StoryEditor
Rynek i trendy
03.09.2020 00:00

Brytyjski rynek kosmetyczny zmniejszy się o 10 proc. w 2020 roku

GlobalData szacuje, że brytyjski przemysł kosmetyczny spadnie o 10 proc. w 2020 roku, co jest historycznym wynikiem. Ponieważ 43 proc. brytyjskich konsumentów planuje mniej kontaktów towarzyskich, najbardziej ucierpią kategorie związane z wychodzeniem z domu, takie jak zapachy i makijaż - informuje Premium Beauty News. 

Jednak według The NPD Group, nawet wśród kosmetyków kolorowych, niektóre segmenty mogą z powodzeniem przejść przez kryzys. Oczekuje się, że w 2021 roku wszystkie kategorie powrócą do wzrostu.

- Kosmetyki i przybory toaletowe przegrywają w podejmowanych przez konsumentów w czasach COVID-19 decyzji o tym, co jest niezbędne. Tym bardziej, że prawie połowa (43 proc.) brytyjskich konsumentów planuje rzadziej spotykać się poza domem w przyszłości. Przyczyni się to do przewidywanego -10 proc. (1,7 mld funtów) spadku wartości w brytyjskim przemyśle kosmetyków i artykułów higienicznych w 2020 r. - wyjaśnia GlobalData.

Ponieważ konsumenci mają mniej okazji do przebywania poza domem, rynek kosmetyków zajął dalsze miejsce na liście ich priorytetów. - Nawet gdy konsumenci wychodzą na zewnątrz, noszenie masek jeszcze bardziej zmniejsza ich zapotrzebowanie na kosmetyki - zauważa Lia Neophytou, analityczka konsumencka w NPD Group, firmie zajmującej się danymi i analizami.

Pielęgnacja i higiena skóry na lepszej pozycji

W konsekwencji sektory takie, jak perfumy i kosmetyki, które najlepiej nadają się na okazje poza domem, odnotują większy spadek niż w przypadku produktów do pielęgnacji skóry i higieny jamy ustnej, które są powszechnie stosowane niezależnie od planów towarzyskich. Te ostatnie kategorie również odnotują stosunkowo mniejszy spadek, ponieważ ludzie będą mieli zwiększoną świadomość higieny osobistej w czasie pandemii.

- Marki działające w kategoriach pielęgnacji skóry i higieny osobistej są w lepszej sytuacji niż większość - chociaż nadal wymagany jest pewien stopień innowacji, aby złagodzić skalę upadku sektora i przyspieszyć ożywienie. Inwestowanie w kampanie marketingowe i zmiana pozycji produktów, które są zwykle używane poza domem, aby dopasować się do sytuacji przebywania w domu, byłoby rozsądne - dodaje Neophytou.

Na przykład połączenie odkażania rąk i nawilżania skóry - tak jak ostatnio zrobiła to marka Unilever Vaseline z nową gamą produktów - może być dobrym pomysłem.

Makijaż oczu zwiększa udział w rynku

Jednak wśród najbardziej dotkniętych pandemią kategorii, niektóre segmenty mogą również z powodzeniem przejść przez trudne czasy. Na przykład makijaż oczu zwiększył swój udział w rynku makijażu premium o 3 proc. w Wielkiej Brytanii, w trakcie i po lockdown - podaje NPD Group.

- Przed kryzysem makijaż oczu stanowił 22 proc. całkowitej sprzedaży makijażu premium i wzrósł do 24 proc. w okresie blokady. Po złagodzeniu obostrzeń makijaż oczu zwiększył swój udział do 25 proc. całkowitej sprzedaży makijażu premium - wyjaśnia firma badająca rynek.

Według The NPD Group, sprzedaż tuszów do rzęs i cieni do powiek wpłynęła na wzrost udziału w tym okresie. Jednak koncentracja na produktach do oczu jest również widoczna w segmencie brwi, ponieważ produkty do brwi zwiększyły swój udział w rynku makijażu z 4 proc. przed lockdownem do 5 proc.

Zmiany w zwyczajach i priorytetach konsumentów odegrają dużą rolę w trudnościach związanych z przywróceniem sektora beauty do poziomu sprzed kryzysu. Według GolbalData niepewność gospodarcza i finansowa będzie się do tego przyczyniać. 25 proc. brytyjskich konsumentów, którzy zarabiają mniej z powodu COVID-19, kupi w przyszłości produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne z najniższej półki cenowej, wcześniej robiło tak 20 proc.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:04