StoryEditor
Rynek i trendy
25.03.2020 00:00

Efekt pandemii: Popyt na zdrowe kosmetyki i rozwój e-commerce w Chinach [RAPORT]

Zmiana priorytetów kosmetycznych Chińczyków: COVID-19 pobudza popyt na „zdrowe” produkty kosmetyczne - tak wynika z nowego raportu Euromonitora, który śledzi, w jaki sposób pandemia wpływa na branże FMCG i usług, w tym kosmetyki i higieny osobistej w Chinach.

Z raportu Euromonitora wynika, że chińscy konsumenci zmienią swoje nastawienie do produktów kosmetycznych promujących zdrowie po kryzysie koronawirusowym.

W 2019 r. chiński rynek kosmetyczny i higieny osobistej osiągnął wartość detaliczną około 470 miliardów CNY, przy CAGR około 9 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Jednak chińska gospodarka stała się jednym z najciężej dotkniętych globalnie w wyniku COVID-19.

Po pierwsze zdrowie i higiena

W opinii ekspertów epidemia będzie miała krótkotrwały negatywny wpływ na niektóre kategorie, w tym kosmetyki kolorowe i zapachy. Segment kolorowych kosmetyków przeżywa tendencję spadkową, głównie z powodu większej liczby osób pracujących w domu i całkowicie unikających wyjść.

Chociaż sprzedaż produktów do pielęgnacji skóry i przyborów toaletowych uległa pewnym zawirowaniom, Euromonitor uważa, że ​​sprzedaż szybko wzrośnie, gdy sytuacja się poprawi.

- Podstawowe produkty do pielęgnacji skóry i przybory toaletowe mogą odczuwać jedynie niewielkie zawirowania w ciągu roku, ponieważ produkty te charakteryzują się silniejszym popytem, ​​dlatego sprzedaż może szybko wzrosnąć po okresie kwarantanny - powiedziała Connie Zhou, kierownik badań w Szanghaju.

Z drugiej strony zaobserwowano wzrost sprzedaży produktów takich jak mydło dezynfekujące i środki dezynfekujące do rąk dzięki rosnącej świadomości konsumentów w zakresie higieny. Wzrost jest tak dramatyczny, że lokalne marki produktów do pielęgnacji skóry, takie jak Inoherb i Chando, wykorzystują tę okazję, wprowadzając  na rynek produkty odkażające.

W perspektywie długoterminowej raport sugeruje, że zachowania i postawy konsumentów wobec piękna zmienią się, aby bardziej skupić się na zdrowiu i higienie. Ten trend zwany „zdrowym pięknem” może przejawiać się na kilka sposobów w kategorii pielęgnacji urody i higieny osobistej. Na przykład firmy kosmetyczne mogą przyciągnąć uwagę konsumentów, koncentrując się na składnikach zdrowotnych, wypuszczając produkty promujące zdrowy tryb życia i holistyczne podejście do piękna.

Euromonitor uważa, że ​​sytuacja z COVID-19 będzie miała trwały wpływ na handel elektroniczny.

Wzrost e-commerce prawdopodobnie pozostanie bardziej trwałym efektem przejścia przez epidemię. Dzięki ograniczeniom dotyczącym podróży i wyjazdów wielu konsumentów zaczęło polegać na handlu elektronicznym przy zakupie swoich towarów. Według danych Euromonitora, niektórym markom z kolorowymi kosmetykami udało się złagodzić cios pandemii wskutek zwiększenia aktywności online.

Handel elektroniczny jest już jednym z największych kanałów sprzedaży produktów kosmetycznych i higieny osobistej w Chinach, stanowiąc 30 proc. wartości sprzedaży detalicznej produktów do pielęgnacji skóry i 38 proc. kosmetyków kolorowych w 2019 r.

Marki, które zbudowały silną pozycję w internecie, takie jak Perfect Diary, odnotowały zwrot inwestycji w tym okresie. Marki krajowe, które są obecne w sieci, czerpią korzyści z kryzysu zdrowotnego, ponieważ konsumenci są bardziej zależni od zakupów online. Wspomniana marka odnotowała silny wzrost sprzedaży w okresie epidemii, wspierany przez agresywną promocję, nieprzerwane dostawy, a nawet transmisje na żywo.

Raport wyjaśnia, że pandemia prawdopodobnie przyspieszy innowacje cyfrowe, szczególnie w luksusowej przestrzeni, tworząc jednocześnie bardziej zróżnicowane ścieżki zakupu produktów z takiego segmentu, jak higiena osobista. Zdaniem Euromonitora wraz z rozprzestrzenianiem się COVID-19 na całym świecie wpływ na wspomniane zachowania i trendy będzie prawdopodobnie widoczny w innych krajach dotkniętych wirusem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:20