StoryEditor
Rynek i trendy
03.09.2020 00:00

Brytyjski rynek kosmetyczny zmniejszy się o 10 proc. w 2020 roku

GlobalData szacuje, że brytyjski przemysł kosmetyczny spadnie o 10 proc. w 2020 roku, co jest historycznym wynikiem. Ponieważ 43 proc. brytyjskich konsumentów planuje mniej kontaktów towarzyskich, najbardziej ucierpią kategorie związane z wychodzeniem z domu, takie jak zapachy i makijaż - informuje Premium Beauty News. 

Jednak według The NPD Group, nawet wśród kosmetyków kolorowych, niektóre segmenty mogą z powodzeniem przejść przez kryzys. Oczekuje się, że w 2021 roku wszystkie kategorie powrócą do wzrostu.

- Kosmetyki i przybory toaletowe przegrywają w podejmowanych przez konsumentów w czasach COVID-19 decyzji o tym, co jest niezbędne. Tym bardziej, że prawie połowa (43 proc.) brytyjskich konsumentów planuje rzadziej spotykać się poza domem w przyszłości. Przyczyni się to do przewidywanego -10 proc. (1,7 mld funtów) spadku wartości w brytyjskim przemyśle kosmetyków i artykułów higienicznych w 2020 r. - wyjaśnia GlobalData.

Ponieważ konsumenci mają mniej okazji do przebywania poza domem, rynek kosmetyków zajął dalsze miejsce na liście ich priorytetów. - Nawet gdy konsumenci wychodzą na zewnątrz, noszenie masek jeszcze bardziej zmniejsza ich zapotrzebowanie na kosmetyki - zauważa Lia Neophytou, analityczka konsumencka w NPD Group, firmie zajmującej się danymi i analizami.

Pielęgnacja i higiena skóry na lepszej pozycji

W konsekwencji sektory takie, jak perfumy i kosmetyki, które najlepiej nadają się na okazje poza domem, odnotują większy spadek niż w przypadku produktów do pielęgnacji skóry i higieny jamy ustnej, które są powszechnie stosowane niezależnie od planów towarzyskich. Te ostatnie kategorie również odnotują stosunkowo mniejszy spadek, ponieważ ludzie będą mieli zwiększoną świadomość higieny osobistej w czasie pandemii.

- Marki działające w kategoriach pielęgnacji skóry i higieny osobistej są w lepszej sytuacji niż większość - chociaż nadal wymagany jest pewien stopień innowacji, aby złagodzić skalę upadku sektora i przyspieszyć ożywienie. Inwestowanie w kampanie marketingowe i zmiana pozycji produktów, które są zwykle używane poza domem, aby dopasować się do sytuacji przebywania w domu, byłoby rozsądne - dodaje Neophytou.

Na przykład połączenie odkażania rąk i nawilżania skóry - tak jak ostatnio zrobiła to marka Unilever Vaseline z nową gamą produktów - może być dobrym pomysłem.

Makijaż oczu zwiększa udział w rynku

Jednak wśród najbardziej dotkniętych pandemią kategorii, niektóre segmenty mogą również z powodzeniem przejść przez trudne czasy. Na przykład makijaż oczu zwiększył swój udział w rynku makijażu premium o 3 proc. w Wielkiej Brytanii, w trakcie i po lockdown - podaje NPD Group.

- Przed kryzysem makijaż oczu stanowił 22 proc. całkowitej sprzedaży makijażu premium i wzrósł do 24 proc. w okresie blokady. Po złagodzeniu obostrzeń makijaż oczu zwiększył swój udział do 25 proc. całkowitej sprzedaży makijażu premium - wyjaśnia firma badająca rynek.

Według The NPD Group, sprzedaż tuszów do rzęs i cieni do powiek wpłynęła na wzrost udziału w tym okresie. Jednak koncentracja na produktach do oczu jest również widoczna w segmencie brwi, ponieważ produkty do brwi zwiększyły swój udział w rynku makijażu z 4 proc. przed lockdownem do 5 proc.

Zmiany w zwyczajach i priorytetach konsumentów odegrają dużą rolę w trudnościach związanych z przywróceniem sektora beauty do poziomu sprzed kryzysu. Według GolbalData niepewność gospodarcza i finansowa będzie się do tego przyczyniać. 25 proc. brytyjskich konsumentów, którzy zarabiają mniej z powodu COVID-19, kupi w przyszłości produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne z najniższej półki cenowej, wcześniej robiło tak 20 proc.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.12.2025 12:27
Perfumy z Dubaju biją rekordy popularności. Google notuje niemal 800-proc. wzrost wyszukiwań
Charakterystyczną cechą orientalnych perfum jest intensywność i trwałość, co wynika z zastosowania głównie naturalnych olejków eterycznychfot. Shutterstock

Najnowsze dane z wyszukiwarki Google pokazują dynamiczną zmianę preferencji zakupowych w Polsce. Konsumentki i konsumenci coraz chętniej sięgają po intensywne, orientalne kompozycje zapachowe, kojarzone z rynkiem arabskim. Jak wynika z analizy wyszukiwań, zapytania o „perfumy dubajskie” wzrosły aż o 796 proc. rok do roku, co czyni je jednym z najczęściej poszukiwanych produktów w kategorii beauty.

Jak donosi Fakt, w okresie świątecznym 2024 r. oraz w październiku 2025 r. internauci najczęściej wpisywali hasła związane z elektroniką i akcesoriami beauty – m.in. szczoteczki soniczne, irygatory do zębów, suszarki do włosów, frezarki do paznokci czy maszynki do golenia. Choć te urządzenia dominowały w ogólnej liczbie zapytań, to właśnie perfumy arabskie okazały się największym zaskoczeniem, notując rekordowy skok popularności.

