W swoim sklepie przeprowadzili prawdziwą rewolucję. Zmienili wszystko, dopasowując wygląd drogerii do standardów obowiązujących w sieci. Ze względu na koszty i czas (remont by się wydłużył) nie zdecydowali się jedynie na wymianę płytek na podłogach. W sklepie zrobiło się jaśniej – wnętrze zostało odmalowane i doświetlone oraz przestrzenniej – regały są węższe (30 cm zamiast 50). Można swobodnie przemieszczać się między alejkami i bez trudu znaleźć potrzebne produkty. Sklep został porządnie doświetlony. Działy są odpowiednio oznaczone, a produkty poukładane zgodnie z zasadami kategoryzacji. Przy półkach pojawiły się nowe listwy cenowe i oznaczenia promocji. Jest też nowy boks kasowy, a nad nim monitor, na którym są wyświetlane reklamy.
To była konieczność
Państwo Iwona i Paweł Szóstak od 11 lat prowadzą działalność, od 9 w tym miejscu, w budynku przy ul. Śremskiej. Mają swoich stałych, wiernych klientów, ale to dziś nie daje pewności drogeryjnemu biznesowi. Konkurencja się nasila, szybko przybywa punktów, w których konsumenci mogą kupić kosmetyki. W liczącej 10 tys. mieszkańców Mosinie są najpopularniejsze markety i najsilniejsze dyskonty oraz drogerie Dayli i Jasmin. Do otwarcia przygotowuje się Rossmann, który prowadzi rekrutację pracowników. – Wiedzieliśmy, że musimy coś zrobić, ale nie wiedzieliśmy, jak się do tego zabrać. Pan Darek nam powiedział jak i zmobilizował do natychmiastowego działania – Iwona Szóstak mówi o Dariuszu Tomczaku, właścicielu hurtowni kosmetycznej Davi, który prowadzi własną sieć drogerii Vica (34 sklepy), ale także jako jeden z operatorów spółki Espiro Group odpowiada za rozwój franczyzowej sieci Sekret Urody. Davi oddelegowuje swoją ekipę, która pomaga w remoncie i urządzaniu drogerii na nowo. Tej państwo Szóstakowie nie mogą się nachwalić. – Robota pali im się w rękach, wszystko chodzi, jak w zegarku – każdy wie, co ma robić. Tu było mnóstwo pracy, a zdążyliśmy w tydzień – opowiadają.
Skorzystaliśmy ze sprawdzonych wzorców
Klienci przyszli tłumnie na otwarcie, żeby zobaczyć, co się działo z „ich” drogerią. W małych miastach, gdzie wszyscy się znają, to jest wydarzenie, w którym każdy musi uczestniczyć. – Gratulowali nam i mówili, że bardzo im się podoba, że jest nowocześnie, czysto, że jest porządek – opowiada pani Iwona. – Teraz muszą się tylko nauczyć nowych ścieżek. My natomiast musimy wyjść z towaru, który nam zalega, żeby ustawić na półkach nowe produkty – mówi. Szczyty regałów zajmują więc specjalne promocje (co tydzień towar jest zmieniany), dobre ceny są również oznaczone przy półkach. Na końcówki regałów trafiły także marki, które sieć ma na wyłączność. – Pan Darek opowiadał nam, że do wszystkiego w sieci dochodzili sami, metodą prób i błędów. My skorzystaliśmy z gotowych, sprawdzonych wzorców i to już przyniosło efekty.
Wcześniej działaliśmy intuicyjnie
Państwo Szóstakowie są przekonani, że zrobili dobrze, inwestując w sklep. Teraz chcą ściągnąć do niego nowych klientów, w tym młodych ludzi z okolicznych osiedli, którzy pracują w oddalonym o 20 km Poznaniu. – Dlaczego tam mają wydawać pieniądze, zamiast w swojej miejscowości? Chcielibyśmy zmienić ich przyzwyczajenia – stwierdza pani Iwona. – Trochę baliśmy się tej inwestycji, ale dziś absolutnie nie żałujemy. Obroty wzrosły momentalnie, klienci chwalą sklep. – to najważniejsze. Do tej pory działaliśmy intuicyjnie, wydawało nam się, że wszystko wiemy i robimy dobrze. Dopiero teraz okazało się, jak wiele było do poprawienia. Chcemy dobrze wykorzystać nasz czas i zawalczyć o nowych klientów – dodaje.
Drogeria w Mosinie ma 180 mkw. powierzchni. Zatrudnionych jest w niej 5 osób. Głównym dostawcą jest hurtownia Davi.
Katarzyna Bochner
Zdjęcia: T. Boguta