StoryEditor
Rynek i trendy
17.05.2018 00:00

Dojrzali konsumenci wolą małe sklepy

Chaos i nadmiar komunikacji zniechęcają starsze osoby do dłuższych zakupów. Z tego powodu zdecydowanie rzadziej odwiedzają duże sklepy, wybierając mały formaty. Częściej niż młodsi konsumenci kupują droższe produkty - kosmetyki naturalne czy żywność bio.

Osoby z pokolenia baby boomers (wieku 55-70 lat) lubią spędzać czas na zakupach. Unikają jednak wielkopowierzchniowych sklepów oraz takich, które nie oferują im odpowiedniego komfortu. Jednocześnie częściej, niż klienci z pozostałych grup wiekowych są skłonni kupować droższe produkty (np. kosmetyki naturalne czy produkty spożywcze).

Dlatego warto jest zadbać o to, aby przyciągnąć do sklepu osoby z pokolenia baby boomers. Jak to zrobić opowiedziała Małgorzata Głos, client business partner w firmie Nielsen podczas Kongresu Rynku FMCG 2018.

Dojrzały konsument lubi nowości. Kiedy w pobliżu otwiera się nowy sklep, to chętniej do niego zajrzy. Powstaje więc pytanie – czy rynek myśli o dojrzałych konsumentach i jest w stanie zaoferować im produkty, które wpisują się w ich potrzeby?

– Potrzeby konsumentów powinny być realizowane w zależności od tego w jakim otoczeniu rynkowym konsument funkcjonuje. Jako przykład podam pokolenie baby boomers, o którym mało mówimy, bo wydawałoby się, że zachowania tych osób są przewidywalne. Myślimy stereotypowo, że jedynie co robią, to trzymają gazetkę reklamową w ręku i biegają od sklepu do sklepu. Jednak tak nie jest. Kiedy spojrzymy na regały sklepowe, to zauważymy m.in. dużo dla dzieci czy aktywnych mężczyzn, ale czy są tam produkty skierowane do dojrzałego konsumenta – zadała pytanie Małgorzata Głos.

Kim jest dojrzały konsument?

Jak zaznaczyła Małgorzata Głos, starsi konsumenci są bardzo świadomi swoich decyzji zakupowych.

– W czasach, kiedy przechodziliśmy transformację systemową te osoby miały około 35-45 lat. Były świadome swoich decyzji zakupowych, nie ulegały magii reklamy, kolorowemu światu, który z dnia na dzień wokół nich się pojawił. Oni swoje decyzje podejmowali bardzo racjonalnie. I to w dużej mierze przekłada się na to, jak funkcjonują dzisiaj. Zdecydowanie częściej dbają o to, aby kupować produkty droższe w porównaniu do przeciętnego klienta sklepu. Zwracają uwagę na to, aby produkty były lepszej jakości i nawet jeśli są to produkty marki własnej, to wybierają tę, która jest droższa w stosunku do innych z tego segmentu. Dojrzałość w podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczy również tego jak patrzą na promocje. Bardzo chętnie z nich korzystają, ale to nie jest ten konsument, który będzie biegał pomiędzy sklepami – podkreśliła Małgorzata Głos.

Co więcej, dojrzali konsumenci dobrze pamiętają początek rozwoju sieci dyskontów w Polsce. W momencie, kiedy dyskonty weszły na polski rynek kojarzyły się one ze sklepami, które oferowały produkty w najniższej cenie, często sprzedawane prosto z palet.

– Mam wrażenie, że jest to mocno zakorzenione w pamięci dojrzałych konsumentów. Kiedy spojrzymy na deklaracje odnośnie tego, jaki jest ich ulubiony sklep, to zaskakujące jest to, że dyskonty są ulubionym miejscem zakupów młodych konsumentów, a nie starszych – dodała Małgorzata Głos.

Słowo klucz - shopper experience

Starsi konsumenci to osoby, którym zależy na tym, aby zrobić zakupy w sposób przyjemny i wygodny. Jeżeli już decydują się na wyjście do sklepu, to oczekują, że ekspozycja towaru będzie na tyle dobra, że zakupy będą czymś przyjemnym, a nie przykrym obowiązkiem.

Zdaniem Małgorzaty Głos, trzeba też pamiętać o tym, że część osób z tego pokolenia cierpi już na syndrom opuszczonego gniazda. Wielu z tych osób jest na emeryturze. To oznacza, że ich kontakty społeczne są ograniczone. Często jedną z możliwości kontaktu z drugą osobą jest wyjście do sklepu. Dlatego, te osoby oczekują, że obsługa w sklepie będzie dla nich szczególnie przyjazna i pomocna.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. listopad 2025 14:12