Zgodnie z oczekiwaniami dostawców sieć drogerii Natura pod rządami nowego właściciela zaczyna rozwijać skrzydła. Przypomnijmy, że we wrześniu ubiegłego roku spółkę Polbita, operatora sieci, odkupiła od Alior Banku i Erste Group Bank za pośrednictwem swojej zależnej spółki CEPD N.V. firma Pelion Healthcare Group, właściciel m.in. aptek Dbam o Zdrowie. Producenci z entuzjazmem przyjęli tę wiadomość. Mieli nadzieję, że to koniec problemów jednej z największych i najdłużej działających na polskim rynku sieci drogeryjnych. Spodziewali się, że Pelion wykorzysta swoją wiedzę o rynku farmaceutycznym i, łącząc biznesy, stworzy sieć apteko-drogerii. Wszystko przemawia za tym, że się nie pomylili.
Możliwe warianty
Wojciech Janiak, prezes Polbity od grudnia 2014 r., realizuje nową strategię dla Natury. Pierwsze efekty są już widoczne. Powstają nowe sklepy, a do dostawców idą zamówienia na towar i meble ekspozycyjne. Drogerie Natura pracują też nad udoskonaleniem marek własnych. Szczegóły projektu Pelion zamierza przedstawić przy prezentacji wyników za I półrocze. Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, sieć będzie się powiększała o nowe placówki w różnych formatach. Będą to samodzielne drogerie Natura z dużym asortymentem kosmetycznym oraz podstawowymi artykułami chemii gospodarczej, drogerie położone bezpośrednio przy aptekach Dbam o Zdrowie oraz formaty combo – drogerie połączone z aptekami na jednej przestrzeni pod brandem Dbam o Zdrowie. Po analizie skuteczności poszczególnych modeli będzie wiadomo, czy wszystkie będą rozwijane. Zakupami i zarządzaniem asortymentem kosmetycznym mają się zająć kupcy z Polbity.
Efekty synergii
Obecnie sieć drogerii Natura prowadzi 258 placówek. Do końca roku ma przybyć kilkadziesiąt. Jak powiedział na łamach „Pulsu Biznesu” Jacek Dauenhauer, wiceprezes spółki Pelion, sieć będzie na razie działała w oparciu o istniejący magazyn (w Błoniach), ale docelowo nie będzie on wystarczający. Zapowiedział także, że Natura będzie potrzebowała dotowarowania i nieco wyższych nakładów inwestycyjnych, bo „ze względu na fakt, że właścicielami spółki były banki, tego typu działania były mocno ograniczone”. Dauenhauer poinformował również, że jeszcze przez trzy kwartały będzie widać negatywny wpływ Polbity na zadłużenie grupy Pelion. W I kw. 2015 roku było to 111 mln zł.
W pierwszym kwartale 2015 roku Pelion
Healthcare Group osiągnęła rekordowy poziom przychodów 2,174 mld zł i dzięki włączeniu drogerii Natura zwiększyła dynamikę segmentu detalicznego o 25 proc. Jednak koszty związane z fuzją (Polbita w momencie przejęcia była zadłużona na 90-100 mln zł) oraz obniżka urzędowej marży w handlu lekami refundowanymi spowodowały blisko 43-procentowy spadek zysku netto spółki.
Zdaniem producentów łączenie aptek i drogerii to naturalny trend. Jest ono korzystne dla obu formatów. Apteka zwiększa przepływ klientów w drogerii, drogeria pozwala operatorom aptek sięgnąć po marże z rynku kosmetycznego, które stracili w związku z zakazem promocji swoich placówek przez prawo farmaceutyczne.
Katarzyna Bochner