StoryEditor
Rynek i trendy
09.08.2015 00:00

Dobra galeria handlowa, czyli jaka?

Wokół dobrych galerii handlowych miasto rozwija się, a nie umiera. Dobra galeria żyje wraz z lokalną społecznością. Takich miejsc poszukują teraz najemcy.


Przeciętne centrum handlowe w Polsce ma powierzchnię 28 tys. mkw., średnia stawka czynszu to 17,5 euro za mkw., roczne obroty utrzymują się na poziomie 2010 euro za mkw. – wynika z raportu „Shopping Centre Index Poland 2015” firmy CBRE, która na jego potrzeby przeprowadziła analizę 85 centrów handlowych w Polsce oraz blisko 7 tys. umów najmu.
– Galerie handlowe są drogie, koszty najmu są znacznie wyższe niż w przypadku innych lokalizacji – podkreślają ci, którzy zdecydowali się na prowadzenie w nich biznesu. Z raportu CBRE wynika, że stawki czynszu różnią się w zależności od branży, w jakiej działa najemca, ale również zależą od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone. Największe różnice w wysokościach stawek występują w największych aglomeracjach pomiędzy najbardziej atrakcyjnymi i mniej popularnymi obiektami. Najwyższe przeciętne stawki czynszu płacą najemcy z sektorów akcesoria oraz biżuteria, wynoszą one odpowiednio 45 i 40 euro za mkw. miesięcznie.
Głównymi najemcami centrów handlowych wciąż są marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 32 proc. powierzchni w obiektach handlowych. Natomiast największe obroty z metra kwadratowego (spośród najemców, którzy je zaraportowali) występują w branżach zdrowie i uroda oraz biżuteria.

Cel: mniejsze miasta
– Obiekty handlowe w Polsce przez wiele lat były budowane w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, ten trend został odwrócony kilka lat temu, deweloperzy skupili się na dostarczeniu powierzchni handlowej w mniejszych miastach – mówi Agata Czarnecka, associate director w dziale doradztwa i badań rynku CBRE. Niezależnie od wielkości miasta powodzenie w prowadzeniu biznesu w galerii zależy od jej atrakcyjności. A na tę składa się lokalizacja, dobór najemców, oferowane usługi oraz reklama i marketing. – Zdecydowanie sama dobra lokalizacja galerii nie wystarczy – mówi Krystyna Pilecka, która sześć ze swoich dziewięciu drogerii prowadzi w galeriach handlowych.  – Przed podpisaniem umowy warto sprawdzić, czy najemcy będą wystarczająco różnorodni, żeby przyciągnąć klientów. Uzupełnieniem sklepów powinna być oferta gastronomiczna, znakomicie jeśli działa kino lub inne atrakcje i dostępne są usługi – musimy mieć na uwadze, czy ten miks najemców pozwoli nam zarobić na koszty, które w galerii są ogromne. Inaczej zostaniemy z problemami, nie brakuje przykładów bankructw i tragedii przedsiębiorców, którzy weszli do centrów handlowych. Trzeba również sprawdzić, jakie działania reklamowe zaplanował właściciel galerii, i pamiętać, że często, zwłaszcza w małych galeriach, to najemcy muszą się między sobą porozumieć i oni są inicjatorami tych działań oraz ponoszą ich koszty. Teraz między centrami handlowymi jest bardzo duża rywalizacja, stoi wiele pustostanów, najemcy zrobili się ostrożniejsi – dodaje Krystyna Pilecka.

Budowanie społecznych więzi
Pustostany stoją w słabych galeriach, bo konsumenci i sami najemcy chcą, żeby galerie handlowe były czymś więcej niż dotychczas. Coraz bardziej są to miejsca spotkań niż zakupów. W galeriach spędza się wolny czas, ale już nie tylko w kawiarniach czy na niedzielnym obiedzie, także ćwicząc popołudniami w klubach fitness, na pokazach, koncertach. Dobre galerie handlowe powinny wpisywać się w krajobraz miasta, pozytywnie wpływać na jego rozwój, uwzględniać lokalne potrzeby mieszkańców, pobudzać do budowania społecznych więzi. Wokół takich obiektów rozwija się inny handel i usługi, miasto dzięki nim zaczyna żyć, a nie umiera. – Świadomość, że centrum handlowe stawia się na lata i trzeba je wpisać w otaczający pejzaż, biorąc pod uwagę historię miejsca, jego tradycje kulturowe, się upowszechnia – mówi w rozmowie z portalem Newseria.pl Lidia Deja, szef marketingu i PR Apsys Polska. Podaje ona przykład Posnanii, którą Apsys buduje w stolicy Wielkopolski. Oprócz tradycyjnej oferty usług, jak kino i fitness, będzie basen, lodowisko, a dookoła centrum tereny zielone wraz ze ścieżkami rowerowymi, stacjami serwisowymi i punktami wypożyczania rowerów miejskich. – To dobrze pokazuje, jak bardzo bierze się dziś pod uwagę zmianę potrzeb, zachowań i stylu życia współczesnego klienta – mówi Lidia Deja.

