StoryEditor
Rynek i trendy
03.09.2020 00:00

Brytyjski rynek kosmetyczny zmniejszy się o 10 proc. w 2020 roku

GlobalData szacuje, że brytyjski przemysł kosmetyczny spadnie o 10 proc. w 2020 roku, co jest historycznym wynikiem. Ponieważ 43 proc. brytyjskich konsumentów planuje mniej kontaktów towarzyskich, najbardziej ucierpią kategorie związane z wychodzeniem z domu, takie jak zapachy i makijaż - informuje Premium Beauty News. 

Jednak według The NPD Group, nawet wśród kosmetyków kolorowych, niektóre segmenty mogą z powodzeniem przejść przez kryzys. Oczekuje się, że w 2021 roku wszystkie kategorie powrócą do wzrostu.

- Kosmetyki i przybory toaletowe przegrywają w podejmowanych przez konsumentów w czasach COVID-19 decyzji o tym, co jest niezbędne. Tym bardziej, że prawie połowa (43 proc.) brytyjskich konsumentów planuje rzadziej spotykać się poza domem w przyszłości. Przyczyni się to do przewidywanego -10 proc. (1,7 mld funtów) spadku wartości w brytyjskim przemyśle kosmetyków i artykułów higienicznych w 2020 r. - wyjaśnia GlobalData.

Ponieważ konsumenci mają mniej okazji do przebywania poza domem, rynek kosmetyków zajął dalsze miejsce na liście ich priorytetów. - Nawet gdy konsumenci wychodzą na zewnątrz, noszenie masek jeszcze bardziej zmniejsza ich zapotrzebowanie na kosmetyki - zauważa Lia Neophytou, analityczka konsumencka w NPD Group, firmie zajmującej się danymi i analizami.

Pielęgnacja i higiena skóry na lepszej pozycji

W konsekwencji sektory takie, jak perfumy i kosmetyki, które najlepiej nadają się na okazje poza domem, odnotują większy spadek niż w przypadku produktów do pielęgnacji skóry i higieny jamy ustnej, które są powszechnie stosowane niezależnie od planów towarzyskich. Te ostatnie kategorie również odnotują stosunkowo mniejszy spadek, ponieważ ludzie będą mieli zwiększoną świadomość higieny osobistej w czasie pandemii.

- Marki działające w kategoriach pielęgnacji skóry i higieny osobistej są w lepszej sytuacji niż większość - chociaż nadal wymagany jest pewien stopień innowacji, aby złagodzić skalę upadku sektora i przyspieszyć ożywienie. Inwestowanie w kampanie marketingowe i zmiana pozycji produktów, które są zwykle używane poza domem, aby dopasować się do sytuacji przebywania w domu, byłoby rozsądne - dodaje Neophytou.

Na przykład połączenie odkażania rąk i nawilżania skóry - tak jak ostatnio zrobiła to marka Unilever Vaseline z nową gamą produktów - może być dobrym pomysłem.

Makijaż oczu zwiększa udział w rynku

Jednak wśród najbardziej dotkniętych pandemią kategorii, niektóre segmenty mogą również z powodzeniem przejść przez trudne czasy. Na przykład makijaż oczu zwiększył swój udział w rynku makijażu premium o 3 proc. w Wielkiej Brytanii, w trakcie i po lockdown - podaje NPD Group.

- Przed kryzysem makijaż oczu stanowił 22 proc. całkowitej sprzedaży makijażu premium i wzrósł do 24 proc. w okresie blokady. Po złagodzeniu obostrzeń makijaż oczu zwiększył swój udział do 25 proc. całkowitej sprzedaży makijażu premium - wyjaśnia firma badająca rynek.

Według The NPD Group, sprzedaż tuszów do rzęs i cieni do powiek wpłynęła na wzrost udziału w tym okresie. Jednak koncentracja na produktach do oczu jest również widoczna w segmencie brwi, ponieważ produkty do brwi zwiększyły swój udział w rynku makijażu z 4 proc. przed lockdownem do 5 proc.

Zmiany w zwyczajach i priorytetach konsumentów odegrają dużą rolę w trudnościach związanych z przywróceniem sektora beauty do poziomu sprzed kryzysu. Według GolbalData niepewność gospodarcza i finansowa będzie się do tego przyczyniać. 25 proc. brytyjskich konsumentów, którzy zarabiają mniej z powodu COVID-19, kupi w przyszłości produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne z najniższej półki cenowej, wcześniej robiło tak 20 proc.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. listopad 2025 00:24