wiarygodnością i jakością produktów – mówi Agnieszka Górnicka, prezes InquiryRafał Meszka

Z raportu „Kosmetyki – zwyczaje zakupowe Polaków” wynika, że planowanie zakupów staje się normą, a konsumenci chętnie korzystają z promocji i aktywnie poszukują okazji cenowych. Badanie rynku kosmetycznego zostało przygotowane przez agencję Inquiry pod patronatem Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Raport szczegółowo omawia nawyki zakupowe w zależności od kategorii produktowej, różnice między zakupami online i offline, a także czynniki wpływające na wybór kosmetyków oraz znajomość i wizerunek marek.

Jak wynika z raportu, Polacy kupują kosmetyki średnio raz w miesiącu, jednak 23 proc. badanych sięga po nie znacznie częściej – nawet kilka razy w miesiącu. Najbardziej aktywni są dorośli w wieku 25–44 lat, spośród których 10 proc. deklaruje cotygodniowe zakupy. Najczęściej wybierane są produkty do pielęgnacji ciała, higieny osobistej i włosów, natomiast perfumy i dermokosmetyki pozostają kategoriami premium.

Cena i jakość – główne kryteria wyboru

Polscy konsumenci na ogół planują zakupy z wyprzedzeniem, a dla większości produktów kluczową rolę w podejmowaniu decyzji odgrywa cena. Znaczenie jakości i składu produktów jest szczególnie wysokie w przypadku dermokosmetyków oraz produktów dla dzieci. Przy wyborze perfum najważniejszym kryterium jest zapach, a w kosmetykach do ciała – zapach i dotychczasowe doświadczenia.

Kosmetyki i artykuły higieniczne – zakupy online

Kanał internetowy odgrywa coraz większą rolę. Polacy kupują kosmetyki online głównie ze względu na niższe ceny i wygodę. 

Aż 52 proc. badanych preferuje dostawę do automatów paczkowych, a dominującą metodą płatności jest BLIK oraz inne płatności mobilne. 

Dużą popularnością cieszą się oferty sezonowe, takie jak Black Friday – korzysta z nich niemal połowa kupujących.

Polski konsument staje się coraz bardziej uważny – planuje zakupy, porównuje ceny i oczekuje dobrej jakości. Jednocześnie widać, że promocje wciąż pozostają silnym magnesem, który przyciąga do półki czy sklepu online. To wyraźny sygnał dla branży, że sukces na rynku kosmetycznym wymaga dziś połączenia atrakcyjnej ceny z wiarygodnością i jakością produktów – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

image

Justyna Derdzikowska, Notino: To dla nas przełomowy rok, jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną

Drogerie i marki. Kto jest na topie?

Rossmann i Hebe pozostają niekwestionowanymi liderami rynku drogerii,

a wśród marek kosmetycznych prym wiodą Nivea i Ziaja. Mimo rosnącej rozpoznawalności marek własnych, Polacy sięgają po nie głównie z uwagi na niższą cenę – jakość się kojarzy przede wszystkim ze znanymi markami producentów.

Smart shopping

Raport pokazuje, że Polacy aktywnie poszukują promocji – niemal 60 proc. korzysta z obniżek cenowych lub ofert typu „1+1 gratis”. Co trzeci konsument porównuje ceny w różnych sklepach i rezygnuje z droższych marek na rzecz tańszych odpowiedników.

Cieszymy się, że na rynku jest już dostępny nowy raport, nad którym mieliśmy przyjemność pracować razem z zespołem Inquiry, a w nim porcja świeżych danych na temat tego, jak Polki i Polacy kupują produkty kosmetyczne. Zachowania konsumentów – ich preferencje, motywacje, wybory, skojarzenia z markami – to bardzo ciekawe insighty dla ponad 1300 firm kosmetycznych, działających aktualnie na naszym niezwykle konkurencyjnym rynku. Mamy nadzieję, że publikacja przełoży się na większe zainteresowanie opinii publicznej produktami kosmetycznymi, które są niezbędne w codziennym życiu, dbaniu o zdrowie, higienę i dobrostan psychiczny – mówi dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. sierpień 2025 01:21