(kb)


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.07.2025 14:30
Korea Południowa wyprzedza USA i zostaje drugim największym eksporterem kosmetyków na świecie
K-beauty coraz bardziej rządzi światem.K. Bochner

Korea Południowa zajęła drugie miejsce w globalnym eksporcie kosmetyków, wyprzedzając Stany Zjednoczone i ustępując jedynie Francji – wynika z najnowszych danych Koreańskiego Stowarzyszenia Handlu Międzynarodowego (KITA). W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku Korea wyeksportowała kosmetyki o wartości 3,61 mld dolarów amerykańskich, podczas gdy USA osiągnęły wynik 3,57 mld dolarów. To pierwszy raz w historii, gdy Korea Południowa wyprzedziła Stany Zjednoczone w tym segmencie rynku.

Już w 2024 roku Korea wykazywała silny wzrost w eksporcie kosmetyków, osiągając wartość 10,3 mld dolarów i wyprzedzając Niemcy, co pozwoliło jej zająć trzecie miejsce w rankingu światowym. Wzrost ten był znacznie szybszy niż u konkurencji – eksport koreańskich kosmetyków wzrósł o 20,3 proc. rok do roku, podczas gdy Francja odnotowała 6,3 proc., a Stany Zjednoczone zaledwie 1,1 proc. W samym kwietniu 2025 roku Korea osiągnęła miesięczny eksport przekraczający 1 mld dolarów.

Wzrostowi eksportu sprzyjają zwłaszcza rynki wschodzące w Europie i na Bliskim Wschodzie. W okresie od stycznia do maja 2025 roku eksport do Polski zwiększył się aż o 121 proc. rok do roku, osiągając wartość 111,8 mln dolarów. Znaczący wzrost zanotowano również w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich – o 74 proc., do poziomu 99,3 mln dolarów.

Za sukcesem koreańskiego sektora kosmetycznego stoi ekspansja tzw. K-beauty, napędzana przez innowacyjność, przystępne ceny oraz skuteczny marketing cyfrowy. W miarę jak dojrzałe rynki stabilizują się, południowokoreańskie marki zdobywają pozycję w nowych regionach, takich jak Europa Wschodnia i Bliski Wschód, co znacząco wpływa na globalną pozycję Korei w handlu kosmetykami.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Makijaż
02.07.2025 12:51
Lato 2025: oto cztery dominujące trendy w makijażu, dominujące w social mediach
W tym sezonie rzęsy odpoczywają od warstw tuszu IG Hailey Bieber

To, co zwraca przede wszystkim uwagę to fakt, że latem 2025 towarzyszyć nam będzie makijaż lekki, subtelny, zrobiony prawie "od niechcenia". Pożegnaliśmy mocny, wyrazisty róż na policzkach, jaki towarzyszył nam ubiegłego lata. Teraz – jak się wydaje –​ do łask powrócił make up bardziej minimalistyczny, skupiony na pielęgnacji skóry i ochronie jej przed promieniowaniem słonecznym.

Trendy (także te widoczne na social mediach) wskazują, że tego lata będziem skłaniać się ku makijażowi “noszalnemu”, bez mocno zarysowanych brwi, rzęs czy ust. Konsumentki szukać będą kosmetyków, pozwalających na pielęgnowanie skóry, skupienie się na jej zdrowym blasku i minimalizmie. 

Trend 1. Kremy koloryzujące z filtrem SPF

Dermatolodzy od dawna podkreślają, że najlepszą rzeczą, jaką można zrobić dla stanu swojej skóry, jej jędrności, gładkości i jak najpóźniejszym tworzeniu się zmarszczek, nie są zabiegi typu botoks czy wypełniacze, ale codzienne używanie kosmetyków z filtrem SPF. Taki trend od bardzo dawna obecny był w kosmetykach z Azji (głównie koreańskich), teraz zaczyna się coraz powszechniej przebijać do świadomości konsumentek na Zachodzie. 