Aż 71 proc. wyszukiwań dotyczyło konkretnych problemów lub grup wiekowych, co potwierdza coraz bardziej świadome podejście konsumentów do wyboru produktów. Wśród zapytań trendujących najwyżej znalazły się: „maska kolagenowa” (+426 proc. r/r), „rzęsy magnetyczne” (+255 proc. r/r) oraz „perfumy dubajskie” (+796 proc. r/r). Ten ostatni segment z egzotycznej niszy stał się realną konkurencją dla klasycznych kompozycji francuskich i włoskich.

Arabskie zapachy kojarzone są przede wszystkim z intensywnością, słodyczą i wysoką trwałością – cechami, których obecnie aktywnie poszukują użytkownicy. Dane Google potwierdzają tę zmianę preferencji: niemal 800-proc. wzrost zapytań dotyczących perfum z Dubaju wskazuje na przełomowy moment dla rynku niszowych zapachów w Polsce.

Zauważalna jest również przemiana podejścia do pielęgnacji i zakupów kosmetycznych. Wyszukiwania związane z kosmetykami „bio” spadły o ponad 7 proc., podczas gdy zapytania dotyczące składników o naukowo potwierdzonym działaniu wzrosły średnio o 33 proc. Trendy te sugerują rosnące znaczenie skuteczności i intensywnych doznań zmysłowych — zarówno w perfumach, jak i produktach pielęgnacyjnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.12.2025 09:12
Kolejne marki kosmetyczne biorą na celownik dzieci, eksperci protestują
Dzieci stosujące kosmetyki i kremy przeznaczone dla dorosłych są bardziej narażone na wystąpienie alergii skórnych w późniejszych latachIrina Mikhailichenko

Coraz więcej nowych firm kosmetycznych kieruje swoją ofertę do dzieci oraz najmłodszych pokoleń konsumentów, którzy wiedzę o pielęgnacji skóry i makijażu czerpią przede wszystkim z social mediów i trendów na TikToku. Dermatolodzy protestują, ale marki proponują kremy i maseczki do twarzy nawet przedszkolakom.

Opinia ekspertów przegrywa póki co z marketingiem i viralowymi produktami. Kiedyś najmłodsi (Sephora kids) wykupywali kosmetyki pielęgnacyjne Drunk Elephant. Teraz najnowszym hitem wśród najmłodszej grupy konsumentów są produkty marki Rini, która kieruje swoje produkty do dzieci już od 3 roku życia. Jak podaje portal fashionnetwork, zestaw pięciu maseczek nawilżających dla dzieci, polecanych przez producenta do codziennego użycia (o uroczych nazwach typu Puppy, Panda i Unicorn) można nabyć na stronie internetowej producenta za  ok. 30 euro.

Inna młoda amerykańska marka, Evereden, sprzedaje kosmetyki dla dzieci w wieku przedszkolnym (m.in. mgiełki do twarzy, toniki, kremy nawilżające), osiągając roczne obroty powyżej 100 mln dolarów. W październiku zadebiutowała marka Sincerely Yours, której twarzą jest 15-letnia influencerka Salish Matter. Event w centrum handlowym z okazji premiery przyciągnął tysiące osób. 

– Skóra dziecka nie potrzebuje kosmetyków, poza codziennymi produktami higienicznymi takimi jak pasta do zębów, żel pod prysznic czy krem z filtrem przeciwsłonecznym – podkreśla Laurence Coiffard, naukowiec z francuskiego Uniwersytetu w Nantes, współautor strony internetowej Cosmetics Watch.

Produkty kosmetyczne, kierowane do dzieci, stały się elementem szerszego społecznego trendu. Wiele dziewczynek z pokolenia alfa (dzieci urodzone między 2010 a 2024) stosuje bowiem zabiegi pielęgnacyjne skóry, makijaż, a nawet fryzury typowe dla starszych nastolatek lub ich matek, naśladując popularne influencerki z TikToka lub YouTube‘a. 

Coiffard powołuje się na badania, z których wynika, że dzieci stosujące kosmetyki i kremy przeznaczone dla dorosłych są bardziej narażone na wystąpienie alergii skórnych w późniejszych latach. Są też bardziej narażone na działanie substancji zaburzających gospodarkę hormonalną i fitoestrogenów, które mogą zaburzać rozwój hormonów.

image

Pokolenie Z i kosmetyki: nawyki pielęgnacyjne oraz zakupowe [BADANIE]

Amerykańska dermatolog Molly Hales, która przez kilka miesięcy obserwowała trendy kosmetyczne wśród dzieci i nastolatek na TikToku, wskazuje, że młode użytkowniczki używają zbyt wielu produktów (niektóre nawet po kilkanaście), lub stosują kremy przeciwzmarszczkowe dla dorosłych.

Z jej obserwacji wynika, że kilka marek, takich jak Glow, Drunk Elephant czy The Ordinary, było wyjątkowo często obecnych w treściach młodych użytkowniczek TikToka. 25 najpopularniejszych filmów analizowanych przez Hales zawierało produkty zawierające średnio od 11 do nawet 21 składników aktywnych, potencjalnie mogących wpływać na podrażnienia skóry dzieci.

Nowe marki dla dzieci, takie jak Rini, Evereden czy Saint Crewe, przekonują, że ich kosmetyki są bardziej odpowiednie dla skór młodych osób. W opinii Hales trend ten niej jest potrzebny, utrwala on bowiem pewien standard piękna lub oczekiwania dotyczące tego, jak należy dbać o zdrowie i urodę skóry, stosując przy tym bardzo kosztowną i czasochłonną codzienną rutynę. Zdaniem badaczki, dziewczęta mogą w lepszy sposób wykorzystywać czas i pieniądze.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. grudzień 2025 11:00