Tradycyjne kremy przeciwsłoneczne i filtry SPF kupowało się najczęściej przed wyjazdem na wakacje – były one przeważnie albo zbyt tłuste, albo zbyt białe, aby nadawały się do noszenia na co dzień pod makijaż. Dlatego teraz prawie każda marka kosmetyczna wypuszcza swoją odpowiedź na ten problem: pigmentowane kremy z filtrem SPF.

Jednym z największych błędów w makijażu, jakie zauważam, jest to, że ludzie nie stosują filtrów SPF pod makijażem – podkreśla Charlotte Tilbury. – Bardzo ważne jest, aby stosować filtr SPF każdego dnia, nawet gdy na zewnątrz nie jest słonecznie, dlatego stworzyliśmy bazę podkładów z UV – dodaje popularna brytyjska specjalistka od makijażu i twórczyni marki.

Na wzrost tego trendu wpływa niesłabnąca popularność K-beauty, co przekłada się też na letnie trendy w make-upie. Nacisk kładziony jest na ochronę skóry i jej pielęgnację. 

W porównaniu z popularnymi do tej pory kremami BB lub CC, lekko napigmentowany krem z filtrem SPF jest lżejszy, zapewnia przy tym bardziej naturalny wygląd zgodny z trendem “no make-up, Dodatkowo, w przeciwieństwie do większości baz, im częściej się go stosuje, tym lepsze jest działanie na wygląd i kondycję skóry – zapobiegając przebarwieniom i zaczerwienieniom.

Trend 2. Oko w chłodnej oprawie

Po raz kolejny wraca nostalgia do początku lat 2000 – do łask powrócić mają kolory białe, lawendowe, błękity. “Tym razem jednak nie w wydaniu Paris Hilton, ale bardziej Hailey Bieber” – zaznacza portal theindustry.beauty.

Chociaż lodowo-chłodne cienie do powiek były niesamowicie popularne pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku XXI wieku, często były one kredowe, trudne do roztarcia – dodaje Tilbury.

Teraz, dzięki nowym formułom kosmetyków i technikom makijażu, “chłodne” oko na tle czystej cery i neutralnych ust może wyglądać elegancko i gustownie. Dla osób, które nie są przyzwyczajone do chłodnej kolorystyki makijażu, specjalistki mają wiele rad na włączenie nowych tonacji do dotyczasowych rutyn – np. zamiana ciepłych czy złotych odcieni na kolorystykę inspirowaną szarością, albo łączenie ich.

Trend 3. “Niewidzialne” rzęsy

Subtelne, prawie niezauważalne rzęsy stały się największym trendem tego lata. Noszenie makijażu pozbawionego maskary może budzić obawy u wielu osób – jednak jedno jest pewne: grube warstwy tuszu do rzęs i efektowne wachlarze sztucznych rzęs zdecydowanie nie są już na topie.

Makijażystka Mira Parmar określa ten trend jako „minimalistyczny look pozbawiony maskary lub z ledwo co widocznymi rzęsami”, który stał się hitem na czerwonych dywanach. Polubiły go takie gwiazdy, jak Zendaya, Sophie Turner, Hailey Bieber i Lily-Rose Depp.

– Ten niewymuszony styl daje rzęsom tak bardzo potrzebną przerwę od ciężkich produktów, wygląda naturalnie elegancko i oszczędza czas, dzięki czemu idealnie pasuje do estetyki „clean girl” – tłumaczy Parmar.

Jej zdaniem to może stać się czymś więcej, niż tylko sezonowym trendem. “To oznacza zmianę w kierunku naturalnego piękna i makijażu, który opiera się na autentyczności, minimalizmie i dbaniu o siebie” – dodaje ekspertka.

Trend 4. Usta bez (ostrych) granic

Mocne, zdecydowanie obrysowane konturówką usta o idealnym kształcie przestają być modne. Teraz na topie są usta o miękkim obrysie, “rozmyte”, pozornie nonszalanckie i subtelnie zaznaczone – zgodne z zasadami paryskiego szyku. 

Zdaniem specjalistek od makijażu, zmierzamy obecnie w kierunku bardziej transparentnych metod krycia, gdzie usta zaznaczone konturówką wypełnia się jedynie błyszczykiem. Naturalnie wyglądające usta, z lekkim połyskiem – to trend rosnący w bardzo szybkim tempie.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. lipiec 2025 12:34